Obavijesti

Lifestyle

Komentari 0

Tajne ateliera: Foto Tonka bio je brend za građane i kraljeve

Tajne ateliera: Foto Tonka bio je brend za građane i kraljeve
3

Nije trebalo biti razvikano ime da bi Tonka nekoga sjajno snimila - pomodnu građanku, dijete ili kraljevsku obitelj epohe koju je i sama stvarala

VIDEO

Gotovo i nema stare zagrebačke obitelji bez fotografije s oznakom Foto Tonka. Tih je fotografija “na tone” pa se čini kao da oduvijek dobro poznaju Foto Tonku, a s njom i ikonu hrvatske profesionalne fotografije Tonku Kulčar Prut (1887. - 1971.). No sigurno je samo jedno: ona je druge bolje poznavala nego drugi nju. Ta se djevojka rođena u Varaždinu, u oca podvornika i majke domaćice, iz sitnog građanskog staleža vinula do kraljevskih dvora zahvaljujući fotografskoj vještini koju je predano učila kod Rudolfa Mosingera u Zagrebu, a zapečatila majstorskim tečajem u minhenskom Fotografskom umjetničkom zavodu i - brakom s drugim svojim zagrebačkim učiteljem Arturom Kulčarom koji se rastao od svoje prve žene s kojom je imao sina. 

Foto Tonka

Tonka je radila za Kulčara, i voljela ga toliko da je zadržala njegovo prezime i kad je on nakon samo dvije godine braka umro. Kulčarovu je bistu Tonka do kraja života držala u svome atelijeru... To je poštovao i njezin drugi muž, akademski slikar Joža Prut. Tonkina najveća ljubav bila je nesumnjivo fotografija, a strast za dokumentiranjem društvene stvarnosti i kultura koju je tijekom desetljeća izgradila, učinila je njezin atelijer vodećim u Kraljevini SHS, odnosno Kraljevini Jugoslaviji. Učinila ga je i popularnim okupljalištem intelektualne elite, jer Tonka je bila društveni magnet. Bila je kroničarkom društvenog, kulturnog i osobito kazališnog života. Snimala je glumce, glazbenike, pa i Stravinskog, uglednike i društvene događaje poput Novinarskog bala. Nitko nije ovjekovječio trag blagosti i ljepote na Zagorkinu licu, ali Tonka jest. No nije trebalo biti razvikano ime da bi nekoga sjajno snimila i “udarila” u desnom donjem kutu fotografije svoj prepoznatljivi pečat Foto Tonka. 

Dvije su se naše suvremenice potrudile da na jednom mjestu, u Galeriji Klovićevi dvori, sljedećih mjeseci vidimo respektabilan izbor iz Tonkina fotografskog opusa: Lovorka Magaš Bilandžić i Iva Sudec Andreis pripremile su Tonki retrospektivnu izložbu, s brojnim dosad neviđenim fotografijama. Pozvale su i građane da donesu svoje fotografije iz njezina atelijera koji je djelovao od 1917. do 1958. u Zagrebu, s podružnicom u Rogaškoj Slatini, meki slovenskoga zdravstvenog turizma, gdje se također vrtjela i društvena elita iz svih krajeva stare Jugoslavije i inozemstva. Upravo slike anonimnih građana, ostavljene u svojim izvornim okvirima svih vrsta, daju posebnu draž izložbi koju Zagrepčani već obilato pohode. 

Foto Tonka

U visini očiju čeka ih nevelika ali sjajna fotografija ikone zagrebačkog Narodnog kazališta, a kasnije HNK, Bele Krleže: ona dojmljiva stava, u kostimu barunice Castelli u drami “Gospoda Glembajevi” Miroslava Krleže, 1929. godine. Uz nju plemeniti hrt. Haljina se presijava. Moaro efekt. Fotografija je prototip Tonkina autorskog talenta, da izvuče karakternu i društvenu srž osobe koju snima. Tonka je zadužila povijest našeg kazališta. Najviše je snimala Viku Podgorsku. Pratila je i stvarala imidž epohe u kojoj je fotografija bila važan medij i osobnog i kolektivnog identiteta. Dio epohe bila je fascinacija tijelom. U građanskim je krugovima postalo moderno snimati svoje mlado i lijepo tijelo. Muževi su dolazili u Tonkin atelijer sa svojim ženama i tu se režirala scena s aktom. Obnažene su žene znale skrivati lice krinkom. Neke su međutim samouvjereno gledale u kameru. 

Žanr fotografskog akta bio je legalan. I filmski je Hollywood u to vrijeme snažno gradio imidž epohe - Tonka je svoje dame i parove često snimala u ekspresivnim pozama holivudskih diva. Postala je slavna. Kad je kraljevska obitelj Karađorđevića bila u Zagrebu, Tonka je pozvana da ih snima. U času je i službeno postala kraljevskom fotografkinjom. Uvijek se isticala talentom za dječju fotografiju, o čemu su čak i novine pisale. Kraljevske je dječake maestralno snimila. Vidjelo se da su kraljevski ne samo zbog finih odjelaca - uhvatila im je karakter! A Mariju, suprugu kralja Aleksandra I. Koju su zvali Mariola prikazala je kao utjelovljenje nove žene - samouvjerene, mondene... Takve su bile i nebrojene građanke koje je snimala, ostavljajući nam na uživanje i sliku mondenog Zagreba njezina doba.

Preuzeto iz tjednika SuperMile - svake subote ekskluzivno uz 24sata! 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 0
VIDEO

Najbolji ljubavnici: Četiri znaka Zodijaka nemaju konkurenciju
OČARAT ĆE VAS

Najbolji ljubavnici: Četiri znaka Zodijaka nemaju konkurenciju

Jedan od njih je Lav. On zrači samopouzdanjem i unutar i izvan spavaće sobe. Magnetskom karizmom i energijom osvaja partnera razigranim i avanturističkim duhom

'Umjesto zavjeta, na vjenčanju sam čitala poruke koje je moj zaručnik slao ljubavnici'
'SVE SAM OTKAZALA'

'Umjesto zavjeta, na vjenčanju sam čitala poruke koje je moj zaručnik slao ljubavnici'

'Dva dana prije vjenčanja, dok sam finalizirala narudžbe za proslavu, na njegovom telefonu naišla sam na pretinac imena 'Sunshine'. Osjećala sam mučninu dok sam ga otvarala'
'Moja braća su djeca mog muža, varao me s mojom mamom...'
ŠOKANTNO OTKRIĆE

'Moja braća su djeca mog muža, varao me s mojom mamom...'

Prema riječima muža, njezina mama ga je 'zavela' kad su imali 18 godina i živjeli u njihovoj kući. Od tada su imali nezaštićene spolne odnose barem jednom mjesečno