Sport

Jelovnici od zlata: Otkrili smo što i kako jedu naši šampioni...

ČOKOLADNI DORUČAK Samo 12,3 posto naših sportaša doručkuje, a naš sjajni gimnastičar Filip Ude nekoć je svoj dan počinjao jednim ‘Kinder Buenom’...

Nekoć sam bio, ajmo reći, debeljuškast. Sa 16 godina masa mi je bila 108 kilograma, a danas imam 95. Znao sam obilno pojesti prije treninga, pa kod bake dobar ručak nakon treninga, a ručak sam ponovio i kod roditelja. Danas pazim više, rekao je Martin Sinković (26), zlatni iz Rija s bratom Valentom u dvojcu na pariće.

- Prije sedam godina počeo je raditi s Mimi Vurdeljom, nutricionisticom i farmakologinjom HOO-a, koja se više od 25 godina brine o meniju hrvatskih sportaša, a osim braći Sinković, pomaže Sandri Perković, Sari Kolak, Filipu Hrgoviću, gimnastičarima...

- S Martinom Sinkovićem sam imala puno posla. On je stalno jeo odreske i krumpiriće. Pitam ja njega: ‘Pa što to radiš?’, a on meni odgovori: ‘Rekli ste mi da jedem raznovrsno. Evo, jedan dan ručam pohanu šniclu, a drugi dan šniclu na naglo’ - nasmijala se gospođa Vurdelja, koja se u karijeri naslušala svega od naših sportaša.

- Pitala sam gimnastičara Filipa Udea što jede za doručak. Kaže on meni: ‘Kinder Bueno’. Ostala sam šokirana. Prema našim podacima čak 12,3 posto naših sportaša ne doručkuje - istaknula je Vurdelja.

Zdravo jeli uz tatu kuhara

Hrana u Olimpijskom selu i nije bila baš ukusna. Jutro uoči finala pojeli smo zobenu kašu. To i inače doručkujemo, dok za ručak imamo tjesteninu, a za večeru meso. Tu su i međuobroci od voća. I uz tatu kuhara smo naučili zdravo jesti, rekao je Valent Sinković.

Martin Sinković s vremenom je promijenio navike, premda i danas ima poroka.

- Pa dobro, nemam nekih zabrana što se hrane tiče. Evo, u Brazilu sam svaki dan uživao u sladoledu, i u danima prije finala. Ma dobro, zaista pazim da da unesem svu potrebnu energiju koja mojem tijelu treba za treninge i natjecanja - dodao je Martin, na kojeg pazi brat Valent.

- Više ne moram paziti na njega, i on je shvatio da bez pravilne prehrane neće napraviti vrhunske rezultate - rekao je Valent.

Nakon osvajanja zlata dečki su se malo počastili. Dosta im je bilo i tjestenine i kaša, voća...

- Otišli smo u brazilski restoran i počastili se odrescima. A super je bilo to što smo sami sebi pekli meso. Odlično iskustvo, i zaista smo dobro napravili odrezak - rekla su zlatna braća Sinković.

Kolak: Nema šanse, ja magnezij ne bum pila

Sara Kolak obožava lazanje, koje je u Riju izbjegavala, a voli i rizi-bizi. Ne voli - magnezij.

- Svakodnevno sam joj morala objašnjavati koristi pravilne prehrane. Rekla sam joj da mora piti magnezij, a ona meni kaže: ‘Ja to ne bum pila’ - rekla je nutricionistica Mimi Vurdelja.

Udri brigu na veselje

Coca-Cola mi je sinonim za nezdravo i fino. Znate, zabranjeno voće. Znam da je štetna za tijelo, ali jednom godišnje si ju priuštim. Baš kao i McDonald's, rekao je brončani boksač Filip Hrgović.

I on je učenik nutricionistice Vurdelje, naučio je što smije, a što ne.

- Nedostaju mi katkad bomboni i kolači. Poslije velikih natjecanja se onda nagradim. Tada u idućih dan, dva ili tri se ‘ubijem’ od slatkiša. Nadoknadim sva odricanja. Ni sportaši nisu roboti, naravno da se i mi opustimo. Iskreno, kako prolaze godine lakše podnosim disciplinu u prehrani - nasmijao se Hrgović.

Boxing - Men

A disciplina je ključ. I naravno slušanje što kažu stručnjaci.

- Naši sportaši nemaju naviku jesti zdravo, nego ono što se kuha u obitelji. Jedu samo ono što vole, a to to vole nije baš dobro u sportskom smislu. Tajna sportskih uspjeha, barem kada je riječ o prehrani, nije u pretjerivanju nego pravoj mjeri. Mogu sportaši popiti i Coca-Colu i pojesti junk food, ali to ne smije postati pravilo - kaže Vurdelja, koja je odličan posao napravila i sa Sandrom Perković.

- Konačno smo našle balans u prehrani kod Sandre. Da unosi potrebne kalorije i da izgleda lijepo. Sportašicama je, naravno, važan i izgled - kaže Vurdelja.

Premda se ne čini tako, i jedriličari moraju paziti na masu.

- Uh, stalno moram paziti na kilažu, cilj je na mojih 183 cm imati 68 kilograma. Srećom, nije mi napeta niti Coca-Cola, niti McDonald’s. Još kad sam se počeo baviti sportom počeo sam proučavati knjige o nutricionizmu. Nisam imao novca za stručnjaka pa sam bio samouk. Porok? Nakon natjecanja pojedem komad kolača - rekao je Šime Fantela.

Njegov kolega jedriličar Tonči Stipanović čak 30 dana jeo je isti doručak.

- Mango, banana, kivi, zobene pahuljice i sendvič od kuhanih jaja - kaže Stipanović, koji ovisno o vremenskim prilikama prilagođava meni.

