Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
34 komentara

Sedam najvažnijih pitanja: Test - koliko znate o vitaminima?

Gotovo 50 posto ljudi u starijoj dobi ne uzima dovoljno vitamina. Saznajte kako koji vitamini djeluju i zašto vam trebaju. Važno ih je dovoljno unositi u organizam

Thinkstock
Foto: Thinkstock

Koji od navedenih vitamina podržavaju i jačaju imunitet?

  • a) vitamin A
  • b) vitamin D
  • c) vitamin C
  • d) sve navedeno

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je D. Naše tijelo ima mnogo obrambenih mehanizama protiv infekcija, uključujući kožu i sluznicu u crijevima, plućima, na očima itd. Vitamin A pomaže u održavanju tih “barijera” tako što sudjeluje u proizvodnji antitijela koje se bore protiv infekcije. Vitamin D kontrolira proteine koji uništavaju bakterije i druge tvari koje potiču infekciju. Vitamin C (ali važno ga je uzimati u hrani i prirodnim namirnicama) pomaže održati jak imunološki sustav.

Nedostatak kojih vitamina izaziva simptome koji se povezuju sa starenjem?

  • a) vitamin K
  • b) vitamin B6
  • c) vitamin B12
  • d) vitamin E

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je C. S godinama ljudsko tijelo sve slabije apsorbira vitamin B12 iz hrane koju jedemo. Simptomi koji pokazuju da vam možda manjka ovog vitamina slični su znakovima starenja. Primjerice, slabost, umor, problemi s ravnotežom i inkontinencija. Nedostatak vitamina B12 ponekad može izgledati i kao početak demencije ili Alzheimerove bolesti. Imamo li dovoljno ovog vitamina, može se otkriti pretragom krvi, a može se nadoknaditi vitaminskim dodatkom.

Foto: Dreamstime

Kalcij i vitamin D održavaju naše kosti snažnima. Koji još vitamin ima tu ulogu?

  • a) vitamin C
  • b) vitamin K
  • c) vitamin B6
  • d) vitamin E

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je B. Nešto slabije poznat, vitamin K, odnosno njegov nedostatak, povezuje se s većim rizikom od loma kuka. Dovoljne količine vitamina K pomažu održavanju optimalne količine gustoće kostiju. Britanska studija pokazala je kako jedan obrok zelenog lisnatog povrća bogatog ovim vitaminom osigurava dvostruko veću zaštitu za kosti nego ako se povrće jede samo jednom tjedno. Uzimanje pripravaka mora biti pod kontrolom liječnika.

Uzimanje vitaminskih pripravaka uz određene lijekove nije uvijek dobra kombinacija.

  • a) TOČNO
  • b) NETOČNO

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je A. Mnogo je primjera da vitamini (posebno ako se uzimaju pripravci) mogu umanjiti ili promijeniti djelovanje lijeka, te obratno. Na primjer, neki lijekovi za smirenje želučane kiseline mogu umanjiti mogućnost apsorpcije vitamina B12. S druge strane, neki vitamini mogu biti štetni u slučaju da pijete lijekove za razrjeđivanje krvi ili diuretike. U svim slučajevima vrijedi isto pravilo: vaš liječnik mora znati što uzimate i može vam dati najbolji savjet.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Ovaj je vitamin važan za kosti, ali... Što od navedenog NIJE dobar izvor vitamina D?

  • a) sunčeva svjetlost
  • b) mlijeko
  • c) vitaminski dodaci
  • d) voće i povrće

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je D. Nešto vitamina D sadrže gljive, ali osim toga ovaj vitamin neophodan u starijoj dobi ne možemo nadoknaditi samo konzumiranjem voća i povrća. Nedostatak vitamina D utječe na propadanje kostiju, što dovodi do češćih lomova i ozljeda, kao i na opadanje memorije i kognitivnih sposobnosti u starijoj dobi. Uz redovito izlaganje suncu, čak i u hladnim danima, najbolji izvor vitamina D su ribe poput lososa, tune i skuše.

Osobe u starijoj dobi uzimaju dovoljno vitamina.

  • a) TOČNO
  • b) NETOČNO

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je B. Podaci za SAD, ali i Europsku uniju pokazuju kako gotovo 50 posto ljudi starijih od 65 godina ne dobiva potrebne količine vitamina, što zbog loše i neredovite prehrane, što zbog bolesti ili lijekova koji sprječavaju apsorpciju vitamina. Osim toga, u starijoj dobi jedemo količinski manje što također smanjuje i količinu vitamina koje unosimo, iako se potreba za njima ne smanjuje. Vitamine svakako treba nadoknaditi i redovito pratiti krvnu sliku.

Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia

Pretjerano uzimanje kojih od navedenih vitamina može biti opasno?

  • a) vitamin D
  • b) vitamin E
  • c) vitamin A
  • d) sve navedeno

OBJAŠNJENJE: Točan odgovor je D. Uzimanje vitamina kroz svakodnevnu prehranu (voćni obroci, dosta povrća, riba i meso) nema posljedica, no ako na svoju ruku odlučite uzimate neke pripravke (multivitamini, dodaci za kožu itd.), to može izazvati zdravstvene tegobe. Previše vitamina D može izazvati mučninu, povraćanje i zatvor, dok previše vitamina E može pojačati rizik od pojačanog krvarenja. Dodaci vitamina A mogu izazvati glavobolje. Ne uzimajte ništa bez stručne preporuke i nadzora.

* Kviz je sastavio i objavio portal aarp.org prema preporukama američkog ministarstva zdravlja.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message