Čak 66 posto Hrvata ne vjeruje u akcijske popuste i sniženja, a 55 posto sumnja i u kvalitetu, pokazala su istraživanja potrošačkih navika u Hrvatskoj. No 42 posto potrošača počela su pratiti cijene, što je i osnovni savjet Društva za zaštitu potrošača. Tako se kupci sami mogu pobrinuti za temeljno pravo na rasprodajama - da točno znaju što je na popustu i koliko je sniženo. Također, trebaju se jasno razlikovati kategorije popusta. Akcijska prodaja je prodaja ograničene količine robe jednog proizvođača u ograničenom vremenu. Artikl mora biti posebno označen, jeftiniji i odvojen. S druge strane, na rasprodaji i sniženjima prodaje se više proizvoda, a ako je popust objavljen u rasponu, npr. 20-50 posto, najveći postotak mora se odnositi barem na petinu sniženih proizvoda. I dok se zbog cijene smije dvoumiti, zbog kvalitete ne smije se - nikad. Trgovci, češće iz neznanja nego iz zlobe, ponekad će i istaknuti pogrešnu kategoriju sniženja ili neće odvojiti robu, no ono što piše na deklaraciji, treba biti to što kupujete. Zato umjesto da kupujete mačka u vreći, pitajte prodavača, a na svaku prevaru reagirajte pozivom udrugama za zaštitu potrošača ili - inspektoratu.
ODGOVOR NA ŽALBU TRAJE NAJVIŠE 15 DANA
Ako trgovac u roku od osam dana ne zamijeni robu i/ili vrati novac, za 15 dana mora pismenim putem ponuditi rješenje nezadovoljnom kupcu. Negativan odgovor znači da treba pokucati na vrata Državnog inspektorata ili se jednostavno obratiti udrugama za zaštitu potrošača.
STARA CIJENA NE OSTAJE U PROŠLOSTI
Učinkovit i domišljat trik trgovaca je preko stare cijene nalijepiti nov, supersnižen iznos. No trebala bi se vidjeti ne samo cijena prije sniženja nego i postotak za koliko je “pala”. Tako kupac može zaključiti kolika je stvarna ušteda umjesto da nasjedne na istaknute šarene postotke.
BEZ OZNAKE NEMA NI POGREŠKE
Roba s pogreškom mora biti posebno odvojena i označena, a prodavač vam mora odgovoriti na sva pitanja vezana uz nju. Sve ostalo je vaš rizik jer se takva roba ne može zamijeniti. Iznimka je roba kod koje nije bilo naznačeno da je neispravna, što spada u obmanjivanje kupca.
DODATNO ISTJECANJE ROKA UPORABE
Proizvod koji je na sniženju ili rasprodaji jer mu istječe rok uporabe mora dodatno imati jasno i vidljivo istaknut najkraći ili kranji rok uporabe. Nije dovoljno to što rok uporabe već stoji na deklaraciji.
NEZNANJE JE VEĆI PROBLEM OD ZLOBE
Hrvatski Zakon o zaštiti potrošača usklađen je s europskim, no “zapinje” u praksi zbog neznanja obiju strana. Primjerice, najčešća žalba potrošača je neispravna deklaracija, od čega trgovci nemaju previše koristi.
BACANJEM RAČUNA GUBE SE PRAVA
Sveto pravilo svake kupnje je obvezno uzeti račun. Kako biste ostvarili sva prava, morate doći s “identifikacijom kupnje”, a to je taj papir. Bez njega (i jamstvenog lista ili ugovora) potrošač više nema prava.