Što učiniti kad tvrtka koja je već neko vrijeme prisutna na tržištu počne stagnirati, nedovoljno rasti ili se osjećaju opadanje i zamor poslovne aktivnosti? Odgovore smo potražili kod stručnjaka za poslovno savjetovanje
Kako oživiti vlastitu tvrtku kada dođe do zamora ili opadanja poslovanja?
Zamor, stagnacija ili opadanje poslovanja normalne su pojave u životu mnogih poduzeća, osobito onih koja su godinama konkurentna na tržištu. No, nasreću, postoje načini da poduzeće nanovo oživi i nastavi rasti. S obzirom na to da se mnoga poduzeća susreću s ovim problemom, o toj smo temi porazgovarali sa stručnjakom za poslovno savjetovanje i direktorom tvrtke CAETUS d.o.o., Pavlom Kneževićem.
Najvažniji je tajming
- Kao i ljudski, ili bilo koji drugi, tako život poduzeća ima svoj ciklus, koji se sastoji od nekoliko osnovnih faza – rađanje, rast, vrhunac, opadanje i umiranje - objašnjava Knežević te dodaje kako se, nasreću, život tvrtke može produljiti.
- Ovdje je najvažniji tajming, pri čemu je nužno učiniti određene i pravodobne poslovne poteze kako bi dugoročna održivost poduzeća ostala neupitna. Osnovna zadaća vlasnika i/ili menadžera poduzeća i tajna njegova uspjeha zapravo leže u tome da se faza rasta produlji što je više moguće. To se najčešće postiže ulaganjima u dugotrajnu (i kratkotrajnu) imovinu poduzeća - objašnjava Knežević i ističe kako je, osim toga, potrebno ići u korak s novim tehnologijama i znanjima te konstantno održavati visoku razinu konkurentnosti na ciljanom tržištu.
Polazišna točka: Analiza financijskih izvješća
Da bi se to postiglo, potrebno je napraviti dubinsku analizu dosadašnjeg poslovanja na temelju financijskih i ostalih pokazatelja te isplanirati rast i razvoj poduzeća barem u nadolazećem razdoblju.
- Nužno je detektirati probleme, rizike i 'uska grla' u poslovanju te ponuditi rješenja za njihovo izbjegavanje i/ili ublažavanje - ističe poslovni savjetnik. Navodi kako kvalitetna analiza financijskih izvješća omogućuje statički i dinamički pristup ocjeni dosadašnjeg poslovanja i isplativosti određenih ulaganja te stvara bazu za financijsko planiranje poslovanja tvrtke.
- To je izuzetno važno pitanje jer su financije 'krvotok' poduzeća, a njegova likvidnost, zaduženost, ekonomičnost i profitabilnost pokazatelji su koji su upravi poduzeća esencijalni za donošenje kvalitetnih financijskih i ostalih poslovnih odluka - ističe Knežević.
Navodi kako financijska analiza najčešće uzima u obzir posljednja dva poslovna razdoblja i uspoređuje prihodovnu stranu posljednjeg s prihodovnom stranom pretposljednjeg razdoblja; jednako i rashodovne strane; pojedine stavke unutar aktive i pasive bilance poduzeća; unutar novčanog toka itd., te se na temelju dobivenih pokazatelja (a osobito onih koji nisu zadovoljavajući ili imaju negativan predznak) zalazi dublje i konkretnije u poslovne događaje koji su doveli do tog stanja.
- Prema tome, financijske pokazatelje dobivene analizom financijskih izvještaja nužno je upotpuniti s ostalim aspektima poslovanja, u cilju konkretnog rješenja koje će osigurati tvrtki potreban rast i razvoj - objašnjava sugovornik.
Ostanite konkurentni na tržištu
Tek kad napravite dobru i kvalitetnu financijsku analizu te dobijete uvid u probleme, možete krenuti s konkretnim rješenjima, a glavni cilj na putu do revitalizacije tvrtke je ostati konkurentan.
- Konkurentnost na tržištu postiže se i održava konstantnim ulaganjima, što osim imovine podrazumijeva i ulaganja u kvalitetne zaposlenike te cjeloživotno učenje i obrazovanje. Uvođenje novih proizvoda i/ili usluga, pa i novih poslovnih aktivnosti, također utječe na povećanje konkurentnosti, kao i pristup projektnom načinu poslovanja gdje god je to moguće - navodi Knežević te objašnjava:
- Projektni pristup u poslovanju pozitivno utječe na efikasnost procesa, a samim time i na konkurentnost na tržištu. Potrebno je dobro poznavati vlastitu konkurenciju, odnosno slična poduzeća iz branše i njihov rad, no ne treba se njome previše opterećivati. Drugim riječima, potrebno je težiti napretku tako da svakim danom nastojimo biti sve bolji u svom poslu, a ne nužno natjecati se s konkurencijom.
Rast i razvoj poduzeća u nedefinirano dugom roku osnovne su pretpostavke za dugoročnu održivost i konkurentnost na tržištu - ističe Pavle Knežević.
Za tvrtku je svakako bitno i planiranje kao jedna od najvažnijih zadaća menadžera, bez obzira na veličinu i oblik tvrtke kojom upravlja, a najefikasniji način planiranja je izrada kvalitetnog Poslovnog plana, "živog" dokumenta koji se može prilagođavati različitim potrebama.
Proširenje na strano tržište i ciljano ulaganje u marketing
Osim uvođenjem novih proizvoda i usluga, konstantnim ulaganjima i primjenom novih tehnologija da bi tvrtka ostala konkurentna na tržištu, još jedan način oživljavanja poslovanja svakako je širenje na inozemno tržište.
- Izvoz je za Hrvatsku vrlo važan jer izravno utječe na gospodarski i ekonomski rast, a neke od bitnih prednosti izvozno orijentiranog poslovanja su otvaranje novih radnih mjesta, brži rast BDP-a, manji deficit proračuna, povećanje deviznih rezervi, povećanje konkurentnosti i stabilnosti, bolji pristup globalnom tržištu, kvalitetnija diverzifikacija i disperzija rizika i slično - objašnjava Knežević, no dodaje kako je potrebno povećati proizvodnju, odnosno ulagati u proizvodna poduzeća ne bi li se povećao izvoz, pri čemu itekako mogu pomoći EU fondovi i bespovratne potpore, koje je nužno u što većem omjeru usmjeriti prema privatnom sektoru.
- Naravno - navodi Knežević - kako na domaćem tako i na stranim tržišta ima dovoljno mjesta za svakoga, te se poduzetnici početnici ne bi trebali ograničavati samo na domaće tržište, osobito ako postoji potražnja za njihovim proizvodima i uslugama na stranim tržištima. Stupanjem Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije mogućnosti pristupa tom velikom tržištu, ali i korištenju bespovratnih sredstava i potpora, mnogo su veće nego prije toga, a to je svakako nužno iskoristiti.
Odlučite li proširiti poslovanje na inozemno tržište, vrlo je važno imati dobar marketinški plan, odnosno dokument Marketing plan kao detaljno razrađenu derivaciju jednog segmenta Poslovnog plana.
- Pravilno definiranje ciljnih skupina i odgovarajućih kanala komunikacije s njima od presudne je važnosti za uspjeh takvog poslovnog pothvata. Ovisno o karakteristikama naše ciljane skupine, definirat ćemo komunikacijske kanale putem kojih ćemo najučinkovitije i najbrže doprijeti do nje te na najkvalitetniji mogući način prenijeti našu misiju. Aktivno i kontinuirano ulaganje u marketing također je vrlo važna pretpostavka za konkurentnost na tržištu te dugoročni rast i razvoj poduzeća - ističe Knežević.