To je to što me zanima!

Mame i tate, učite svoju djecu radnim navikama i družite se

Uloga roditelja podrazumijeva tri ključne zadaće: razvoj odnosa prema radu, naučiti dijete kako provoditi slobodno vrijeme te pomoći mu da definira svoje interese
Vidi originalni članak

U teoriji, a u praksi još i više, puno se raspravlja o opsegu i sadržaju domene roditeljske odgovornosti za školski uspjeh djece.

Raspon oprečnih mišljenja kreće se od uloge opskrbljivača udžbenicima i školskim priborom i opomenitelja koji, po uočenoj potrebi, oštro izgovara: ‘Primi se knjige’ - što je stajalište onih roditelja koji se žele autoamnestirati od participiranja u akademskom razvoju djece, do uloge apsolutnih nositelja svih obveza i odgovornosti za obrazovanje djece, tj. zaposlenika (roditelja) u tvrtki ‘Moje dijete’ - što je stajalište onih nastavnika koji se žele osloboditi i posljednjeg zrnca odgovornosti u svojem radu. Roditeljsku je ulogu u kontekstu školskog uspjeha djece nemoguće definirati crno-bijelom tehnikom jer svaki sudionik (dijete, škola, roditelj) ima obveze i odgovornosti. 

Tako uloga roditelja podrazumijeva tri ključne zadaće: razvoj kvalitetnog odnosa prema radu, naučiti dijete kako kvalitetno provoditi slobodno vrijeme te pomoći djetetu da definira interese i pretvori ih u osobine. Dobra ideja bez rada ostaje samo zgodna zamisao koja nam je jednom pala na pamet. Talent bez rada s vremenom trune i razgrađuje se u mrtvi kapital, što je proces tijekom kojega se otpuštaju frustracije i ogorčenja zbog toga što svijet nije prepoznao ‘veličinu njegova genija’. 

A čovjek bez rada ne može postati čovjekom. Radom ideje postaju stvarnost, talenti zbiljske vještine, a čovjek – misaono i djelatno biće koje razmišlja o tome što želi biti i koje radom to i postaje. Kako će dijete percipirati rad – kao odrađivanje i tlaku ili kao oblik izražavanja i nužan instrument osobnog napretka, ovisi najvećim dijelom o roditeljima. Oni svojim primjerom, komentarima, stavovima i usmjeravanjima izlijevaju temelje i oblikuju djetetov odnos prema radu, a to je, u konačnici, i odnos prema životu.

Ako roditelji šire atmosferu ‘rada kao nužnog zla’, ako sami nisu spremni zasukati rukave i slično, ne može se očekivati da dijete izraste u osobu svjesnu važnosti vlastitog angažmana, truda, volje, upornosti i aktivnosti te koja ima karakterne snage da samostalno ostvaruje svoje želje, tj. da izgrađuje svoj život. Razvoj smisla za sadržajno pozitivno osmišljavanje slobodnog vremena također pripada roditeljskoj ingerenciji. 

Razlika između kvalitetnog i nekvalitetnog slobodnog vremena je u tome što je prvo produktivno, aktivno i djelatno stvaranje iskustava pri čemu dijete formira mišljenja te razvija duh i tijelo, dok je drugo neproduktivno, pasivno i nedjelatno konzumiranje iskustava pri čemu nisu angažirane djetetove misaone, duhovne i tjelesne snage. Razliku između kvalitetnog i nekvalitetnog ne čine vrste aktivnosti, pri čemu bi stvari tipa ‘klavir, francuski, košarka, čitanje, kazalište...’ bile svrstane u ‘dobro’, a ‘gledanje TV-a, igranje igrica, dosađivanje...’ u ‘loše’ - distinkciju čini odnos prema slobodnovremenskoj aktivnosti.

Primjerice, ako dijete gledajući film s roditeljima komentira (a poslije i samo sa sobom) radnju filma, karaktere likova, ako vrednuje sadržane ideje i osvještava mogući utjecaj filma na sebe, riječ je o kvalitetnom provođenju slobodnoga vremena. Ako film gleda bez ikakvog misaonog odnosa prema viđenome i tako dopušta neometani ulaz porukama u svoju podsvijest, riječ je o nekvalitetnom provođenju slobodnog vremena.

Oni odgojnim postupcima djeluju na izgradnju stila provođenja slobodnog vremena. Također, roditelji najbolje poznaju dijete i u mogućnosti su uočiti za što ono pokazuje afinitete, što ga veseli i u čemu je dobro. Nakon što se detektiraju ta područja, ne smije se dopustiti da ona ostanu nedovršeni i neizgrađeni smisao za nešto. Odabirom i obogaćivanjem obrazovnih utjecaja roditelji trebaju raditi na tome da urođene sklonosti postanu osobine pojedinca. 

Školski uspjeh djece i kvaliteta njihova obrazovanja pod utjecajem su brojnih faktora: nastavnika, obrazovne politike, škole, djetetova karaktera, inteligencije. Roditelji, uvelike usmjeravaju tijek obrazovnih i akademskih rezultata upravo prema načinu kako grade sustav kanala kojima teku bistre ili mutne vode rada, slobodnoga vremena i osobina njihove djece.

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje

Idi na 24sata

Komentari 9

  • izgubljeno đete 14.03.2015.

    Učite se radnim navikama djeco, tako da mozete provesti život na burzi rada, a ako imate posao stječete pare šefu, koji opet stječe svom šefu, državi itd. Većina onih koji su iznimno uspješni nisu uspješni iz razloga što su se premorili od rada, već zato jer dolaze iz određenih obitelji, imaju veze, pripadaju određenim tajnim društvima i obavljaju sve što im velika riba naredi. oni polako uništavaju srednji sloj, tako da samo ostanu siromašni i oni. Rad ima smisla samo onda kada te ispunjava, a rjetki su oni koje će rad ispuniti i onda kada mu isti nije dovoljan ni za hlače kupiti.

  • Rasplodni bik 12.03.2015.

    Sve pocinje od obitelj i u odgoju MORAJU sudjelovati SVI clanovi obitelji i cijela ZAJEDNICA.Selo odgaja djete.A ne da svako po svome a ZNA se da postoji samo JEDAN pravilan nacin.Onaj bogom dan.Covijek koji ne zeli radit nije covijek i njega se treba cuvati i nikad mu ne okretati leda.I takvi se mogu spasiti ako ISKRENO izaberu taj put ali prije toga se moraju pokajati za grjehe.Dobar clanak.Obrazovanje i odgoj mora biti PRIRODAN a ne po DRZAVJNOJ sabloni koja samo stetu pravi svima jer nije PRIRODNA.Spontanost i zabava je kljuc.Manite se pametovanja jer niste nikad bili pametniji od svojeg STVORITELJA.Ne mislim na roditelje nego na BOGA i PRIRODU.Kad to prihvatite opet cete napredovati.Lazni ponos je KUGA 21 stoljeca.

  • Mika75 12.03.2015.

    Sve polazi iz kuće i kućnog odgoja!

Komentiraj...
Vidi sve komentare