Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
75 komentara

Tri načina meditiranja: Svaki mijenja drugo područje mozga

Različite vrste meditacije mogu promijeniti strukturu mozga, funkciju te ljudsko ponašanje i iskustvo, pokazalo je istraživanje znanstvenika sa Instituta Max Planck

Foto: Dreamstime
75 komentara

Mnogo se raspravljalo o tome koje su vrste mentalnih aktivnosti zapravo sposobne promijeniti mozak. Neka obećanja o jačanju inteligencije i povećavanju funkcije mozga putem posebno dizajniranih 'mozgalica' su nestala.

U međuvremenu, meditacija i trening sabranosti sakupili su impresivne dokaze koji upućuju na to da njihovo prakticiranje može promijeniti ne samo strukturu i funkciju mozga, već i naše ponašanje i iskustvo.

Nova studija Instituta Maxa Plancka otkrila je da su tri različite vrste treninga meditacije povezane s promjenama u odgovarajućim područjima mozga. Rezultati, objavljeni u Science Advances, su od velikog značaja za škole, tvrtke i, naravno, za širu javnost.

Sudionici, koji su bili u dobi od 20 do 55 godina, prošli su tri različite vrste obuke u trajanju od kojih je svaka trajala po tri mjeseca, što je ukupno trajanje od devet mjeseci. 

Foto: Dreamstime

Prvi trening je nazvan modul 'Prisutnosti', i vrlo je sličan fokusiranoj meditaciji svijesti, drevnoj praksi koja je mnogo proučavana posljednjih godina. U ovoj studiji, sudionici su naučili fokusirati svoju pažnju, vraćati je kada odluta, i paziti na disanje i na svoje unutarnje tjelesne senzacije.

PREPOZNAJTE NA VRIJEME Sedam znakova koji otkrivaju da odgajate malenog genijalca

Drugi trening je nazvan 'Utjecaj', koji poboljšava empatiju i suosjećanje prema drugima - sudionici su naučili “meditaciju s ljubavlju” (metta) i radili su s partnerima, pri čemu je cilj bio poboljšati suosjećanje.

Posljednji je modul "Perspektiva", sličan meditaciji otvorenog nadzora. Ovdje je težište bilo na promatranju vlastitih misli bez osuđivanja i poboljšanju razumijevanja tuđih perspektiva.

Istraživači su tvrdili da bi trening u svake od tih metoda mogao dovesti do povećanja volumena u odgovarajućim područjima mozga. I to je uglavnom ono što su otkrili, jer su skenirali mozgove sudionika na kraju svakog modula i međusobno uspoređivali grupe.

RIJEŠTITE TEST Kakav ste tip? Intelektualac, stijena, pozitivac ili empatičan

Obuka 'Prisutnosti' bila je povezana s povećanom debljinom u prednjem korteksu (PFC) i prednjem cingularnom korteksu (ACC), za koje se zna da su jako važni za obraćanje pozornosti. Treniranje 'Utjecaja' bilo je povezano s povećanom debljinom u regijama za koje se zna da su uključene u društveno potaknute emocije poput empatije.

'Perspektivna' obuka povezana je s promjenama u područjima koja su uključena u razumijevanje mentalnih stanja drugih, i, zanimljivo, inhibiranje perspektive sebe.

Foto: 123RF

Rezultati su uzbudljivi jer nude još detaljniji uvid u to kako meditacija može promijeniti mozak i u relativno kratkom vremenu. Mnoga su istraživanja pokazala da su iskusni meditatori značajno promijenili strukturu i funkciju mozga, ali sve veći broj studija također je otkrio da relativno kratak trening meditacije u novaka (na primjer, dobro poznati osmotjedni program MBSR) također može poboljšati funkcioniranje mozga, poboljšati dobrobit i smanjiti simptome depresije i tjeskobe.

NIJE NIMALO LAGANO Koliko ste pametni? Top četiri zagonetke za testiranje mozga

Prema autorima, rezultati se mogu primijeniti u brojnim postavkama, za djecu i odrasle. 

- Naši nalazi upućuju na potencijalnu biološku osnovu o tome kako se mogu njegovati različiti aspekti socijalne inteligencije - kažu autori.

Oni dodaju da je ova vrsta osjetljivosti danas posebno važna, jer naša zajednica postaje sve globalnija, a razumijevanje iskustava drugih bitnije.

- Sa sve većom globalizacijom, međusobnom povezanošću i složenošću naših društava, 'meke vještine' postaju sve važnije. Socijalne sposobnosti, kao što su empatija, suosjećanje i shvaćanje perspektive druge osobe, omogućuju bolje razumijevanje tuđih osjećaja i različitih uvjerenja i ključni su za uspješnu suradnju - tvrde autori.

Meditacija, u svojim različitim oblicima, može biti snažan 'alat' da se poboljšaju vrste inteligencije koje su najvažnije, prenosi Forbes.

KĆERKA MILE KITIĆA ZALUDJELA BALKAN: Objavljuje golišave fotografije i živi raskošnim životom

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message