To je to što me zanima!

Iskusni stručnjak objašnjava kako pripremiti auto za zimu

Donosimo podsjetnik na što morate obratiti pozornost kako biste vi i vaš automobil bili spremni za hladnoću, snijeg i led. Ne zaboravite da preuzimanjem odgovornosti za stanje svoga auta povećavate svoju sigurnost i sigurnost ostalih sudionika u prometu
Vidi originalni članak

Pogledajte kroz prozor i bit će vam jasno da je krajnje vrijeme za pripremu automobila na zimske uvjete kako bi vas on dobro služio u mjesecima koji nas očekuju, kad nam je itekako potreban. Čak i ako u vašem kraju nisu najavljeni snijeg, kiša i niske temperature, ne treba ignorirati hrvatski propis po kojem je od 15. studenog obavezna upotreba zimske opreme, bez obzira na vremenske prilike. Suprotno površnim razmišljanjima, priprema ne uključuje samo montiranje zimskih guma. Važnost dobre pripreme tim je veća, kako kažu iz HAK-a, s obzirom na to da Hrvati neredovito servisiraju svoja vozila. Dakle, nadoknadimo propušteno i nemojmo dopustiti da nas snijeg i led iznenade jer, nisu neočekivani u ovom dijelu godine. Pri izboru segmenata automobila koji su tijekom zime najproblematičniji i savjetima pomogao nam je iskusni stručnjak Igor Prodanović iz Q-Servicea, najvećeg lanca neovisnih servisnih centara u Hrvatskoj. Kako ne biste ugrozili svoju sigurnost i sigurnost ostalih sudionika u prometu, obratite pozornost na sljedeće stvari.

Akumulator

Po HAK-ovoj statistici, akumulator je jedan od najčešćih razloga otkazivanja starta motora, pogotovo kad nastupe niske temperature. Pred njim su tada veći izazovi ne samo zbog niskih temperatura nego i zato što svjetla stalno moraju biti uključena te se još griju retrovizori i sjedala. Ako ne možete pokrenuti automobil, akumulator je star više od 3 godine i uočavate nisku razinu elektrolita u njemu, svakako obratite pozornost. Ozbiljniji je simptom curenje baterije jer može izazvati koroziju oko postolja. Ukratko, akumulator treba biti čist i suh te s dovoljno tekućine.

Zimske gume

Automehaničari ne prestaju naglašavati da su u zimskim uvjetima i najlošije zimske gume bolje od ljetnih te da ih zimi treba koristiti bez obzira na to ima li snijega na cesti ili ne. Prepoznat ćete ih po širim utorima koji služe kao kanali za odvođenje vode i izbacivanje snijega. Zimske gume mekše su od ljetnih i bolje prianjaju uz tlo te, zahvaljujući specifičnom sastavu, ostaju elastične i na temperaturama ispod 7 stupnjeva. Nužno je da su dobro napumpane kako se ne bi ugrozila stabilnost automobila, a preporučuju se na svim kotačima.

Kako objašnjava Prodanović, za zimske gume najvažniji je faktor zaustavni put: -Vodeći računa o tome da je prosječna površina kojom zimska guma dotiče cestu veličine dlana odraslog čovjeka, jasno je da ona ima ogroman utjecaj na sigurnost vozača i svih putnika u vozilu. Baš zbog toga preporučuju se zimske gume renomiranih proizvođača koje su se dokazale tijekom godina "testiranja" na velikom broju vozila, u svim vremenskim uvjetima. Provjeru dubine profila i stanja zimske gume najbolje je povjeriti stručnoj osobi, a svakako treba izbjegavati savjete poput: "Ma može ta guma izdržati još pedeset tisuća kilometara'.

Prodanović demantira rasprostranjeno mišljenje da se zimska guma ne može koristiti ljeti: -Treba imati na umu činjenicu da korištenje zimske gume ljeti znači da će se ona intenzivnije trošiti, odnosno, da će se njezin gazni sloj trošiti brže i da će se dubine profila smanjiti, čime se značajno gubi na sigurnosti. To ne znači da toplo vrijeme šteti zimskoj gumi; vrijeme ne utječe na promjenu njezinih svojstava. Dapače, zimska se guma bez ikakvih poteškoća može koristiti i ljeti, jedino ju je u tom slučaju potrebno češće mijenjati.-

Vjetrobran

Budući da će tijekom zime imati puno posla, moramo provjeriti stanje metlica brisača i uzeti u obzir činjenicu da su one potrošni materijal. Svakako valja imati na umu da se zimska tekućina za pranje vjetrobranskog stakla razlikuje od ljetne jer želimo spriječiti njegovo smrzavanje. Dobra vidljivost i preglednost postižu se i pravilnim radom klima-uređaja. Igor Prodanović upozorava da je upravo taj uređaj jedan od najzanemarivanijih segmenata u pripremi automobila za zimu: - Većina vlasnika vozila klimatizacijski sustav još uvijek doživljava samo kao nešto što im pomaže tijekom ljetnih vrućina, dok se u zimskom periodu on manje koristi ili se ne koristi uopće. Njegova je korist u zimskim mjesecima i veća nego u ljetnim jer vrlo brzo odmagljuje stakla. - Nije naodmet napomenuti da vjetrobransko staklo treba održavati čistim jer nečistoće uzrokuju magljenje i rošenje stakla. Po Prodanovićevim riječima jako je važno, ali često zanemareno, temeljito pranje automobila prije zimske sezone.

