Unazad pet godina trgovci su počeli na veliko primjenjivati rezultate marketinške studije koja dokazuje da određeni mirisi i glazba mogu potaknuti kupce da potroše više od planiranog. Iako se lampice, borovi, ukrasi i božićna glazba kupcima čini kao prikladan dekor za ovo doba godine, marketinški stručnjaci posvetili su posebnu pozornost uređivanju dućana kako bi aktivirali svih pet osjetila kod kupaca i što dulje ih zadržali u trgovini. Osjetilo njuha najviše utječe na kupce jer je izravno povezano s dijelom mozga odgovornim za emocije, zbog čega i jedan od najpoznatijih proizvođača čokoladica M&M’s u prodavaonicama kroz ventilaciju pušta miris čokolade.
Glazba i testeri su zaslužni za dobru zaradu
Miris borovih grančica ili cimeta podsjetit će nas na Božić iz djetinjstva i dulje zadržati u trgovini, a slatkasti će mirisi probuditi glad koju nećemo nužno utažiti hranom. - Taj miris aktivira žlijezde slinovnice zbog čega počnemo osjećati glad. U tom stanju smo spremni kupiti bilo što, ne samo hranu - kaže Paco Underhill, autor knjige “Znanost kupnje”. Dobar miris utječe i na percepciju vremena, pa će se kupcu učiniti da je u dućanu kraće nego što uistinu je. Glasnoća glazbe i njen tempo također utječu na odluke o kupnji. Uz bržu glazbu kupci brže i hodaju, ne zastajkuju previše da bi pogledali izloženu robu, pa stoga i manje kupuju. Za maksimalan učinak vrsta glazbe je usklađena s ostalim podražajima koje kupac prima. Puštanje božićnih pjesama u dućanu koji miriše na pina coladu kod kupaca stvara nelagodu i tjera ih van. Istraživanje je pokazalo i da besplatni uzorci hrane potiču veću potrošnju, kao i ako se kupcima dopusti da predmet isprobaju i drže u rukama.
Lagana glazba
Lagani glazbeni ritam dulje će zadržati kupce u dućanu zbog čega će pogledati više predmeta i kupiti nešto što nisu planirali.
Boja nema utjecaja
Crvena i narančasta boja potiču uzbuđenje, svijetloplava i zelena smiruju, no ne postoji određena boja koja kupce “tjera” da troše.
"Igranje robom"
Dokazano je da se isprobavanjem i dodirivanjem kupac više zainteresira za predmet i više mu se svidi nego dok ga samo gleda.
Apetit za šoping
Istraživanje je pokazalo da besplatni uzorci hrane bude kod kupca želju za drugim stvarima, ne samo za hranom koju je probao.
Povratak u prošlost
Mirisi bude emocije, a ako su one povezane s nama dragim uspomenama, razdražit će nas i možda nagnati na veću potrošnju.