Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
6 komentara

Odlični trikovi kako se riješiti nadutosti - i grčeva u trbuhu

Tu su i savjeti kako da do neugodnih grčeva i nadutosti ne dođe. Nutricionistica Vesna Bosanac savjetuje i vođenje dnevnika kako bi otkrili koja hrana loše djeluje na vašu probavu

Foto: Dreamstime

Ako nakon obroka često osjećate grčeve, bol i plinove u želucu ili patite od zatvora, obratite pažnju na izbor namirnica. Naime, neke namirnice razgrađuju bakterije debelog crijeva i stvaraju plinove zbog kojih možete imati problema. Među njima su, primjerice, luk, grah, brokula, kupus, cvjetača, pa i tek proklijale klice, upozorava nutricionistica Vesna Bosanac.

MOĆ ISCJELJENJA Sveti samostanski recepti za liječenje - zdravlje iz prirode...

Dodaje kako uzrok nadutosti može biti i intolerancija na određene komponente hrane, poput laktoze (mliječnog šećera) u mlijeku i mliječnim proizvodima. Probleme mogu izazvati i gazirana pića te sokovi s dodanim šećerom, odnosno fruktoznim sirupom, rafinirani pekarski proizvodi (peciva, keksi i slične namirnice bogate šećerom), kao i gotova i polugotova jela, odnosno sve vrste prerađene hrane.

Osim toga, problem može biti i u tome da se prehrana sastoji od premalo vlakana, uglavnom premalo voća i povrća, pa i o tome treba povesti računa.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Vođenje dnevnika

- Ako nema drugih upozoravajućih znakova, u većini slučajeva rješenje je vrlo jednostavno. Započnite s vođenjem dnevnika prehrane kako biste utvrdili koje namirnice izazivaju problem i ograničite njihov unos ili ih potpuno izbacite iz prehrane - kaže naša sugovornica.

Dodaje kako u nekim slučajevima problem može biti i u načinu prehrane, primjerice u tome da slabo jedemo tijekom dana pa se onda prejedemo tijekom večernjeg obroka. 

- Želite li izbjeći probleme s probavom, organizirajte prehranu u tri glavna obroka s dva međuobroka i ne preskačite ih - ističe nutricionistica.

Također, jedite u miru, a ne na brzinu, s nogu, jer tad rijetko dobro prožvačemo hranu, što također može stvoriti probleme. I ne pijte previše vode tijekom obroka. Naime, pijemo li previše vode dok jedemo, tako možemo razblažiti probavne sokove, što također može otežati probavu. S druge strane, čaša vode pola sata prije jela može potaknuti probavu.        

Foto: Dreamstime

Uzrok problema može biti i voće, ako ga jedete neposredno iza obroka, umjesto deserta, upozorava nutricionistica. Naime, voće se inače brzo probavlja, no ako ga miješamo s hranom koju probavljamo sporije, dulje će se zadržati u probavnom sustavu i započeti s vrenjem tijekom kojega se oslobađaju plinovi. Zato je voće uvijek bolje pojesti pola sata prije jela ili kao međuobrok, ističe sugovornica. Dodaje kako treba staviti naglasak na namirnice bogate vlaknima.     

- To znači da prehrana treba biti raznovrsna te da u njoj trebaju prevladavati voće i povrće, cjelovite žitarice, ali i obroci spravljeni od svježih namirnica kod kuće. Ako procijenite da ne podnosite neke vrste povrća, na primjer cvjetaču, brokulu i kupus, ne biste smjeli zanemariti druge vrste povrća kako biste osigurali dovoljno vlakana u prehrani - upozorava nutricionistica Bosanac.

Najbolje namirnice

Na meniju se trebaju naći kupus, patlidžani, tikve i tikvice, cikla, blitva, špinat, zelena salata, mrkva, rajčica, paprika te mladi luk, rotkvica i kopriva, koji se upravo u ovo vrijeme lako mogu pronaći. Povrće treba jesti i za ručak i za večeru, najbolje kuhano na pari ili kao svježu salatu, a osim što će pomoći u tome da regulirate probavu, može biti korisno i ako ste na dijeti da biste skinuli višak kilograma, kaže nutricionistica.

Foto: Dreamstime

Povrće ima svoj volumen uz relativno malo kalorija pa će zapuniti želudac i stvoriti osjećaj sitosti te nećete pojesti puno druge hrane, pojašnjava. Ne treba zaboraviti da je za zdravu probavu izuzetno važna i tjelesna aktivnost, pa lijepo vrijeme treba iskoristiti kako bismo što više boravili u prirodi i kretali se.

Masaža želuca za bolju probavu

Masirajte želudac nježnim, kružnim pokretima ruke u smjeru kazaljke na satu, prije ili poslije obroka, ili dvije, tri minute navečer, prije spavanja. Ponekad pomaže i blago zagrijavanje. Stavite na želudac jastučić napunjen rižom koji ste lagano zagrijali u mikrovalnoj pećnici i ostavite da odstoji nekoliko minuta. To će umiriti iziritirana crijeva.

Bakin lijek: ribana jabuka

Naribana jabuka treba malo odstajati kako bi promijenila boju prema žutosmeđoj. Tad je pojedite i popijte sok koji se iscijedi iz jabuke. Pomoći će izbaciti toksine, a pozitivno utječe i na regulaciju crijevne flore. 

Thinkstock  | Autor: Thinkstock Foto: Thinkstock

Ne sputavajte vjetrove

Kad imate problema s probavom, nemojte sputavati vjetrove. Smrdljivi vjetar znak je da su namirnice koje organizam nije uspio dobro probaviti počele truliti. Pomoći će šalica jogurta s probioticima, koji će potaknuti probavu.

Uz vlakna pijte dovoljno tekućine

S povećanjem unosa vlakana, odnosno voća i povrća, za dobru probavu važno je osigurati i dovoljno tekućine, prije svega, dovoljno vode, ali i tekućine koju dobivamo kroz juhe i variva.

Shutterstock A NEKE SVI VOLE Top 20 kombinacija namirnica od kojih bole želudac i glava...

Najbolji savjeti za prevenciju nadutosti i grčeva

Aktivni ugljen

Imajte pri ruci aktivni ugljen jer ‘upija’ neugodne kiseline i plinove koji se mogu akumulirati u želucu. No tako samo ublažavate simptome, dok je za prevenciju važno promijeniti navike.

Foto: dreamstime

Gorko povrće

Jedite gorko zeleno lisnato povrće, koje potiče proizvodnju probavnih sokova pa olakšava probavu. Dobar izbor su salata od rukole, cikorije ili radiča. Začinite maslinovim uljem i malo limuna.

Ne jedite navečer

Ne jedite prekasno, nakon 19 sati, kako bi probavni sustav imao vremena za usporavanje. Jedete li kasnije navečer, birajte zdjelu zelene salate s maslinovim uljem i limunom koja potiče probavu. 

Foto: dreamstime

Začini i čajevi

Pomozite si začinima i čajevima od biljaka koje spadaju u karminative, koje su bogate eteričnim uljima koja blagotvorno djeluju na probavu, poput anisa, đumbira, metvice i majčine dušice. 

Liječnička pomoć

Ako se problemi s probavom ponavljaju često, čak i kad ste izbacili određene namirnice, potražite liječničku pomoć jer uzrok može biti i sindrom iritabilnog crijeva, čir na želucu, pa i rak, upozorava Vesna Bosanac.

Pročitajte još i ovo: Kako prestati biti ovisna o shoppingu?

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message