To je to što me zanima!

Ovako to izgleda u stvarnosti: Znate li što sve danas možete zaštititi u poslovnom svijetu?

Bez obzira na industriju kojom se bavite i što je vaš finalni proizvod, dobro je znati da zaštitom intelektualnog vlasništva možete dodati vrijednost svojem poslovanju. A kako to izgleda u praksi, pokazujemo na nekoliko svjetskih primjera
Vidi originalni članak

U današnjem dinamičnom svijetu punom kreativnosti i inovacija, tema i zaštita intelektualnog vlasništva možda je važnija nego ikad. No što zapravo intelektualno vlasništvo u poslovnom smislu predstavlja? Iako je fizički neopipljivo i plod je ljudskog uma, intelektualno vlasništvo ima sve karakteristike imovine. Kad je riječ o poduzetništvu, intelektualno vlasništvo predstavlja nematerijalnu imovinu čija uspješna proizvodnja može biti vrijedan temelj poslovanja. 

Iako nije najglamurozniji dio poslovanja, zaštita intelektualnog vlasništva ključna je za osiguranje nematerijalne imovine svakog poduzeća. Važno je na početku napomenuti i da postoje različita prava povezana s različitim vrstama intelektualnog vlasništva. Tako, primjerice, patent kao vrsta intelektualnog vlasništva daje svojem vlasniku pravo da isključi druge iz izrade, korištenja ili prodaje izuma.

A kako to izgleda u praksi i što se sve u poslovnom svijetu možete zaštititi, ilustrirat ćemo nekim od najpoznatijih primjera robnih marki.

Možete li zaštititi miris?

Miris je najjače osjetilo povezano s pamćenjem, pa ne čudi što mirisi mogu imati veliku moć. Kad tvrtka kreira jedinstven miris, ima pravo zaštititi ga od drugih koji ga koriste za svoje proizvode. Dakle, može li se miris zaštititi kao žig? Da, može u zemljama u kojima to legislativa dopušta. Iako su neopipljivi i teško ih je razlikovati, ako potrošači neki miris povezuju s određenim proizvodom ili brendom, taj miris može postati zaštitni znak. 

Jedan od takvih primjera dolazi iz SAD-a, gdje je prepoznatljiv miris plastelina i mase za modeliranje Play-Doh ono što ljudi prirodno povezuju s markom koja je omogućila da miris samog proizvoda bude i njihov zaštitni znak.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

Što je sa zaštitom boja?

Baš kao i mirisi, boje također mogu poslužiti kao razlikovni elementi povezani s robnom markom, pa tako mogu postati zaštitni znak. Ovaj koncept odnosi se na uporabu određene boje ili kombinacije boja koje su postale toliko blisko povezane s određenim brendom da pomažu potrošačima identificirati izvor proizvoda.

Primjerice, marka luksuznog nakita Tiffany & Co. ima zaštitni znak za posebnu nijansu plave boje, poznatu kao "Tiffany Blue", koja se koristi na kutijama i vrećicama. To znači da niti jedan drugi draguljar na teritoriju na kojem je boja zaštićena ne može koristiti istu nijansu plave za pakiranje svojih kutija, a da se ne suoči s potencijalnom tužbom za kršenje prava od strane Tiffanyja. Još jedna zaštićena boja je Louboutin Red, kojoj su obojeni potplati za cipele s visokom petom.

Intelektualno vlasništvo ide sve do svemira?

Još je jedan iznenađujući podatak da se intelektualno vlasništvo proteže čak i izvan Zemljine atmosfere - u svemir! Tako se, recimo, u nekim nakladničkim ugovorima u glazbenom svijetu već godinama navodi da se prijenosi prava odnose na cijeli svijet i svemir. 

Ako astronaut na Međunarodnoj svemirskoj postaji napiše pjesmu, pitanje je tko drži autorska prava - astronaut ili je pjesma vlasništvo NASA-e? Naime, prema NASA-inu sporazumu, autorska prava pripadala bi astronautu koji je pjesmu stvorio, istodobno naglašavajući kako se zakon o intelektualnom vlasništvu prilagođava čak i najneobičnijim okolnostima.

