To je to što me zanima!

Šuica o kontroverznoj direktivi: "Spasit će male news portale"

Mnoge rasprave se vode oko novih pravila na razini Europske unije, a protivnici pričaju o apokaliptičnim posljedicama
Vidi originalni članak

Ništa nije besplatno, rekli bi Amerikanci. Istini za volju, njihova sintagma "There's no such thing as free lunch", kod nas se povremeno nezgrapno prevodi kao ne postoji besplatan ručak.

Usprkos tome, navikli smo na mnoštvo besplatnog sadržaja pogotovo na internetu, a autori često ne dobiju ništa od toga. Uzmimo za primjer samo dijeljenje linkova preko društvenih mreža. Svejedno koje. Bilo da je riječ o Facebooku, Twitteru ili brojnim drugim manje poznatima. Vama se na ekranu prikaže fotografija, koju je netko platio, tekst kojeg je netko napisao i uložio svoje vrijeme i trud, pa i status kojeg je isto netko smišljao. Dobijete čitavo jedno iskustvo teksta, a autori teksta ne dobiju ništa.

Platforma gdje je podijeljen tekst zarađuje novac, a vlasnici autorskih prava od toga nemaju ništa. 

Uzmimo drugi primjer. Recimo da ste snimili neki važan događaj ili nešto do tad neviđeno, izlažući se možda i smrtnoj opasnosti kako biste uspjeli uhvatiti baš točno određeni kadar. Sjetimo se onog viralnog videa iguane kako bježi pred brojnim zmijama. Iguana je na kraju pobjegla, ali mislite li da ste najdramatičnije sekunde prirodoslovne televizije mogli gledati zato što je netko to snimio u kućnoj radinosti? Ne. Ekipa BBC-a nosila je skupocjenu opremu na dalek put i danima, možda i tjednima čekala baš savršenu prigodu za snimanje toga.

Snimku ste mogli gledati na bezbroj kanala, jako često čak i bez oznake BBC-a kao vlasnika autorskih prava, a oni od toga nisu imali ništa. 

Upravo takve situacije pokušava riješiti Europska direktiva o autorskim pravima.

Najviše prijepora je oko članaka 11 i 13, odnosno propisivanjem naknade za postavljanje poveznica na vijest i automatsko prepoznavanje i filtriranje postavljenih sadržaja. 

Prvu situaciju gdje ste vidjeli dobar dio teksta pokušava riješiti članak 11, a drugu želi riješiti članak 13. 

Kada je predložena direktiva prošla glasanje u Europskom parlamentu, hrvatska eurozastupnica Dubravka Šuica izrazila je uvjerenje da će najviše profitirati građani, novinari i manje novinarske kuće i portali.

Daleko najviše se raspravljalo o članku 13 zato što bi u skoroj budućnosti odgovornost za provjeru kršenja autorskih prava trebala pasti u krilo platformi korištenoj za distribuciju takvog sadržaja. Trenutačna situacija kaže da će YouTube, kojeg navodimo samo kao primjer, objaviti gotovo bilo kakvu snimku bez obzira na autorska prava i uredno postaviti reklame uz video. Zarada od oglašavanja donosi Googleu oko 90% svih njihovih prihoda. Potuži li se Googleu netko da bilo koji video krši autorska prava, taj video može ostati javno dostupan, ali prihodi od oglašavanja mogu ići vlasniku autorskih prava. Male medijske kuće, mali izvođači, jednostavno nemaju resurse za hvatanje takvih situacija. 

Jednom kad će internetski giganti odgovarati za sadržaj na kojem zarađuju, ali za njega ne odgovaraju, europarlamentarci vjeruju da će više novca završiti u džepovima amaterskih izvođača ili usko specijaliziranih portala. 

Idi na 24sata

Komentari 4

  • Forrest Gump 06.01.2019.

    sistem autorskih prava se MORA modernije izregulirati... recimo nakaradno plaćanje ZAMP-a je teža NEBULOZA, koju treba HITNO ukinuti i komercijalizirati autorska prava preko reklama... izvođači imaju svoje spotove, neka se tijanteme na pjesme jednostavno naplaćuju kroz reklame prema gledanosti/slušljivosti istih... ZAMP naplaćuje svoje pretplate preko USB medija, stickova, od vlasnika televizora, radio prijemnika ili mobitela, što je apsolutno NEZAKONITO! pjesme na radio stanicama su reklamne, vrte se promotivno radi popularizacije pjevača i autora, a u cilju prodaje njihovih albuma, i njihovu naplatu preko TV prijemnika i radio aparata treba regulirati (naplatiti) iz reklama samih radio/TV stanica ili se složit da se tamo prikazuju reklamno i time NENAPLATIVO autorima... i točka! cijeli sistem novinskih vijesti se na taj način može regulirati prenošenjem izvornih linkova, na te vijesti, a ne kopiranjem tekstova... pri tome "on click" može biti priznat i onome tko je na svoju stranicu stavio link i onome na čiju stranicu se referirao, na taj način autori nikako neće biti oštećeni, a i distributeri njihovih vijesti bi imali interes rasparčavati njihova autorska djela...

  • kikiCK 03.01.2019.

    sprema se ono o cemu se dugo prica,apsolutna cenzura na internetu i i news portalima opcenito.Najvece medijske kuce ce kupiti prava na informacije a manji portali ce onda morati placati vecim kucama za prosljedivanje tih informacija sto znaci da ce portal poput ovoga recimo morati placati CNN-u na primjer za neku informaciju sto ce na kraju dovesti manje portale pred bankrot.A te velike kuce ce onda vijesti oblikovati kako oni zele tj. kako elita zeli.

  • dopizdilomi 02.01.2019.

    "Ništa nije besplatno, rekli bi Amerikanci." ali kada se negdje prijavljuješ ili kupuješ onda oni automatski zadržavaju prava na vaše slike, poruke, ideje, autorska prava itd itd......

Komentiraj...
Vidi sve komentare