Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
16 komentara

Stop stresu: Odvojite vremena za sebe i obranite se od bolesti

Česte glavobolje, noćne more, bizarni snovi, bolovi u želucu i neopisiva želja za slatkim znakovi su da vas izjeda stres i upozorenje da jednostavno morate usporiti

Fotolia
Foto: Fotolia
16 komentara

Ubrzani način života, financijske brige, ali i pripreme za blagdane izazivaju stres koji se može skrivati iza neuobičajenih simptoma.

Jedan od njih može biti i loš ten jer stres povećava pojavu akni kod odraslih ljudi. No mogu se pojaviti i glavobolje, alergije, bolovi u želucu te drugi problemi koje ljudi katkad pripisuju drugim uzrocima ili misle da će proći sami od sebe. U većini slučajeva ipak je potrebno poraditi na opuštanju i rješavanju stresa, barem vikendom. 

Odvojite malo vremena za sebe, ali i za druženje s ljudima u čijem se društvu osjećate dobro. Idealno bi bilo da to bude izlet ili šetnja jer i boravak na otvorenom opušta i poboljšava raspoloženje, čak i tijekom zimskih dana.

Tjelovježba potiče izlučivanje endorfina, hormona od kojih se ljudi osjećaju dobro, ali zadovoljava i dublju želju za postignućem te tako jača samopouzdanje. Osim toga, učinci vježbanja se zbrajaju: što više vježbate, to ćete se osjećati bolje. Iako se nakon napornog i stresnog tjedna višesatno gledanje televizije čini kao idealan način opuštanja, nakon predugog zurenja u ekran mogli biste se osjećati još umornije, iscrpljenije i općenito biti lošije raspoloženi.Ograničite i surfanje internetom jer vas to može podsjetiti na posao.

Jake glavobolje koje najčešće nastaju vikendom

Čak i nagli prestanak stresa može biti šok za tijelo te okidač za pojavu migrene. Stoga glavobolje koje se pojavljuju vikendom ili na godišnjem odmoru mogu biti znak dugotrajne izloženosti stresu.

Bolovi u čeljusti znak su da noću škripite zubima

Bolna čeljust može biti znak škripanja zubima, što se obično događa tijekom sna, a može se pogoršati kad ste pod stresom. Porazgovarajte sa stomatologom o mogućoj prevenciji, poput zaštitnih folija. 

Oprez, slatko prija, ali izaziva iscrpljenost

Slatka hrana izaziva kratkotrajni osjećaj mira i zadovoljstva, pa se želja za takvom hranom pojavi tijekom stresnih trenutaka. No nagli porast i pad šećera u krvi mogu izazvati još veću iscrpljenost.

Stres je jedan od uzroka čak 60% svih bolesti i izaziva

  • Koronični umor, glavobolje, vrtoglavicu, razdražljivost, napadaje panike, tjeskobnost i depresij
  • Napetost mišića i škripanje zubima 
  • Ubrzano lupanje srca, srčane bolesti, povišen tlak, dijabetes 
  • Probavne tegobe, sindrom iritabilnog crijeva, debljanje

Nemoj misliti na ponedjeljak

Vikendi mogu biti i dodatni izvor stresa ako se zatrpate kućanskim poslovima, osobito ako ih dugo odgađate. Tome možete doskočiti tako da unaprijed odredite vrijeme za čišćenje (ne dulje od dva, tri sata odjedanput), a ostatak dana ne razmišljate o prašini na televizoru. Ako možete, dio posla prepustite drugima. Odvojite vremena i za aktivnosti koje vas opuštaju, primjerice jogu ili uživanje u toploj kupki. Važno je da dan provedete bez žurbe i napetosti. Budite ležerni i uživajte u vremenu koje prolazi, bez briga i osjećaja krivnje. Odvojite vremena za čitanje omiljene knjige ili gledanje filmova, a prije spavanja popijte čaj. Zasladite ga s malo meda i popijte udobno ispruženi u naslonjaču.

Pritom nipošto ne razmišljajte o radnom tjednu koji slijedi jer istraživanja pokazuju da se neugodnih iskustava sjećamo mnogo bolje ako očekujemo da se ona ponove. Radije planirajte kako ćete provesti sljedeći vikend, jer mu se tako veselite unaprijed.

Stres se krije iza bizarnih snova i noćnih mora

Snovi su obično ugodni pa se ljudi nakon njih bude bolje raspoloženi. Ali kada su pod stresom, češće se bude te im se cijelu noć u glavi vrte neugodne slike. Higijena spavanja to može spriječiti. Svake noći treba spavati osam sati, lijegati u isto doba te izbjegavati kavu i alkohol prije spavanja.

Što mi je? Trbuh me boli non-stop

Američko istraživanje pokazalo je da ljude s višim razinama stresa tri puta češće boli trbuh. Iako uzroci nisu istraženi, prema jednoj teoriji crijeva i mozak dijele iste živčane putove pa kada mozak reagira na stres, crijeva dobiju isti signal. Zbog te poveznice ljudi koji imaju problema s trbuhom mogli bi ih riješiti tehnikama opuštanja poput meditacije.

Simptomi alergija postaju sve jači

Alergičari su pokazivali više simptoma nakon obavljanja stresnih zadataka, pokazalo je istraživanje Medicinskog fakulteta u Ohiju. Hormoni stresa mogu stimulirati proizvodnju proteina u krvi koji izaziva alergijske reakcije zbog čega nastaju i jači simptomi.

Svrbež kože povećava se u trenucima stresa

Japansko istraživanje pokazalo je da su ljudi s kroničnim svrbežom dvostruko češće pod stresom. Iako dosadan svrbež može izazvati stres, stručnjaci kažu kako tjeskoba i napetost pogoršavaju i stanja poput dermatitisa, ekcema ili psorijaze.

Stres može prouzročiti ženske tegobe

Žene pod većim stresom imaju dvostruko veći rizik od bolne menstruacije od onih koje su opuštenije, pokazala je studija s Harvarda. Znanstvenici krive hormonsku neravnotežu uzrokovanu stresom. Bolove i stres možete smanjiti vježbanjem.

Krvarenje desni vezano uz stres

Povišene razine hormona kortizola koji se luči u stresnim situacijama mogu oslabiti imunitet pa bakterije lakše napadaju desni te nastaje parodontoza, čiji je simptom krvarenje. Stoga je važno prati zube nekoliko puta na dan.

Činjenice o stresu

Tijelo ne razlikuje veliki i mali stres. Bez obzira na njegu važnost, tipična stresna reakcija u tijelu potiče lanac od 1400 biokemijskih procesa koji mogu izazvati umor, nedostatak koncentracije i prerano starenje.

Pod stresom pametni ljudi rade gluposti.Stres može prouzročiti kortikalnu inhibiciju ili, laički, “zablokirati mozak”. Tad ljudi ne funkcioniraju najbolje.

Ljudi nisu uvijek svjesni stresa

Neki su se toliko naviknuli na stres i frustracije da im se one čine normalnim. No tijelo i dalje reagira, a štetne se posljedice skupljaju. Moguće je kontrolirati svoju reakciju na stres Ne morate biti žrtva svojih emocija. Na stres je najbolje reagirati čim se pojavi. Ako se može, riješiti problem ili se barem opustiti kratkom šetnjom.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message