To je to što me zanima!

Deset osnovnih zapovijedi za uspješnog poduzetnika

Kolumnist Željko Kovač otkriva zbog čega je važan dobar odnos prema djelatnicima. Donosi vam deset zapovijedi koje bi svaki poduzetnik trebao primijeniti
Vidi originalni članak

“Uprava tvrtke danas je donijela odluku o pokretanju stečajnog postupka, priopćeno je nakon sastanka čelnika, s predstavnicima radnika i sindikata. Razlog za pokretanje stečaja je nesposobnost tvrtke da plaća svoje obveze, nemogućnost pronalaska novih isplativih poslova, nepovoljne projekcije poslovanja u narednim mjesecima, ukratko, neodrživost daljnjeg poslovanja tvrtke u aktualnim tržišnim okolnostima, navodi se u priopćenju koje je podijeljeno novinarima nakon sastanka.”

Ovo je vijest koju gledamo gotovo svaki dan u našim medijima. Ovakvu sudbinu doživljavaju tvrtke u državnom i privatnom vlasništvu. To je donekle normalno u poslovnom svijetu jer tvrtke propadaju, ali se rađaju i nove, bolje i uspješnije. Poduzetnici uče na svojim pogreškama. 

Kod nas se neuspjeh tvrtke obično veže uz slabljenje tržišta, nekonkurentnost, recesiju, baš kao što je objavila uprava s početka ovog članka. No, jesu li to jedini razlozi zbog kojih je većina propalih tvrtki morala doživjeti takvu sudbinu? 

Mislim da nisu. Mislim da je ponašanje poduzetnika, odnosno države, kad je u ulozi poduzetnika, prema djelatnicima jedan od ključnih faktora za uspjeh tvrtke. Na to  često upozoravam na svojim predavanjima te ukazujem na  greške koje čine ili su činili u odnosu na svoje djelatnike. Uvijek ističem da je za propast tvrtke odgovorno više faktora koji sinergijski djeluju u negativnom smjeru. Jedan od najvažnijih faktora je svakako odnos prema djelatnicima.

Odgovorno tvrdim da je najveći broj zaposlenika izuzetno zainteresiran da im tvrtka dobro i normalno posluje. Da su djelatnici tvrtke s početka članka bili informirani o stanju u tvrtki sigurno bi uložili više truda i napora u rješavanje teške situacije. Da ih je vlasnik tvrtke tretirao kao partnere te ih pravovremeno izvještavao o poslovanju, mogućim potezima, mogućim uštedama, problemima na tržištu itd. vjerojatno bi situacija bila drugačija. Pa i stečaj, ako je neminovan, prošao bi s manje problema. Ovako poduzetnik ima djelatnike koji će se boriti za svoje neisplaćene plaće, a vjerojatno će pokrenuti štrajk koji će dodatno urušiti kredibilitet tvrtke i poduzetnika.

Važnost odnosa prema djelatnicima

Prije više godina bio sam na specijalizaciji u jednoj velikoj tvrtki koja proizvodi motore za poznatu marku automobila. U pogonu je bio veliki display na kojem su se stalno vrtjele informacije o dnevnoj prodaji, postignutim uštedama, količini škarta, odlukama uprave i još mnogo toga. To je vrhunac komunikacije s djelatnicima. Osim toga postoji Intranet putem kojeg svi djelatnici mogu dostavljati ideje i prijedloge pojedenim odjelima. Bio sam u centrali i vidio da se svi prijedlozi i upiti čitaju od strane nadležne uprave te se promptno odgovara. Dakle, komunikacija je bila dvosmjerna. 

Suradnju s djelatnicima i njihovo dodatno angažiranje možete postići internim komuniciranjem, nagrađivanjem, unapređenjima, školovanjem itd. Prema mojem iskustvu, u većini tvrtki u Hrvatskoj ne postoji sustav internog komuniciranja s djelatnicima koji bi ih obavještavao o mjesečnim rezultatima poslovanja, odlukama uprave i sl.. Ne postoje pravilnici o nagrađivanja za dobre poslovne rezultate, a pogotovo ne za inovacije i inovativne procese. Sve informacije čuvaju se na nivou uprave ili u glavi poduzetnika, a dobri poslovni rezultati pripisuju se samo potezima uprave ili poduzetnika. 

A istina je da je sve, dobro ili loše, rezultat zajedničkog rada svih zaposlenih. Informiranjem, nagrađivanjem, unapređenjem, pohvalama mogu se animirati djelatnici u postizanju boljih rezultata pa  i u sprečavanju najcrnijih situacija za tvrtke. 

Samo treba prepoznati i shvatiti da tvrtka počiva na svim djelatnicima. Zato evo nekoliko savjeta poduzetnicima kako se ponašati prema djelatnicima. Zovemo ih “Deset zapovjedi uspješnog poduzetnika/poduzetnice”: 

1. Teži postizanju dogovora, ne naređuj! 

2. Postavi široke ciljeve, a zaposlenicima daj slobodu koja im je potrebna da bi ih ostvarili! 

3. Provjeri imaju li zaposlenici potrebne uvjete i potporu za uspješan rad! 

4. Provedi više vremena sa zaposlenicima nego u uredu ili na sastancima! 

5. Provedi dio vremena sa zaposlenicima i izvan posla! 

6. Ne inzistiraj na detaljima – prati napredak projekta! 

7. Omogući zaposlenicima da stalno uče i napreduju! 

8. Povećaj odgovornost ambicioznim zaposlenicima! 

9. Nagradi zaposlene prema ostvarenim rezultatima! 

10. Prije nego što nekog kazniš, otkrij razloge neuspjeha

Koristeći ove savjete možete puno postići. Osim odlične radne atmosfere postići ćete animaciju zaposlenih, njihovo dodatno angažiranje na rješavanju problema i svi zajedno ćete raditi u istom smjeru. Smjeru razvoja tvrtke. U suprotnom nemojte očekivati suradnju već se pripremite za “crne” scenarije koje gledamo u medijima svaki dan.

O autoru

Željko Kovač je direktor i vlasnik Centra za poduzetništvo Zagreb i u svojoj dugoj karijeri savjetovanja i rada na podizanju i usavršavanju poduzetničkih projekata ima preko 200 uspješno pokrenutih tvrtki i poduzetničkih projekata. Centar za poduzetništvo Zagreb osnovan je 1989. godine i jedna je od vodećih hrvatskih tvrtki usmjerenih na pružanje savjetničkih usluga u organizaciji i provođenju poslovnih modela institucija i tvrtki, pripreme financiranja poslovnih pothvata te provođenje obrazovanja poduzetnika i djelatnika državnih institucija.

Idi na 24sata

Komentari 4

  • opet 01.08.2012.

    da ovo za kameru je dobra fora.. samo nikad ne znaš šta može napraviti tebi ili tvojoj obitelji kad izađe jer obično se radi o malo većim ''ribama''

  • opet 11.07.2012.

    je, lupiš ti šakom o stol, on lupi vratima za tobom kad te izbaci nogom u stražnjicu. nema šanse, kod danas arogantnih, nadobudnih, iskompleksiranih (što je najveći problem takvog ponašanja) budala ti reći svoje kad se stane derati na tebe.. možeš jedino dobiti otkaz... radim u takvoj firmi gdje ljudi koji direktoru kad stanu na žulj budu zlostavljani dok ne daju sami otkaz, jer on ti neda otkaz, nego te drži na piku i zlostavlja te... što je najbolje to su većinom vrijedni, mladni, visokoobrazovani ljudi koji nisu dali na sebe!!

  • user_122388 10.07.2012.

    Potpuno se slažem sa gospodinom Željkom...ali današnjim direktorima poduzeća ne smiješ pogledati ni u oči, a kamoli dati neki savjet ili ideju, a što se tiće poslovanja tvrtke, to je STROGO zabranjeno pitanje. Izrabljivanje radnika u Hrvatskoj je masovna pojava i sam sam to proživio, ali sam od jednog pametnog čovjeka poput Vas poslušao nekoliko pametnih savjeta i tako sam već 10.godina u istoj firmi, unaprijeđen, doškolovan i netko čija riječ nešto znači, a samo zato jer sam se znao postaviti prema nadređenima na način - I TI SI OD KRVI I MESA, i DANAS JESI SUTRA NISI - poštujem svakoga ali tražim da se i mene poštuje. I zato gospodo radnici, ne bojte se svojih nadređenih, nekad i njim treba lupiti šakom o stol i vjerujte mi, na njih će se to odraziti pozitivno...

Komentiraj...
Vidi sve komentare