To je to što me zanima!

Kako su holivudski šefovi bili uvijek najveći američki rasisti

Do prije pedesetak godina u Hollywoodu je postojala tradicija “crnih lica” - bijelih glumaca koji su, obojeni, glumili crnce. Rasna diskriminacija zadržala se do danas
Vidi originalni članak

Priču o Hollywoodu i crncima započeo bih 1776. kada vrsni znalac francuskih vina i robovlasnik Thomas Jefferson, koji je bio ludo zaljubljen u svoju crnu robinju Sally Hemmings (u filmu “Jefferson u Parizu” Jamesa Ivoryja glumi je Thandie Newton) u predvečerje Američke revolucije stvara Deklaraciju nezavisnosti i zapisuje: “Mi ove istine držimo samorazumljivima: da su svi ljudi stvoreni jednaki, da im je njihov Tvorac dao neka neotuđiva prava i da su među tim pravima Život, Sloboda i traganje za Srećom.“

Krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih, u doba društvenih previranja u Americi, jačanja crnačkog otpora, stvaranja Crnih pantera i rađanja crnačkog “blaxploitation” filma, Jeffersonovom su tekstu crnci cinično dodali jednu jedinu riječ: “Mi ove istine držimo samorazumljivima: da su svi bijeli ljudi stvoreni jednaki...”.

I bili su u pravu – bar što se Hollywooda tiče. Desetljećima su u holivudskim filmovima rijetkim crnim glumcima dopuštene uloge bile strogo propisane. Mogli su biti, prije svega, robovi, a zatim eventualno čistači cipela, kućna posluga, uniformirani momci na kolodvoru i u vlaku, dok su elegantnije uloge poput one livriranih šofera bijele gospode ili pjevača u noćnim klubovima bile osobita čast. Biti crni glumac u Hollywoodu bilo je strašno, kao i sanjati o filmskoj režiji, pisanju scenarija, filmskoj fotografiji, čak i glazbi.

Do kojih granica je ta holivudska rasna segregacija išla vidi se najbolje u prvom zvučnom filmu “Pjevač džeza”, snimljenom 1927, u kojemu bijeli glumac Al Jolson glumi crnog naslovnog junaka, groteskno obojen u crnca. Ta je tradicija “crnih lica” (“blackface”) – bijelih glumaca koji, obojeni, glume crnce - trajala sve do sredine pedesetih, kada se snimaju prvi angažiraniji filmovi na temu rasne segregacije i pojavljuje prva prava velika crna zvijezda – Sidney Poitier. Ti počeci crnačkog ulaska u Hollywood bili su rijetki i teški, kao da je uspostavljena kvota koliko crnaca godišnje može biti u američkom filmu. Da se u biti ništa nije promijenilo ni do danas, pokazuje i slučaj njemačkog redatelja Rolanda Emmericha koji je za glavnu ulogu u filmu “Dan nezavisnosti” tražio Willa Smitha. Šefovi filmskog studija su se protivili i zahtijevali bijelog glumca, tvrdeći da Smith, kao crnac, nije dovoljno “univerzalan”, što u stvari znači da nije dovoljno “bijel”, te da neće privući dominantnu bijelu publiku u kina.

U kinima se upravo prikazuje film “Crveni repovi” u produkciji Georgea Lucasa, o prvoj postrojbi crnih vojnih zrakoplovaca u II. svjetskom ratu, zvanoj “Tuskegee zrakoplovci”. Pod tim je naslovom 1995. snimljen i televizijski film u produkciji Teda Turnera. Čini se da je američka vojska jedan od najboljih tematskih poligona ispitivanja i definiranja američke rasne segregacije. To je shvatio krajem pedesetih i John Ford kad je odlučio u vojničkom vesternu “Narednik Rutledge” dati svoju sliku bjelačke američke noćne more – straha od crnačke seksualne nadmoći. Glavnog junaka, narednika Braxtona Rutledgea glumi legendarni crni sportaš i glumac Woody Strode. Šefovi studija bili su, naravno, protiv vesterna o “crnčugi”, na što im je Ford hladno uzvratio. “Imajte barem pristojnosti zvati ih crncima...”. Taj je glumac postao njegov najvjerniji i najbliskiji prijatelj sve do smrti. Volio ga je kao oca. Kad je Ford obolio i ležao u krevetu, Woody Strode uselio se u njegovu sobu i spavao pod njegovim krevetom pružajući mu možda više pažnje i nježnosti nego članovi Fordove obitelji. Na pitanje zašto je toliko volio Forda i bio mu vjeran, Woody Strode je odgovorio: “Kad sam u filmu vodio svoju konjicu kao John Wayne preko Rio Grandea iz Teksasa u Meksiko, nosio sam preko rijeke ponos cijele svoje rase”.

