To je to što me zanima!

Prilika za zaradu: Među najplaćenijim zanimanjima, a u Europi ih nedostaje 400.000

Iako neki nemaju pozitivan stav prema euru, prijevoznicima će, čini se, prelazak na euro olakšati poslovanje. O prijevozu se mnogo slušalo u vrijeme pandemije, a što ih muči, rekao nam je jedan sisački prijevoznik
Vidi originalni članak

Mnogi raspravljaju je li uvođenje eura kao nove državne valute bilo dobra ideja ili nije, no hrvatski prijevoznici i vozači kamiona koji posluju na međunarodnom tržištu složni su u stavu da će im ova promjena donijeti više dobroga nego lošega.  

- S obzirom na to da je 90% naših partnera iz Europske unije, svakako će nam biti manji troškovi jer smo i do sada imali većinu uplata u eurima, tako da će sad nestati transakcijski troškovi zamjena eura u kune i obrnuto. Također će nam značajno pomoći ulazak Hrvatske u Schengensku zonu jer će to smanjiti gužve na granicama prema Europi te ubrzati distribuciju i smanjiti troškove - objašnjava nam Ivan Miličić, suvlasnik obiteljskog obrta Promet Miličić, koji nam je iz prve ruke mogao reći što bi bilo dobro da se još promijeni u ovoj djelatnosti.

Izazovno zanimanje

Jedan od najvećih izazova s kojima se danas mnogi prijevoznici suočavaju je poštovanje rokova dostave. Naime, zbog sve većeg prometa na cestama i nedovoljnog broja parkirnih mjesta za teretna vozila u Europi, vozači često moraju stati i prije isteka radnog vremena. Miličić ističe i pitanje sigurnosti, s obzirom na to da su vozila nerijetko teška i po 40 tona te da vozači u međunarodnom transportu odvoze i do 15.000 km mjesečno. Sve to vrijeme moraju biti iznimno koncentrirani, kako na sebe tako i na ostale sudionike u prometu.

- Tako je vjerojatno i nastala ona stara poslovica da je vozač uvijek jednom nogom u grobu a drugom u zatvoru. Htio bih još napomenuti da su prijevoznici u cestovnom prometu izuzeti od većine poticaja i bespovratnih sredstava od EU, a kako se stalno unapređuju vozila zbog sve strožih europskih normi, prisiljeni smo ulagati u nova vozila, koja nisu pošteđena globalnog poskupljenja, te im je cijena porasla u proteklih godinu dana od 10 do 30%, što utječe i na cijenu prijevoza, pa i na krajnje potrošače - kaže Miličić, kojemu je stalno zalaganje za bolje uvjete rada u ovoj djelatnosti priskrbilo titulu predsjednika Ceha prijevoznika u Sisku. Na nacionalnoj razini, Ceh prijevoznika HOK-a jedno je od najaktivnijih strukovnih udruženja u zemlji. 

- A vozačima vjerojatno najteže pada odvojenost od obitelji jer nerijetko provedu i po 20 dana mjesečno u kabini, zbog čega su često isključeni iz obiteljskih druženja - napominje Ivan, čiji je otac prije tridesetak godina ipak uspio pronaći način da provede što više vremena sa sinovima. 

U uredu i na cesti

Naime, Ivan i njegov brat Domagoj često su se znali voziti s ocem u kamionu, zbog čega su vjerojatno i zavoljeli ovo zanimanje. A kad je trebalo nastaviti obiteljski posao, složna su braća preuzela vođenje obrta i značajno ga ojačali. Danas imaju flotu od 14 kamiona te mnogobrojna partnerstva s tvrtkama u Europi koje se bave proizvodnjom i distribucijom opasnih tvari. 

