5 ključnih stvari koje su važne svakom pacijentu ili bolesniku
Kažu da zdrav čovjek ima tisuću želja, a bolestan samo jednu. Zdravlje, zdravstvena skrb i briga za bolesne važni su svakom pojedincu, ali i društvu u cjelini. Evo što je bolesnima ključno i što bi promijenili kako bi sustav bio bolji i kvalitetniji
Posao koji obavljaju zdravstveni djelatnici, složit će se mnogi, jedan je od najplemenitijih. Unatoč tome, nije neobično čuti nekoga da se žali na svojeg liječnika ili liječnicu. Istina je da za ovaj iznimno odgovoran posao nije dovoljno samo medicinsko znanje.
Pacijentima je gotovo jednako važan socijalni aspekt ovog odnosa, koji, ako je negativno obilježen, može izazvati stres, anksioznost, nepovjerenje, pa čak i ugrozu zdravlja oboljeloga. Iz tog smo razloga sastavili popis najvažnijih stavki koje su, uz liječničku ekspertizu i vještine, potrebne da bi pacijent osjećao da je uistinu u dobrim rukama:
1. Dobra komunikacija
Kad zdravstveni djelatnici objašnjavaju pacijentu od koje bolesti boluje i kako je do nje došlo, često pritom koriste stručnu terminologiju. Iako je mogući razlog tomu da žele biti što točniji i precizniji u svojem objašnjavanju, nažalost, takav način komunikacije može prosječnom pacijentu uzrokovati stres i frustraciju. Nerazumijevanje također može negativno utjecati na samopouzdanje te izazvati osjećaje nemoći i straha.
Za dobru je komunikaciju od jednake važnosti i aktivno slušanje. Naravno da su zdravstveni djelatnici samo ljudi od krvi i mesa, koji zasigurno imaju svoje "loše dane", baš poput svakog drugog zaposlenog čovjeka, ali ipak, izostanak slušanja u njihovoj djelatnosti može imati kobne posljedice. Najlošiji ishod bio bi pogrešna uspostava dijagnoze i terapije za liječenje. Ako oboljeli osjeti da njegova riječ nije važna, ovaj propust može narušiti i pacijentovo psihičko zdravlje.
2. Pokazivanje suosjećanja
Vjerujemo da bi svaki pacijent volio da ga liječnici tretiraju i liječe kao da je član njihove obitelji, netko vrlo blizak. Zapravo je ova taktika odličan podsjetnik zdravstvenim djelatnicima da su pacijenti ljudi, a ne tek jedna u nizu dijagnoza. Razumljivo je da je to vrlo lako zaboraviti kad u danu imaju i po nekoliko desetaka različitih pacijenata, ali i dalje je riječ o ljudima koji zaslužuju jednaku razinu posvećenosti.
Izražavanje empatije može pomoći u uspostavljanju pacijentova povjerenje u liječnika, može smiriti tjeskobu oboljeloga i poboljšati mu zdravstvene ishode. Istraživanja su dokazala da su empatija i suosjećanje povezani sa savjesnijim pridržavanjem propisane terapije, smanjenjem broja slučajeva nesavjesnog liječenja, rjeđim medicinskim pogreškama i većim zadovoljstvom pacijenata. Osim toga, veća je vjerojatnost da će pacijenti slijediti sve liječničke upute i redovito ići na preglede ako osjećaju da on suosjeća s njima i da ih razumije.
3. Uključivanje članova obitelji
Jedan od vjerojatno najlošijih osjećaja s kojima se oboljeli suočavaju je usamljenost. Misao da su sami u svojoj bolesti razarajuća je i može imati snažan utjecaj na ozdravljenje. Zato je važno da pacijent ima dobar sustav podrške, obično su to članovi obitelj ili prijatelji, koje bi bilo poželjno uključiti u proces liječenja, a to se posebno odnosi na savjetovanja s liječnikom. Istraživanja su ustanovila da snažan sustav podrške kod pacijenta poboljšava vještine suočavanja te smanjuje depresiju, anksioznost i stres, dok uključivanje članova obitelji u podučavanje pacijenata povećava šanse da će se oboljeli pridržavati uputa.
