To je to što me zanima!

U novoj godini: Sudovi časti izgubljeni novac neće vratiti

BRŽE MIRENJE: Ako se kupac i trgovac ne dogovore oko spora, potrošač neće morati odmah tužiti trgovca, nego će imati priliku ‘pomiriti’ se pri osam institucija
Vidi originalni članak

Cipele je platio 500 kuna, raspale su se brzo, kupac od trgovca želi novce natrag, a on ne pristaje. Umjesto da se godinama tuže zbog cipela i zbrajaju goleme sudske troškove, potrošači odnedavno imaju novo oruđe za borbu koje treba zaživjeti iduće godine.

Puno lagodnije i brže spor mogu riješiti pri osam institucija koje je Ministarstvo gospodarstva odabralo za alternativno rješavanje svih potrošačkih sporova, od pritužbi za loše cipele ili tupe pile pa do naplate nepostojećeg telefonskog računa ili pritužbe na let avionom. Novost je to koja bi iduće godine trebala zaživjeti u punini.

- Potrošač baš uvijek prvo mora pokušati riješiti spor sa samim trgovcem, i to podnošenjem pisane pritužbe. Ako ne uspije, više ne mora ići na sud, nego može sve riješiti na alternativni način.

Osam centara za mirenje

Na snazi je Zakon o alternativnim rješenjima sudskih sporova, takozvani ADR sustav, koji nudi lakše i brže načine rješavanja sporova, a od Nove godine to treba zaživjeti u punini - pojašnjava Anda Kostijal iz Ministarstva gospodarstva.

Neki od tih centara specijalizirani su samo za određene pritužbe - Centar za mirenje Hrvatskog ureda za osiguranje nadležan je samo za probleme osiguranja, Sud časti Hrvatske obrtničke komore (HOK) i Centar za mirenje HOK-a primaju pritužbe za obrtničke usluge, a Centar za mirenje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) i Sud časti HGK rješavaju samo reklamacije trgovačkim društvima. Uz ove specijalizirane institucije, postoje i one kojima se potrošači mogu obratiti baš za svaki spor, i to su Centar za mirenje pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca, Centar za mirenje pri Hrvatskoj udruzi za mirenje te Profi Test d.o.o. centar za mirenje Medijator.

Manje sudovanja

No na ovakvo mirenje treba pristati i trgovac. Ako se potrošač obrati sudovima časti, treba znati i to da on ne može računati, primjerice, na povrat novca, ali može zadovoljštinu tražiti u opomeni suda, a sud može čak i zabraniti rad trgovcu.

Uz to, u 2018. treba u punini zaživjeti i nova internetska platforma Europske komisije za rješavanje svih sporova vezanih uz internetsku trgovinu. Platforma je prevedena i na hrvatski jezik te se može naći na stranicama Europske komisije u potrošačkom kutku. Preko nje i naši građani mogu pretražiti kojim se tijelima za alternativno rješavanje spora mogu obratiti u bilo kojoj zemlji EU.

Razvrstavanje otpada i kazne za lijenčine

Primjerice, ako kupac internetom naruči proizvod i nije zadovoljan, ne mora pokretati spor na danskim sudovima. Na platformi može pronaći adrese institucija koje u toj zemlji rješavaju pritužbe na alternativni način. Tu se mogu dobiti i informacije koliko takvi sporovi traju i koliko koštaju.Isto tako, na platformi se može pretražiti naših osam institucija koje smo ranije spomenuli u tekstu te se mogu dobiti detalji o njihovu radu.

Od veljače iduće godine kreće i puna primjena Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom po kojoj svi moraju razvrstavati otpad, a općine i gradovi građanima moraju to i osigurati. Komunalni redari naplaćivat će kazne svima koji otpad ne budu razvrstavali u raznobojne kante. Visinu kazne odredit će jedinice lokalne samouprave, a varijabilnu cijenu građani će plaćati s obzirom na količinu ili volumen otpada koji proizvedu.

Idi na 24sata

Komentari 7

  • mestar 06.12.2017.

    Uuredenim drzavama trgovci i trgovine postivaju kupce i ako roba nije ispravna mogu je vratit i dobit svoje novce ako je falicna i raspadne se pri normalnoj upotrebi zasto je napravljena i kupuje se za tu upotrebu.

  • PLJUCK 06.12.2017.

    8 novih institucija?A što je to "čast"?

  • plavi cvijet 06.12.2017.

    Koliko to ima te najnovije osnovane administracije? U uređenim zemljama se proizvod vrati ako odstupa od deklariranog u nekom razumnom roku. Ovdje će čovjek ako kupi cipele pa se one slučajno raspadnu, morati najprije proučiti zakone i propise na koji način se to rješava i kamo uopće treba ići. Svuda će kod nas trebati ići samo ne u trgovinu cipela koja je uredno uzela kupcu novce za cipele koje su se npr. raspale. Vjerojatno će onda na kraju umjesto povrata novca dobiti pola ili još manje od toga novca natrag. Možda i ništa. Što može kupac drugo, ako je nagodba u igri?

Komentiraj...
Vidi sve komentare