- Iako je cijeli radni vijek proveo u Hrvatskoj pošti, otac je oduvijek bio zaljubljenik u kamione. Tek je 1992. godine kupio svoj prvi mali kamion i otvorio obrt kao dodatnu djelatnost. Nakon što smo stariji brat i ja završili srednju školu, on je otišao raditi u Zagreb, a ja sam ostao u Sisku te me otac zaposlio u svojem obrtu. S vremenom se posao počeo širiti, pa je brat dao otkaz u firmi u Zagrebu i došao voziti sa mnom. Ubrzo smo brat i ja preuzeli obrt od oca i zaposlili prvog vozača - kaže. 

- S ponosom bih napomenuo kako taj naš prvi zaposleni vozač i dalje radi kod nas, a vjerujem da je to produkt toga što smo brat i ja krenuli kao vozači, pa znamo cijeniti njihov trud i zalaganje. Isto tako, iako smo vlasnici tvrtke i najviše vremena provodimo u uredu, nije nam strano tu i tamo sjesti u kamion i odvesti turu - opisuje Miličić.

A kad je riječ o broju radnika u ovoj djelatnosti, ako se stanje ubrzo ne popravi, braća Miličić će u budućnosti sve češće morati zamjenjivati ured za cestu. Prema nekim procjenama, u Europskoj uniji nedostaje oko 400.000 vozača, no situacija bi se mogla dodatno pogoršati s obzirom na to da je prosječna dob vozača u Europi 50+ godina, a mladi se zbog zahtjevnih radnih uvjeta sve teže odlučuju za to zanimanje.

- U našem obrtu za sada nemamo problema s manjkom radnika, ali budući da planiramo proširenje voznog parka, bojim se da ćemo i mi biti zahvaćeni tim negativnim trendom - procjenjuje naš sugovornik.

Pandemija i rast cijena energenata

Broj vozača posebno se smanjio u pandemiji. Transport je prije otprilike dvije godine bio znatno otežan jer je, prisjetimo se, u početku pandemije bila propisana mjera od dva tjedna samoizolacije za vozače koji su boravili izvan Republike Hrvatske. To je u vrlo kratkom roku dovelo do pomanjkanja vozača i kašnjenja u distribuciji. Posljedice toga ubrzo su se mogle vidjeti - poluprazne police u trgovačkim centrima. 

- Moram napomenuti i da je u tom periodu vozače okolina često osuđivala kao prijenosnike zaraze, što je dodatno utjecalo na njihovo psihološko stanje - podsjeća Miličić.

Iako se korona kriza smirila, pojavili su se dodatni, jednako izazovni ekonomski problemi.

- Kako je nakon izbijanja rata u Ukrajini došlo do poskupljenja svih energenata, tako je i nama trošak goriva na godišnjoj razini uvećan za više od milijun kuna u odnosu na prošlu godinu. Isto tako, poskupljenjem plina, koji većina proizvođača koristi u autoindustriji, došlo je do toga da su, osim vozila, poskupjele gume te ostali rezervni dijelovi, što je uzrokovalo porast troškova prijevoza. Svi se ti proizvodni i transportni troškovi prebacuju na cijenu proizvoda na policama, koju na kraju, nažalost, moraju trpjeti potrošači, odnosno građani - ističe. 

Idi na 24sata

Komentari 8

  • cisab 08.11.2022.

    U tom poslu najveci problem su poslodavci jer ne postivaju niti sebe niti propise niti zaposlenike

  • cisab 08.11.2022.

    To je najlosiji posao koji covjek moze raditi. Mora se odeci obitelji zivota nosit glavu u torbi a novaca nemoze zaraditi

  • Zixella1337 08.11.2022.

    a kada ce konacno poslodavci pogledat istini u oci i priznat da su sami proizveli nedostatak radne snage kad su prije 10 godina izrabljivali ljude, ne isplacivali place, kada su nudili minimalce uz podsmijeh neces ti, ima ko hoce...sad kad se radnici traze povecalom, bilo kakav, vise nema ni kriterija, samo da dodes radit, sad je kuknjava fali radne snage, svaka rit dode na sekret ;)

Komentiraj...
Vidi sve komentare