4. Sveobuhvatna skrb
Ako do sada u životu niste imali veće zdravstvene probleme, to je odlično, ali oni koji su ih imali i po nekoliko znaju da je vrlo teško uskladiti skrb o njima. U većini slučajeva liječnici liječe ono za što su specijalizirani, a na pacijentima je da sami povežu stvari. Bilo bi odlično kad bi se u praksi ustalila sveobuhvatna skrb o oboljelima, a pogotovo kad je riječ o kroničnim zdravstvenim problemima.
Inače, ideja o sveobuhvatnoj zdravstvenoj skrbi nalazi se u integrativnoj medicini, koja prema riječima stručnjaka, liječi cijelu osobu, a ne samo simptom ili bolest. Uzima u obzir sve čimbenike koji utječu na zdravlje, bilo da su oni biološki, bihevioralni, psihosocijalni ili okolišni, te pronalazi pravi korijen problema. Jer da bi osoba ozdravila, nije važno samo fizičko nego i ono emocionalno, mentalno i duhovno.
Za to da zdravstvena skrb bude cjelovita, kontinuirana i personalizirana te da iskustvo pacijenta nužno uključuje empatiju, humanost, dostojanstvo i suosjećanje, zalažu se u domaćoj farmaceutskoj kompaniji PLIVI.
Kako bi osnažila ovakav angažman, PLIVA, ponosna članica najveće svjetske generičke kompanije Teve, ponovno organizira natječaj "Zajedno prema zdravlju" za dodjelu financijske potpore. Nakon uspješno završena dva izdanja natječaja, u kojima je pobjednicima donirala više od 50.000 eura, PLIVA nastavlja svoju potragu za udrugama i organizacijama koje pokreću i unapređuju aktivnosti usmjerene na pacijente i njihove njegovatelje.
5. Manje, ali i više vremena
Jeste li znali da prema nekim podacima prosječna osoba tijekom svog života provede ukupno pet godina čekajući u redovima, a od toga je otprilike šest mjeseci za volanom? A koliko se vremena potroši u čekaonici, čekajući liječnički pregled, nije poznato, ali zasigurno je riječ o velikim brojkama - pogotovo za one koji su primorani na češće odlaske liječniku. Dugotrajna čekanja uz ionako tešku situaciju mogu imati vrlo loš utjecaj na psihičko stanje oboljelih. Zanimljivo je pritom da uz, ponekad i višesatna čekanja u čekaonici, pacijenti na kraju provedu samo nekoliko minuta u ordinaciji, što je za pretpostaviti da nije dovoljno vremena da bi se obavile temeljite konzultacije.
Uzevši sve ove točke u obzir, jasno je da oboljelom čovjeku nije nimalo lako i da je put ka ozdravljenju često popločen brojnim preprekama. Bolest ponekad uključuje i gubitak kontrole, neovisnosti, pa čak i dostojanstva. Pacijenti u takvim okolnostima ovise o drugima koji za njih nesebično skrbe i pružaju im podršku u trenutcima kada im je to najpotrebnije.
Zato PLIVA ovom prilikom poziva sve institucije i udruge koje skrbe za pacijente, uključujući bolnice, dobrotvorne udruge i druge neprofitne organizacije, da prijave svoje projekte i inicijative na natječaj "Zajedno prema zdravlju" jer imaju priliku osvojiti vrijednu financijsku potporu. Za sudjelovanje je potrebno poslati prijavu prateći upute na službenoj web stranici, gdje se ujedno mogu pronaći sve informacije o natječaju. Rok za slanje prijava je petak, 2. lipnja 2023. godine.