Airlander 10 je 92 metra duga letjelica koja izgleda poput dva spojena cepelina, a zbog karakterističnog izgleda dobio je naziv 'Leteća guza'. U srijedu je poletio prvi puta
Novo doba za zračne brodove? Najveća letjelica na prvom letu
Nakon nekoliko odgoda, najveća letjelica na svijetu u srijedu je napokon krenula na prvi let. Helijem punjeni Airlander 10 podigao se iznad polja u engleskom Bedfordshireu na kojem se okupio velik broj ljudi kako bi vidjeli potencijalno novo doba zračnog prometa. U zraku je ostao 20-ak minuta. Zbog svog karakterističnog izgleda već je dobio i nadimak 'Leteća guza'.
Airlander 10 je dug 92 metra i širok 43,5, a pored njega čak i Airbusov A380 izgleda sitno. U odnosu na njega je i 15 puta jeftiniji. Ova divovska letjelica može ponijeti 10 tona tereta, usporedivo s transportnim mogućnostima helikoptera CH-47 Chinook, kakav koriste u američkoj vojsci. Proizvođač Hybrid Air Vehicles kaže kako se može koristiti za nadzor, komunikaciju i dopremanje humanitarne pomoći. Airlander 10 može letjeti na visini od gotovo 5 kilometara, a u zraku može ostati tjednima, piše Guardian.
Cijeli projekt traje od 2007. godine, a među ključnim partnerima na realizaciji bila je američka vojska. Oni su uložili oko 300 milijuna dolara u projekt, a jedna od ideja je da bi se Airlander mogao koristiti kao nadzorni matični brod iznad zona sukoba gdje bi mogao bez posade provesti i tri tjedna. Prije tri godine je u rezanju proračuna nastradao i Airlander, no tvrtka HAV je otkupila letjelicu za 300.000 dolara, ali bez tajnih vojnih hardverskih dodataka. Nakon toga su se okrenuli crowdfundingu i privatnim investitorima, među kojima je i Bruce Dickinson iz Iron Maidena.
Direktor kompanije Stephen McGlennan planira prikupiti još sredstava, a vjeruje da bi za pet godina na nebu moglo biti stotinjak ovakvih letjelica, dok je moguća potreba i za njih 1000. Predviđa kako će u početku oko 40-50 posto praktičnih namjena ove letjelice biti vojno.
Pogledom na ovakvu letjelicu mnogima se nameće pitanje sigurnosti i najpoznatija nesreća cepelina, pad Hindenburga u SAD-u. No, ovdje se koristi helij koji je puno sigurniji od vodika, a oklop letjelice je od tri sloja tkanine među kojima je i "Vectran", materijal koji je pet puta čvršći od čelika. Airlander može letjeti na vjetru i do 80 čvorova, a maksimalna brzina mu je 160 km/h.