Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
9 komentara

Jednostavnim pravilom 5:2 do života s puno manje problema

Želite li uvesti red u život, poslužite se pravilom iz popularne dijete. Izaberite dva dana u tjednu, odvojite samo 25 minuta i preuzmite kontrolu nad problemima

Fotolia
Foto: Fotolia
9 komentara

Nakon što je isprobala FastDiet, izgubila 12 kg te dobila puno energije, BBC-jeva novinarka Kate Harrison napisala je knjigu “5:2 Your Life: Get Happy, Get Healthy, Get Slim” u kojoj je pokazala kako princip 5:2 može promijeniti i ostala područja u životu.

- Svi često odlučujemo uvesti promjene u život. ‘Počinjem vježbati’, ‘Jest ću zdravije’, ‘Češće ću ići u kazalište’, ‘Bolje ću upravljati financijama i planirati troškove’..., no uvesti nove navike nije nimalo lako - govori psihologinja Martina Trboglav. Kad dođe trenutak da se pokrenu, kaže, ljudi često odgađaju akciju te pronalaze razloge zašto je sve bolje odgoditi. 

- Vrlo brzo počinjemo uočavati da nam nedostaje odlučnosti i discipline, zbog čega postajemo frustrirani, čak i manje sigurni u sebe i svoje sposobnosti. A jedan od snažnih sabotera je što odjedanput pred sebe postavljamo prevelika očekivanja - kaže prof. psihologije Trboglav. 

Poučena iskustvom popularne dijete, u kojoj pet dana u tjednu jedete normalno, a dva dana smanjujete unos kalorija (na 500 za žene i 600 kalorija za muškarce), i Kate Harrison je otkrila da, ako želite nešto promijeniti, morate početi od malih stvari. Kao u dijeti, izaberite dva dana u tjednu za izazove i aktivnosti koji vam se sviđaju i koji su vam prioriteti te za njih odvojite 25 minuta u oba dana. Za početak zapišite stvari koje stalno izbjegavate napraviti, npr., oprati zavjese ili promijeniti operatera ili osiguranje. Odaberite nešto s popisa i učinite to odmah. 

Tako ćete se dobro osjećati jer radite nešto konkretno. Osim na manje stvari, isti princip možete primijeniti i na veće poput selidbe ili prestanka pušenja, savjetuje Kate. Samo ih rascjepkajte na manje dijelove i bacite se na posao. 

- Umjesto da čekamo motivaciju kako bismo krenuli u veliku akciju, potrebno je obrnuti redoslijed te napraviti malu akciju kako bismo u sebi probudili motivaciju za dalje - govori prof. Trboglav i dodaje:

- Odredite dan ili dva u tjednu kad ćete bez previše razmišljanja napraviti nešto što već dugo odgađate. Napravite mali pomak u odnosu na ono kako je to trenutačno poput: ‘U utorak i subotu vježbat ću 20 minuta’.

A prema Kate, i brige sredite principom 5:2. Zapišite oko čega se brinete i odredite vrijeme kad ćete razbijati glavu tom temom, npr., 20 minuta na jedan od dva odabrana dana. Ali tad pokušajte riješiti to što vas muči. Tako ćete jasnije vidjeti oko čega se trebate ili ne trebate zamarati. Isto tako, na jedan od dva dana procijenite i svoje financijsko stanje. Kad dobijete sliku o njemu, pozabavite se jednim područjem na svaki od ta dva dana. Odredite je li vrijeme da počnete više štedjeti ili da promijenite potrošačke navike. Pronađite načine na koje možete uživati besplatno tim danima, npr., pogledajte besplatno film na internetu. 

Pozitivni učinci 

Nakon što bi izgubili kg, poklonici dijete 5:2 vježbali su prvi put u životu, mijenjali poslove, zaljubljivali se, a sve zbog otkrivenog samopouzdanja i uspjeha.

Napravi plan

Zapišite deset stvari koje možete obaviti za deset minuta, odredite dane kad ćete im se posvetiti i napravite po jednu na svaki od dva dana - bolje ćete se osjećati zbog njih.

Nemate motivacije? Smislite sebi kaznu

Prema principu 5:2 popravite i odnose s obitelji, partnerom ili prijateljima. Odredite da ćete dvaput u ta dva dana jesti s obitelji ili partnerom te pritom i razgovarati s njima.

Također, napravite popis ljudi s kojima se niste dugo čuli, a stalno to odgađate, te nazovite nekoliko njih u ta dva dana ili im pošaljite poruku, e-mail ili razglednicu. Što god napravite, veliki je pomak u popravljanju odnosa, a oduzet će vam jako malo vremena, savjetuje Kate Harrison, koja zna kako i srediti nered u kući. 

Ako vam je kuća neorganizirana, imat ćete osjećaj da vam je takav i život. Kako ne možete sve srediti odjedanput, tako napravite to - u nekoliko navrata u dva dana. Postavite sat na 20 minuta, izaberite sobu i popišite sve što biste htjeli promijeniti. Zatim navedite rješenje svakog problema. Svaki put kad imate 20 minuta, primijenite taj pristup na drugu prostoriju. Isto vrijedi i za vježbanje. 

- Netko tko dosad nikad nije vježbao, odlučit će svaki dan vježbati, i to barem po sat vremena. Riječ je o velikoj promjeni čemu se naš mozak pomalo opire jer takvo što traži puno dodatnog napora, a naše tijelo funkcionira prema principu ekonomičnosti; živjeti uz što manje trošenja energije. Rezultat toga je da ćemo svjesno i nesvjesno smišljati razne strategije kako to izbjeći - pojašnjava prof. Martina Trboglav. Zato, na primjer, sjedite li puno na poslu, krećite se svakih pola sata. Umjesto dizalom penjite se stubama, siđite stanicu ranije iz autobusa ili trčite na mjestu dok gledate TV, savjetuje Kate kako lako uvesti vježbanje u svakodnevni život. 

Ako vam zaista nedostaje motivacije, smislite kaznu koja će vam biti mrskija od vježbanja. U životu na sličan način pronađite i mjesta za hobi. Izaberite najdražu aktivnost i pridružite se tom klubu na jedan od dva dana u tjednu. Slično, za dobro raspoloženje na jedan od dva dana učinite za sebe nešto zbog čega se osjećate dobro. Primjerice, 20 minuta čitajte knjigu ili omiljene novine, pogledajte komediju, otiđite u muzej ili skuhajte novo jelo. Napravite odmah nešto od toga ili odredite vrijeme kad ćete to napraviti, kaže Kate. 

- Važno je imati na umu zašto je neka promjena za nas bitna i što želimo postići. Kad to definiramo i osjetimo, svu pažnju bismo trebali usmjeriti upravo na one male aktivnosti koje malo-pomalo izgrađuju novu naviku - napominje prof. Martina Trboglav.

Istaknite pozitivno

Na kraju svakog od ta dva dana zapišite pozitivne stvari za koje ste zahvalni, npr., ako ste pomogli kolegi, ispekli kolač za obitelj ili ste nazvali prijatelja.

Fleksibilnost 

Ciljajte na manje stvari, a najbolja stvar je da je princip 5:2 fleksibilan. Ako niste nešto napravili danas, učinite to obvezno sutra!

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message