Obavijesti

Kvaka24

Komentari 2

Kako oživiti vlastitu tvrtku kada dođe do zamora ili opadanja poslovanja?

Kako oživiti vlastitu tvrtku kada dođe do zamora ili opadanja poslovanja?

Što učiniti kad tvrtka koja je već neko vrijeme prisutna na tržištu počne stagnirati, nedovoljno rasti ili se osjećaju opadanje i zamor poslovne aktivnosti? Odgovore smo potražili kod stručnjaka za poslovno savjetovanje

Zamor, stagnacija ili opadanje poslovanja normalne su pojave u životu mnogih poduzeća, osobito onih koja su godinama konkurentna na tržištu. No, nasreću, postoje načini da poduzeće nanovo oživi i nastavi rasti. S obzirom na to da se mnoga poduzeća susreću s ovim problemom, o toj smo temi porazgovarali sa stručnjakom za poslovno savjetovanje i direktorom tvrtke CAETUS d.o.o., Pavlom Kneževićem

Najvažniji je tajming

- Kao i ljudski, ili bilo koji drugi, tako život poduzeća ima svoj ciklus, koji se sastoji od nekoliko osnovnih faza – rađanje, rast, vrhunac, opadanje i umiranje - objašnjava Knežević te dodaje kako se, nasreću, život tvrtke može produljiti.

- Ovdje je najvažniji tajming, pri čemu je nužno učiniti određene i pravodobne poslovne poteze kako bi dugoročna održivost poduzeća ostala neupitna. Osnovna zadaća vlasnika i/ili menadžera poduzeća i tajna njegova uspjeha zapravo leže u tome da se faza rasta produlji što je više moguće. To se najčešće postiže ulaganjima u dugotrajnu (i kratkotrajnu) imovinu poduzeća - objašnjava Knežević i ističe kako je, osim toga, potrebno ići u korak s novim tehnologijama i znanjima te konstantno održavati visoku razinu konkurentnosti na ciljanom tržištu. 

Polazišna točka: Analiza financijskih izvješća

Da bi se to postiglo, potrebno je napraviti dubinsku analizu dosadašnjeg poslovanja na temelju financijskih i ostalih pokazatelja te isplanirati rast i razvoj poduzeća barem u nadolazećem razdoblju.

- Nužno je detektirati probleme, rizike i 'uska grla' u poslovanju te ponuditi rješenja za njihovo izbjegavanje i/ili ublažavanje - ističe poslovni savjetnik. Navodi kako kvalitetna analiza financijskih izvješća omogućuje statički i dinamički pristup ocjeni dosadašnjeg poslovanja i isplativosti određenih ulaganja te stvara bazu za financijsko planiranje poslovanja tvrtke.

- To je izuzetno važno pitanje jer su financije 'krvotok' poduzeća, a njegova likvidnost, zaduženost, ekonomičnost i profitabilnost pokazatelji su koji su upravi poduzeća esencijalni za donošenje kvalitetnih financijskih i ostalih poslovnih odluka - ističe Knežević.

Navodi kako financijska analiza najčešće uzima u obzir posljednja dva poslovna razdoblja i uspoređuje prihodovnu stranu posljednjeg s prihodovnom stranom pretposljednjeg razdoblja; jednako i rashodovne strane; pojedine stavke unutar aktive i pasive bilance poduzeća; unutar novčanog toka itd., te se na temelju dobivenih pokazatelja (a osobito onih koji nisu zadovoljavajući ili imaju negativan predznak) zalazi dublje i konkretnije u poslovne događaje koji su doveli do tog stanja.

- Prema tome, financijske pokazatelje dobivene analizom financijskih izvještaja nužno je upotpuniti s ostalim aspektima poslovanja, u cilju konkretnog rješenja koje će osigurati tvrtki potreban rast i razvoj - objašnjava sugovornik. 

Ostanite konkurentni na tržištu

Tek kad napravite dobru i kvalitetnu financijsku analizu te dobijete uvid u probleme, možete krenuti s konkretnim rješenjima, a glavni cilj na putu do revitalizacije tvrtke je ostati konkurentan. 

- Konkurentnost na tržištu postiže se i održava konstantnim ulaganjima, što osim imovine podrazumijeva i ulaganja u kvalitetne zaposlenike te cjeloživotno učenje i obrazovanje. Uvođenje novih proizvoda i/ili usluga, pa i novih poslovnih aktivnosti, također utječe na povećanje konkurentnosti, kao i pristup projektnom načinu poslovanja gdje god je to moguće - navodi Knežević te objašnjava:

- Projektni pristup u poslovanju pozitivno utječe na efikasnost procesa, a samim time i na konkurentnost na tržištu. Potrebno je dobro poznavati vlastitu konkurenciju, odnosno slična poduzeća iz branše i njihov rad, no ne treba se njome previše opterećivati. Drugim riječima, potrebno je težiti napretku tako da svakim danom nastojimo biti sve bolji u svom poslu, a ne nužno natjecati se s konkurencijom.

Rast i razvoj poduzeća u nedefinirano dugom roku osnovne su pretpostavke za dugoročnu održivost i konkurentnost na tržištu - ističe Pavle Knežević.

Za tvrtku je svakako bitno i planiranje kao jedna od najvažnijih zadaća menadžera, bez obzira na veličinu i oblik tvrtke kojom upravlja, a najefikasniji način planiranja je izrada kvalitetnog Poslovnog plana, "živog" dokumenta koji se može prilagođavati različitim potrebama.

Proširenje na strano tržište i ciljano ulaganje u marketing

Osim uvođenjem novih proizvoda i usluga, konstantnim ulaganjima i primjenom novih tehnologija da bi tvrtka ostala konkurentna na tržištu, još jedan način oživljavanja poslovanja svakako je širenje na inozemno tržište. 

- Izvoz je za Hrvatsku vrlo važan jer izravno utječe na gospodarski i ekonomski rast, a neke od bitnih prednosti izvozno orijentiranog poslovanja su otvaranje novih radnih mjesta, brži rast BDP-a, manji deficit proračuna, povećanje deviznih rezervi, povećanje konkurentnosti i stabilnosti, bolji pristup globalnom tržištu, kvalitetnija diverzifikacija i disperzija rizika i slično - objašnjava Knežević, no dodaje kako je potrebno povećati proizvodnju, odnosno ulagati u proizvodna poduzeća ne bi li se povećao izvoz, pri čemu itekako mogu pomoći EU fondovi i bespovratne potpore, koje je nužno u što većem omjeru usmjeriti prema privatnom sektoru. 

- Naravno - navodi Knežević - kako na domaćem tako i na stranim tržišta ima dovoljno mjesta za svakoga, te se poduzetnici početnici ne bi trebali ograničavati samo na domaće tržište, osobito ako postoji potražnja za njihovim proizvodima i uslugama na stranim tržištima. Stupanjem Hrvatske u punopravno članstvo Europske unije mogućnosti pristupa tom velikom tržištu, ali i korištenju bespovratnih sredstava i potpora, mnogo su veće nego prije toga, a to je svakako nužno iskoristiti.

Odlučite li proširiti poslovanje na inozemno tržište, vrlo je važno imati dobar marketinški plan, odnosno dokument Marketing plan kao detaljno razrađenu derivaciju jednog segmenta Poslovnog plana. 

- Pravilno definiranje ciljnih skupina i odgovarajućih kanala komunikacije s njima od presudne je važnosti za uspjeh takvog poslovnog pothvata. Ovisno o karakteristikama naše ciljane skupine, definirat ćemo komunikacijske kanale putem kojih ćemo najučinkovitije i najbrže doprijeti do nje te na najkvalitetniji mogući način prenijeti našu misiju. Aktivno i kontinuirano ulaganje u marketing također je vrlo važna pretpostavka za konkurentnost na tržištu te dugoročni rast i razvoj poduzeća - ističe Knežević. 

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
Komentari 2
VIDEO

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto
RAZGOVARALI SMO SA STRUČNJACIMA

Korak za ulazak na nova tržišta: Koje sve tvrtke danas trebaju industrijskog dizajnera i zašto

Kako bi bili konkurentni na tržištu, proizvodi moraju izgledati privlačno te biti dizajnirani s puno stila, a upravo suradnja s industrijskim dizajnerima donosi potrebne vještine koje tvrtkama omogućuju stvaranje izgleda takvog proizvoda

Domaći projekt pošumljavanja dronovima iz zraka: 'Ono što mi sadimo su pametne šume'
Od menadžera do inovatora

Domaći projekt pošumljavanja dronovima iz zraka: 'Ono što mi sadimo su pametne šume'

Prije zaokreta u poduzetništvo i pokretanja dva uspješna projekta čiji je glavni cilj očuvanje okoliša, Goran je bio na vodećim pozicijama u domaćim i stranim kompanijama. Međutim, kod njega je presudila ljubav prema prirodi
Prijavite se na webinar i prepoznajte intelektualno vlasništvo u svom poslovanju
AKADEMIJA DZIV-A POZIVA

Prijavite se na webinar i prepoznajte intelektualno vlasništvo u svom poslovanju

Specijalizirani moduli namijenjeni su za mala i srednja poduzeća, a teme obuhvaćaju (pre)poznavanje i korištenje intelektualnog vlasništva u poslovanju kao i zaštitu različitih oblika industrijskog vlasništva