>>> Ostale priče pročitajte u 24sataExpressu

Idi na 24sata

Komentari 17

  • AntePorkas 21.09.2012.

    Ako ne znaš, čitaj i pitaj. Veli g. Tomić: "Do kojih granica je ta holivudska rasna segregacija išla vidi se najbolje u prvom zvučnom filmu “Pjevač džeza”, snimljenom 1927, u kojemu bijeli glumac Al Jolson glumi crnog naslovnog junaka, groteskno obojen u crnca." Al Jolson ne glumi crnca u "Pjevaču džeza” vec Židova koji nastupa kao jazz pjevač u predstavama (Minstrel show) u kojima se bijeli zabavljači oboje u tzv. "blackface" (crno lice) dok izvode pjesme karakteristične za crnu populaciju. Tradicija Minstrela je u to doba (1927.) stara već skoro 100 godina u Americi i nije to nista neobično niti nužno ponižavajuće za crnce, usprkos stereotipiziranju i (povremenom) vulgariziranju. Dapače, problem Minstrela je što je život robova i općenito crnaca prikazivao u više romantičnom nego naturalističkom svjetlu - no, ne zaboravimo da je to bila prvenstveno zabava a ne politička manifestacija. Dapače, u nekim popularnim pjesmama se govorilo o tome kako će "jednog dana svi biti slobodni i jednaki". A to je bilo za (uglavnom) bijelu publiku! Poruka Jazz Singera je ustvari anti-anti-semitska, a univerzalno gledano i anti-rasistička. Preko svoje uloge "blackface" zabavljača Židov Rabinowitz pronalazi svoj identitet kao Amerikanac, a ne više samo Židov u Americi, kao što je njegov otac koji ga se zbog toga odriče. Hollywood je, suprotno naslovnoj tezi slabo obaviještenog autora, često bio, usprkos financijskim ograničenjima (filmovi se tamo ne rade da se šalju političke poruke već da zarade što više novaca), ispred javnog mnijenja po pitanju ljudskih prava, rasizma, semitizma, seksizma i drugih izama. I danas ga mnogi u Americi drže tvrdjavom političkog liberalizma. Osim gospodina Tomića, koji "zna" bolje, dakako...

  • tajnamoja 20.09.2012.

    Jamesa Ivoryja ne glumi Thandie Newton. Rasizam neće uništiti Ameriku manje od bilo koje druge multietničke, multinacionalne države. Činjenica je da ako nije boja kože, onda je iz koje si države, ako nije to, onda je iz kojeg si kraja, ako nije ni to, onda si žensko, ako nije ni to, onda imaš grbav nos, ne znaš reći slovo R, nizak si, debeo si...ljudi će uvijek naći razlog za razlike. A mi smo za svemir nevidljivi i nebitni, blago nama kad nam je važno otkud smo i kakvi smo izgledom.

  • ŽeljkoMatuško 18.09.2012.

    polako i teško se probija podatak kroz američke medije koji postoji još od prije 90. a to je da rase NE POSTOJE. znanstvenici su na uzorku od 40 000 ljudi iz cijelog svijeta utvrdili da se razlikujemo jedva 0,1%. U tih zanemarivih 0,1 stanu sve naše vidljive i nevidljive razlike. Odbacivši tezu da su se Kromanjonci (naša vrsta...) miješali s neandertalcima jasno je da na svijetu postoji samo jedna ljudska vrsta. Homo sapiens sapiens. ili pravi čovjek. Ipak u Americi čak i sami crnci , ne znajući kako kvalitetno parirati pritisku bijelaca odgovaraju drugim rasizmom što u konačnici samo komplicira i tako nemoguću situaciju koja stalno lebdi na rubu konflikta. naše razlike u boji koži zasnivaju jedino na odgovoru naših gena na uvjete u okruženju u kojem živimo. prije 120 do 100 tisuća godina na svijetu je bilo ne više od 2500 ljudi (tamne boje kože!) i to u Istočnoj Africi u doba najveće suše dio njih prešao je na Arapski poluotok i otamo se otisnuo na putovanje širom svijeta. svi ljudi na svijetu su doslovno bliski rođaci jer svi potječu od tog jednog, posljednjeg, nakon suše preživjelog plemena nakon suše.

Komentiraj...
Vidi sve komentare