Ali nije ni to sve...

A što biste rekli na to da zvuk nečijeg disanja također možete zaštititi. Redatelj filmova "Ratovi zvijezda", George Lucas, zaštitio je mnoge robne marke vezane za pojam "Ratovi zvijezda", a zvuk disanja Dartha Vadera jedna je od njih. Darth je jedan od likova u poznatom serijalu, a ima mehanički zvuk disanja. Redatelj je 2008. registrirao zvuk kao zaštitni znak u Američkom uredu za patente i zaštitne znakove. U prijevodu, ako ikad poželite replicirati poznato disanje Dartha Vadera, mogli biste platiti golemu kaznu.

Kad je riječ o specifičnim zvukovima, sigurni smo i da ste barem jedanput čuli zvuk Zippova upaljača. Riječ je o jedinstvenom i iznimno popularnom zvuku, koji je registriran kao zaštitni znak brenda 2018. godine. Upaljač Zippo stekao je popularnost zbog svoje značajke da je otporan na vjetar, koja održava plamen upaljenim bez obzira na vremenske uvjete. Još jedan od primjer zaštićenog zvučnog žiga je uvodna glazba iz filmova o Jamesu Bondu, a možete je poslušati ovdje

Možda su vas ove informacije iznenadile, ali, složite ćete se s tim, svaka robna marka na neki način zaslužuje pravo priznanje i zaštitu. Zaštitni znakovi mogu zaštititi ne samo naziv vaše robne marke ili logotip nego, kao što smo spomenuli, i prepoznatljive zvukove, slogane, tekstove, dijaloge. I zato vas pozivamo da razmislite o tome imate li u svojem poslovanju nešto što je samo vaše - prilika je to da zaštitite proizvod i dodate vrijednost svojem poslovanju. 

Ključne prednosti za vaše poslovanje 

Ako se i odlučite na to, evo na kraju i nekoliko prednosti koje vam može donijeti zaštita intelektualnog vlasništva. Dakle, zaštitite li svoj izum, kao što je novi proizvod, postajete jedina osoba koja ima pravo na njegovo korištenje ili reproduciranje. To znači da ostali ne mogu umnožavati ili reproducirati vaš izum bez vašeg dopuštenja.

Nadalje, novac možete zarađivati izravnim korištenjem svojih prava intelektualnog vlasništva, ali i neizravno ugovorima o licenciranju. To su ugovori kojima dajete licenciju drugom društvu za korištenje sadržaja zaštićenog pravom intelektualnog vlasništva u određenom razdoblju. U nekim slučajevima, kao što su autorsko pravo i neregistrirani dizajn, zaštita intelektualnog vlasništva je automatska i za nju nisu potrebne nikakve formalnosti. Naravno, uvijek je dobro pobrinuti se za to da možete dokazati kad ste djelo stvorili. 

Jedan od načina je pohranjivanje djela, pa i to da sami sebi (primjerice zapis glazbenog djela) pošaljete preporučenom pošiljkom, koju ćete otvoriti tek u slučaju potrebe dokazivanja trenutka stvaranja djela. Pravo na neregistriranom dizajnu stječe se odgovarajućim javnim izlaganjem/otkrivanjem/prikazivanjem dizajna, a pravo se odnosi samo na sprečavanje drugih da taj dizajn koriste na komercijalnoj razini ako je ta uporaba rezultat kopiranja. Zato je u smislu iskorištavanja potencijala intelektualnog vlasništva nekad bolje posegnuti za registracijom dizajna.

Nemojte zaboraviti ni da vlasništvo nad patentom ili žigom može povećati vašu tržišnu vrijednost i olakšati vašem poduzeću potragu za ulagačima te drugim mogućnostima financiranja!

Sve dodatne informacije o ovoj temi potražite na web stranicama Informacijskog centra za intelektualno vlasništvo – INCENTIV, javnog informacijsko-uslužnog centra Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo.

Više ovakvog sadržaja pročitajte u rubrici EUsmart.

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare