To je to što me zanima!

Blagdansko raspoloženje, darovi i nepotrebna potrošnja

Predblagdansko vrijeme je vrijeme velikih troškova. No, mora li to biti tako? Naše kolumnistice donose nekoliko savjeta koji vam možda mogu pomoći
Vidi originalni članak

Prosinac je mjesec pojačane potrošnje.  Prošle godine potrošeno je oko 12 milijardi kuna što je skoro 15% više nego u prosincu 2010. godine kada je potrošeno oko 10,5 milijardi kuna. Prošlogodišnji pojedinačni iznos transakcije ipak je bio nešto niži nego ranije i iznosio je oko 200 kuna. Osim što se troši na kupnju, velik dio novca odlazi i na božićne i novogodišnje SMS poruke. U godinama prije krize slali smo preko 40 milijuna poruka potrošivši tako oko 14 milijuna kuna. U blagdanskom raspoloženju, kočnice malo popuste, kupuju se nepotrebni pokloni i oni malo manje potrebni. Više je razloga za takvo ponašanje.

Kao prvo, danas se uglavnom kupuje u trgovačkim centrima, u kojima je teže odoljeti iskušenju. Izlozi su primamljivo uređeni, s razglasa sviraju božićne pjesme, a još ako se osjeti miris peciva koji se peče na jednom od štandova, gotovi smo i više se ne ponašamo racionalno.

Prema istraživanjima, što smo više obuzeti emocijama, bilo pozitivnim bilo negativnim, potrošnja raste. Zapravo na blagdansku potrošnju utječe i naša sreća i stres (!).

Kako se kontrolirati?

Prvi savjet će možda zvučati čudno, ali Internet kupnjom izbjegnut ćete ushićenje koje doživljavate u trgovačkim centrima (iako i ovdje trebate biti izuzetno oprezni, plaćate karticom što može zavarati) 

Pridržavajte se budžeta – ovo je standardni savjet kao i za svaku kupnju. Napravite listu svega što vam je nužno, kao što ne treba pretjerivati na trošku za poklone ne treba pretjerivati ni na izdacima za blagdanski stol (zar je nužno svake godine ispeći deset vrsta kolača?) 

Prilikom kupnje, trgovačku robu gledajte, ali je ne dirajte. Zašto? Prema nekim istraživanjima, veća je šansa da će te predmet razgledavanja i kupiti.

Kupnja u pravo vrijeme – izbjegavajte gužvu, ovo se odnosi i na kupnju predmeta svakodnevne potrošnje. Gužve izazivaju stres, a već smo navele, da pod stresom kupujemo više nego što trebamo.

Dogovorite sa svojim bližnjima da za vrijeme blagdana ne poklanjate poklone. Prvi put će možda biti neugodno, ali ako su to osobe koje su vam zaista bliske, „sporazum“ se može lako donijeti. Mislimo da će mnogi odahnuti. 

Osim smanjenja izdataka za predblagdansku potrošnju koja se odnosi na poklone i ostale potrepštine koje se redovito kupuju u tom razdoblju, ne zaboravite i na smanjenje troškova mobitela  tj. SMS poruka. 

Mnogi u to vrijeme šalju poruke svim osobama koje imaju u svom mobilnom imeniku. Zar mislite da će se osoba koju niste čuli nekoliko godina ili ste njen broj mobitela zapisali slučajno uvrijediti ako ove godine od vas ne dobije božićnu i/ili novogodišnju čestitku? Čisto sumnjamo! 

O autoricama 

Ana i Danijela su ekonomske stručnjakinje koje su iskustvo stekle radom u bankarstvu, autorice su knjige "Tajne uspješnog poslovanja – vodič za srednja i mala poduzeća" (download/preuzimanje) i bloga "Novac i djeca" u sklopu Blogosfere Večernjeg lista. Također, u sklopu njihovog novopokrenutog projekta "Hrvatski institut za financijsku edukaciju", možete se informirati o financijskoj pismenosti. Svojim savjetima će vam pomoći da što bolje upravljate svojim financijama.

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare