Krumpiri s Marsa: Povrće u svemiru, je li to uopće realno?

Astronaut kojeg glumi Matt Damon u Marsovcu preživljava uzgojem krumpira u nastambi koju je pretvorio u vrt. No, je li sadnja krumpira moguća na Marsu?

Odličan film Marsovac obnovio je cijeli niz pitanja o svemirskim istraživanjima i putovanjima. Stručnjaci već tjednima raspravljaju koliko su realistični dijelovi filma, a posebnu pažnju izaziva sadnja krumpira u improviziranom vrtu na Marsu

Zanimljivo je da su mnogi dijelovi filma doista inspirirani stvarnim NASA-inim projektima i planovima. Kao i na filmu NASA također pokušava smanjiti vrijeme koje je potrebno da ljudske letjelice stignu do Marsa.

Bruce Bugbee, direktor Odjela za biljke, uzgojivo tlo i klimu na državnom sveučilištu Utaha dugogodišnji je suradnik NASA-e upravo na području održavanja života u svemiru.

- Već 30 godina pomažem NASA-i na razvoju boljih uvjeta za život na svemirskoj postaji pa i na Marsu ili Mjesecu - otkriva Bugbee, kojeg u zadnje vrijeme redovito ispituju o filmu Marsovac i načinu na koji glavni lik u filmu uzgaja krumpire na Marsu.

On vjeruje da je već s današnjom tehnologijom moguće uzgajati biljke u svemiru, ali i na Marsu.

- Mnogi skeptici prvo ističu problem nedostatka gravitacije i kako će to utjecati na rast biljaka i povrća, ali nakon niza godina testiranja otkrili smo da gravitacija uopće ne šteti uzgoju. Zapravo, čak vjerujemo da bi rast mogao biti i brži jer nema gravitacije koja bi otežavala uzdizanje stabljika. Također, u takvim uvjetima ne bi bilo ni vjetra pa bi se biljke manje mučile i trošile manje energije, a temperatura bi uvijek bila ujednačena - tvrdi Bugbee koji je sudjelovao i u projektu uzgoja biljke na Međunarodnoj svemirskoj postaji.

On ističe da film Marsovac nije puno promašio u predstavljanju improviziranog vrta na Marsu.

- Koncept je točan, ali neke stvari ipak drugačije funkcioniraju. Recimo, glavni glumac nije uračunao Sunčevo svjetlo koje je potrebno  za uzgoj. Mars dobiva puno manje svjetlosti od Zemlje pa bi i biljke tamo sporije rasle. Nije bilo baš sve točno u filmu, ali koncept jest ispravan. Mogao bi uzgojiti krumpir na taj način, koristeći ljudski otpad. Također, ispočetka sigurno ne bismo koristili Marsovo tlo jer je puno željeza - istaknuo je Bugbee.

No, i njemu se svidio film jer potiče maštu i nadahnjuje.

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV
SVJETSKA PREMIJERA

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV

Rijetko koji model na tržištu ovdje nudi više prostora, i iskreno, trenutno nam ne pada na pamet ni jedan veliki SUV koji bi imao više prostora od ove Škode

Petković otkrio: Nikad neću odjenuti dres Hajduka! Mog oca tražili su novac za poguranac
VATRENI AS OTVORENO

Nikad nisam stigao zahvaliti Mariju Budimiru za prvi gol u Dinamu, pet puta kaznili su me zbog kašnjenja, a u Dinamu je minuta kašnjenja 100 eura! Stotine Brazilaca prijetile su mi smrću nakon gola na SP-u...
U Južnoj Koreji rijetko ćete sresti osobe s dioptrijskim naočalama: Znate li zašto?
'RENTATE' LI SVOJ VID?