Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
6 komentara

Spas na plus 30: Jogurt, mlaki čaj, juhe i voće rashlađuju tijelo

Hladna voda, čajevi i suhomesnati proizvodi dodatno će zagrijati tijelo dok povrće i voće sadrže tekućinu te nadoknađuju elektrolite koje tijelo gubi znojenjem

Foto: Dreamstime

Tijekom ljetnih vrućina važno je ne opterećivati organizam hranom koja dodatno zagrijava tijelo poput crvenog mesa i jakih začina.

Naime, velike količine crvenog mesa, luka, jakih začina, masnoća, ali i alkoholnih pića, nisu najbolji izbor jer masna i prezačinjena hrana stvara osjećaj težine, pojačava znojenje i može izazvati dehidraciju.

LJETNA ŽEĐ Pravilna hidratacija: Ako ste osjetili žeđ, bubrezi već ‘pate’

Stoga prednost treba dati laganim jelima od cjelovitih žitarica s dodatkom sezonskog povrća, ali i voćnim salatama koje su bogate vitaminima i mineralima, te su sjajan izvor tekućine. Bez obzira na to birate li ga za doručak ili za međuobrok, jogurt je izvrstan izvor korisnih bakterija koje nas mogu zaštititi od neželjenih ljetnih infekcija jer čini dobro crijevnoj mikroflori. Također, odlično pristaje tijekom toplih ljetnih dana jer osvježava i hladi. O prikladnosti ove namirnice za vruće ljetne dane svjedoče i nacionalni specijaliteti iz toplih zemalja - indijski Lhassi i grčki Tzatziki – jela koja osvježavaju i hlade, a osnovni sastojak im je jogurt, kaže mag. nutricionizma Sandra Krstev Barać iz savjetovališta Vitaminoteka.

Tijekom ljetnih žega treba piti velike količine vode, jer osjećaj žeđi ponekad ne slijedi potrebe organizma za vodom. Zato se preporučuje tekućinu piti češće i po malo, u pravilnim vremenskim razmacima, i to bez obzira jeste li žedni ili ne, savjetuje nutricionistica.

OSVJEŽITE SE Ljetna hidracija: Jedna kriška lubenice zamjenjuje čašu vode

Tijelo se uslijed velikih vrućina rashlađuje znojenjem, izlučujući pritom toksine, ali i elektrolite te vodu koje je neophodno neprestano nadoknađivati. Pritom je važno izbjegavati jako hladna pića jer ona trenutačno rashlađuju tijelo, ali mogu izazvati stezanje krvnih žila, pri čemu se otežava prirodni mehanizam oslobađanja topline. Naime, hladna pića rashlađuju samo gornji dio probavnog sustava i brzo poprimaju temperaturu tijela, te usprkos uvriježenom mišljenju, ne rashlađuju tijelo. Naprotiv, previše hladna pića imaju nepoželjan učinak – pojačavaju osjećaj topline. Kako biste nadoknadili izgubljenu tekućinu te se osvježili, najbolje je posegnuti za vodom i nezaslađenim čajevima sobne temperature. Pri vrlo intenzivnom znojenju, dobar su izbor i izotonični napitci koji uz tekućinu nadoknađuju i izgubljene elektrolite.

Hrana koja dodatno zagrijava organizam

  • Alkohol - Alkoholna pića nisu dobar ljetni izbor jer povećavaju proces dehidracije dodatno stimulirajući izlučivanje tekućine iz organizma. Foto: Dreamstime
  • Kalorična jela - Zahtijevaju dugotrajan proces probave što oslobađa toplinu i zagrijava organizam. Poslije takvih se jela i dosta žeđa.
  • Suhomesnati proizvodi - Teže su probavljivi od laganih salata, te obiluju solju koja inače traži dodatan unos tekućine. Marijan Sušenj/Pixsell | Autor: Marijan Sušenj/Pixsell Foto: Marijan Sušenj/Pixsell
  • Zreli i masni sirevi - Obiluju masnoćama i solju, tvarima koje ljeti onemogućavaju hlađenje tijela. Lako se i kvare pa riskirate ‘trovanje’.
  • Gulaši, variva i zimska jela - Često sadrže začine koji pojačavaju “probavnu vatru” i prirodno zagrijavaju organizam.
  • Zaslađeni i gazirani napici - Poput alkohola, povećavaju proces dehidracije i onemogućuju proces hlađenja tijela. Fotolia | Autor: Fotolia Foto: Fotolia
  • Kofeinski napici - Kofein je poznati diuretik te potiče izlučivanje tekućine iz organizma i time djeluje kontraproduktivno na proces hlađenja. No kofein ubrzava i metabolizam što se očituje dodatnim zagrijavanjem tijela.

TOP 5 - Hrana idealna u vrijeme velikih vrućina

1. Spas je u voću

Foto: Net.hr

Predstavlja odličan izvor vitamina, minerala, ali i antioksidansa, primjerice beta-karotena i likopena, koji nude dodatnu pogodnost štiteći kožu od štetnog djelovanja sunčevih zraka. Također, voće obiluje vodom koja osobito ljeti služi kao dodatni izvor tekućine te istovremeno hladi.

2. Čarobne salate

shutterstock | Autor: shutterstock Foto: shutterstock

Najbrži recept za osvježenje je priprema voćnih i povrtnih salata načinjenih od lubenice, dinje, breskvi, smokvi, ananasa, krastavaca, paprike, rajčice, zelene salate te tikvica i patlidžana. Dodatkom skuhanih i ohlađenih žitarica, te laganog mesa peradi ili ribe salate postaju osvježavajuć obrok.

3. Hranjive i lagane žitarice

Foto: Dreamstime

Raznovrsne žitarice poput pšenice, ječma, prosa, kvinoje, amaranta, kus-kusa, bulgura mogu se pripremiti jednostavno kuhanjem uz dodatak male količine maslinovog ulja i soli. Kuhane žitarice mogu se ohladiti i dodavati raznim jelima, a ljeti najbolje pristaju uz hranjive salate.

4. Povrtne juhe

Cold cucumber soup with basil | Autor: Elena_Danileiko Foto: Elena_Danileiko

Za izrazito vrućih dana idealan obrok može biti samo hladna juha koja neće opteretiti probavu i tako dovesti do pregrijavanja. Prednost dajte povrtnoj juhi s dodatkom krastavaca ili tikvica koja će pružit osvježenje i nadoknaditi elektrolite izgubljenje znojenjem.

5. Raznoliko povrće

Foto: Dreamstime

Baš poput voća i povrće je vrijedan izvor nutrijenata, osobito antioksidansa. Povrće, u pravilu, sadrži i znatan udio vode pa na prirodan način hladi tijelo i nadoknađuje tekućinu. Dodatno, i povrće i voće obiluju kalijem, elektrolitom koji se intenzivno gubi znojenjem i kojeg je za optimalno funkcioniranje organizma nužno nadoknaditi.

VIDI OVO: 10 najbizarnijih činjenica o seksu ikad.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message