- Kad vidim da će biti jači valovi onda malo više pojedem jer znam da ću tijekom regate i izgubiti više energije - kaže Tonči, koji rano ustaje da bi doručkovao.

- Moram pojesti barem dva, dva i pol sata prije natjecanja. Stvarno ništa ne mogu raditi punog stomaka - istaknuo je Stipanović.

U Riju se pekla i pizza, ali ne znam za koga

Baš sam prije Rija skinuo četiri kilograma. Znam nekada varirati. Moram paziti na prehranu, puška je teška pa sam često i u teretani. Priznajem, odem koji put na junk food, ali rijetko. Uglavnom jedem ribu, povrće, laganu hranu. U Riju su u sedam ujutro pekli pizze, zaista ne znam tko ujutro uzme pizzu, kaže zlatni trapist Josip Glasnović.

Glasnovic

Dvadeset dana na riži i zobenim pahuljicama

Šime Fantela i Igor Marenić imali su jasnu rutinu u Riju. Doručak uvijek isti, i tako 20 punih dana. Budući da su osvojili zlato u jedrenju, ne možeš im ništa reći.

- Jogurt i zobene pahuljice ujutro, prije izlaska na more zdjela riže s komadićima piletine, a nakon mora dvije zdjele riže. Tijekom dana imali smo i pet obroka - rekao je Fantela.

Obožava čokoladu, a danas je ne smije jesti

Joško Vlašić jednom je rekao da je s Blankom napravio samo jednu pogrešku, da ju je u ranom djetinjstvu naviknuo na čokoladu te da joj je u ladicama stalno pronalazio slatkiše. Danas čokolade nema u njezinu meniju.

- Ujutro jedem zobene pahuljice i jabuku, za ručak ribu. Ali, evo, zadnjih dana opet jedem gluposti - kaže Blanka.

Athletics - Olympics: Day 15

Na natjecanjima mi samo fali janjetina

Coca-Colu ne pijem, ne zato što je nezdrava, nego zato što sadrži kofein pa ne mogu spavati. Tijekom natjecanja nedostaje mi samo janjetina, ali kad sve završi onda joj se prepustim. Nije mi toliko važno koje namirnice unosim, važno i je da su kvalitetne, da nisu smrznute i s puno aditiva. Jedem samo svježu hranu, rekao je srebrni veslač Damir Martin.

Perković: Jelo bez salate za mene uopće nije jelo...

Dvostruka olimpijska pobjednica Sandra Perković odrasla je na kuhinji bake Ruže, na sarmi i čušpajzima. S trenerom i dečkom Edisom voli kuhati, a najviše vole raditi salate u koje dodaju komadiće mesa.

- Ujutro volim popiti cijeđeni sok od naranče, a poslije su na meniju kuhana i pečena jaja. Obožavam salate jer jelo bez salate i nije jelo - istaknula je Sandra.​

Orašaste plodove volim, a izbjegavam začinjenu hranu

Puno voća i žitarice redovito uzimam za doručak. Za ručak uzmem rižu ili tjesteninu te povrće. Par puta tjedno na meniju mi je i meso, a uzimam i dodatke prehrani. Za večeru opet biram između riže i tjestenine. Volim orašaste plodove, a izbjegavam brzu hranu, gazirane sokove, šećer i masnu te začinjenu hranu. Na meniju mi nikad nije ni gotova hrana, kaže brončani boksač Filip Hrgović, koji o nutricionizmu i zdravoj prehrani često i sam čita i educira se.

Za doručak voće, za ručak juha s povrćem, večera bez ugljikohidrata

Kondicijski trener Pero Kuterovac u Riju je pazio na srebrne vaterpoliste.

- Dečki su trenirali rano ujutro pa sam im prije odlaska na bazen davao samo voće. Poslije treninga išli su na staničnu ishranu, aminokiseline i ugljikohidrate. Za ručak je najbolja juha s povrćem te tjestenina ili riža zbog ugljikohidrata. Navečer, pak, treba maksimalno izbjegavati ugljikohidrate zato što oni značajno podižu razinu šećera u krvi, a inzulin spušta - istaknuo je Kuterovac.

Water Polo - Men

Nije imao tavu za jaja na oko pa ih je onda 30 dana zaredom kuhao

U sobi Olimpijskog sela nisam pronašao tavu pa sam kuhao jaja. Uz jaja ujutro ide i još puno voća te zobene pahuljice. Četiri godine surađujem s nutricionistima jer znam koliko je prehrana u profesionalnom sportu važna. Meni mi dosta ovisi o vremenskim prilikama, nije isto puše li vjetar jako ili ne jer o tome ovisi hoću li potrošiti više ili manje energije, odnosno kalorija. Moram paziti na svaku sitnicu jer će možda baš ona odlučiti, istaknuo je Tonči Stipanović.​

Za njega ne postoji "ne mogu": Dva zlata u dva različita sporta
POI RIO

Australski paraolimpijac Dylan Aclott osvojio je zlatnu medalju u tenisu u paru sa sunarodnjakom Heathom Davidsonom. Prije osam godina u Pekingu je uzeo zlato u košarci...

Paović i Lučić bez polufinala: Namučile smo jake Kineskinje
POI

Mirjanja je odigrala fantastičan meč i Kineskinja je bila izbezumljena. Bilo mi je super zabavno gledati kako je za vrijeme 'time-outa' cijela kineska klupa bila u drami, rekla je Sandra Paović
Budetić bez medalje: U šoku sam, ne znam što se dogodilo
POI RIO

NIJE IŠLO Branimir Budetić s hicem od 59.33 metara iz pete serije ostao je korak do brončane medalje u Riju, za koju mu je nedostajalo metar i 27 centimetara...