Antifriz

Kao što svi znamo, u rashladnom sustavu što ga svaki mehanički uređaj treba imati osim vode trebamo i tekućinu koja će sniziti točku (temperaturu) smrzavanja, koju popularno zovemo antifriz. Jasno, njezina dovoljna količina ključna je za automobil u zimskim uvjetima. Upotrebom neadekvatne rashladne tekućine, tj. one koju nije propisao proizvođač i koja nije odgovarajućeg sastava može doći do oštećenja rashladnog sustava, a time i motora.

Svjetla

Propisano je da u zimskom dijelu godine svjetla stalno moraju biti uključena pa će se više trošiti i bit će potrebe za njihovom češćom kontrolom i, po potrebi, izmjenom. Novija vozila imaju svjetla na kojima je teže izmijeniti neispravnu žarulju ili su takve vrste (ksenonska ili LED svjetla) da je u slučaju neispravnosti najbolje obratiti se servisnom centru. Postoji još jedna stvar koje je rijetko koji vlasnik svjestan, kaže Prodanović: - Prilikom vožnje u zimskim uvjetima na vanjske površine svjetala hvataju se i lijepe mokre naslage snijega, soli i ostalih nečistoća s prometnice, čime se smanjuje odgovarajući predviđeni prijenos topline iz unutrašnjosti svjetla u okolinu, podiže se temperatura unutar samog svjetla, a rezultat je smanjenje vijeka trajanja žarulje i unutrašnje reflektirajuće površine samog svjetla. Ova se pojava može vrlo lako prevenirati redovitim čišćenjem vanjske površine svjetla, primjerice prilikom točenja goriva i pranja vjetrobranskog stakla operu se te očiste prednja i stražnja svjetla običnom spužvom i vodom.

I kad već govorimo o novijim vozilima, važno je napomenuti da sva takva vozila posjeduju svjetla čija je vanjska površina polimerna (plastična). Taj polimer s vremenom stari, sama se vanjska površina muti, što smanjuje vidljivost i sigurnost. Zamućenost vanjske površine svjetla vrlo se lako rješava poliranjem.-

Spremnik goriva

Kako preporučuje HAK, prije zime valja zamijeniti filtre za gorivo, bez obzira na tip goriva koji se koristi. Također napominju da problemi sa zaleđivanjem dovoda goriva pogađaju i benzinske i dizelske motore. Prodanović dopunjuje taj savjet: - Preporučljivo je spremnik goriva u zimskim uvjetima uvijek držati barem dopola punim, što ima i praktičnu vrijednost jer zimi nisu rijetke gužve te zastoji i na onim prometnicama na kojima ih u ostatku godine nema.

Ono na što ni jedan vlasnik vozila ne može utjecati jesu čistoća i kvaliteta samog goriva koje se ulijeva u spremnik vozila. Upravo zbog toga potrebno je, naročito kod vozila s dizelskim motorom, posebnu pozornost posvetiti sustavu napajanja gorivom i njegovim vitalnim dijelovima – filtru goriva, pumpi visokog pritiska, injektorima i vodovima, a sam filtar po potrebi preventivno zamijeniti. Nije na odmet prilikom točenja goriva u spremnik dodati i neki od aditiva koji će spriječiti "smrzavanje" goriva pri niskim temperaturama, odnosno stvaranje parafinskog čepa unutar filtra ili vodova. Za savjet i preporuku o vrsti i načinu doziranja aditiva najbolje je posavjetovati se sa stručnom osobom odnosno automehaničarom.-

Odlazak u servis ili samostalna priprema?

Razlika između vlasnika vozila i profesionalnog automehaničara jest u stručnosti, iskustvu i uvjetima. Primjerice, mnogo je lakša priprema za zimu ako je vozilo moguće podići na dizalicu radi provjere podvozja. Uz kvalitetnu opremu i uređaje za ispitivanje mnogo je lakše otkriti problem s akumulatorom i rashladnom tekućinom. Profesionalac će na prvi pogled moći procijeniti ispravnost metlica brisača, dubinu profila i stanje zimskih guma. Naravno, znat će i što treba poduzeti uoči li potencijalni problem.

Što imati u prtljažniku?

Za vrijeme zime pametno je u prtljažniku imati baterijsku svjetiljku, grebalicu za led, sprej za odleđivanje brave, punjač mobitela koji možete uključiti na autopunjač i standardnu kutiju prve pomoći. Ako vam uz kovčege i lonac sa sarmama stane u prtljažnik, dobro je ponijeti i barem malu lopatu za snijeg spremate li se svojim automobilom na skijanje ili na ledom i snijegom okovanu cestu.

Idi na 24sata

Komentari 26

  • Krešo_1_1 23.11.2018.

    Sve puno stručnjaka a država otišla u mp3

  • Sve je propalo, izgubilo sjaj 22.11.2018.

    Prošlu sezonu sam sam malo dublje ušao u proljeće na zimskim gumama (Sava) i mogu reći da je da bilo jako nesigurno i opasno voziti po mokroj cesti i/ili kiši. Umjesto što je stručnjak napisao da su metlice brisača potrošna roba, mogao je napisati kako ih je pravilno i moguće zaštiti tijekom ledenih dana.

  • kriticar333 22.11.2018.

    Jaki stručnjak, to mora znati svaki vozač, uvijek isti savjeti,pola ljudi nema novaca za sve to ali opet treba kroz godinu polako to sve riješiti

Komentiraj...
Vidi sve komentare