Ljudi koji se bave prodajom naporni su vam i antipatični jer govore kao navijeni i pokušavaju vam uvaliti ono što ne želite? Oni koji su dobri u tom poslu nisu takvi i od njih možete mnogo toga naučiti
Uvjerenje da su profesionalni prodavači grubi manipulatori malo ćemo preinačiti kad se prisjetimo kojim smo tehnikama u djetinjstvu od roditelja iznuđivali sve što smo u pojedinom trenutku htjeli. Kad malo razmislite, shvatit ćete da vam mnoge prodajne tehnike mogu pomoći u različitim životnim područjima. Evo što od prodajnih stručnjaka mi laici možemo naučiti.
Usvajanje ove temeljne vještine svih prodavača, od uličnih do korporativnih, pomoći će vam u mnogim svakodnevnim situacijama: kad unutar obitelji raspoređujete dužnosti i rješavate "krizne" situacije, dok dogovarate pravila ponašanja sa svojom djecom, prilikom podizanja kredita, rezerviranja stola u restoranu, traženja povišice na poslu itd. Osigurajte si povoljan ishod svih ovih aktivnosti primjenom pregovaračkih tehnika što ih koriste ljudi iz prodaje.
Budite dobar slušatelj
Posve je pogrešno uvjerenje da ljudi koji rade u prodaji samo govore svoje i ne obraćaju pozornost na svoga sugovornika jer je upravo vještina slušanja ključna za ovo zanimanje. Budite aktivan slušatelj i zainteresirajte se za ono što druga strana govori i ako niste te struke. Postavljajte pitanja i tražite pojašnjenja ako vam nešto nije jasno. Kad u obitelji predložite neku ideju, pažljivo pratite povratnu informaciju ljudi koji vas okružuju. Jedino im tako možete dati dobar odgovor i pridobiti ih za svoju ideju.
Naučite se povezati s ljudima
Uspješni prodavači majstori su za povezivanje s drugim ljudima. Primjerice, ako osoba govori tiho, oni će sniziti ton svojeg glasa jer sličnosti povezuju ljude i daju im zajedničke teme. Saznajte što osoba voli, koji su joj hobiji itd. Možda ima psa kao i vi i eto nepresušne teme razgovora koji vode do zbližavanja. Pronalaženjem svake nove zajedničke teme vaša je veza sve čvršća.
Prvo nešto dajte
Uspješni prodavači ne razmišljaju o prodaji, ona dolazi kao nuspojava njihova truda oko klijenta. U svakodnevnom životu to funkcionira tako da nekome pomognete korisnim informacijama, savjetom ili uslugom prije nego što od njega nešto zatražite. Kao što u poslu mrzimo ljude koji nam samo žele nešto prodati, tako i u privatnom životu ne volimo ljude koji stalno traže usluge, a nikad nisu blizu kad nama treba pomoći.
Budite strastveni
Ljudi lako uoče je li vam posao koji imate strast ili samo posao. Strastveni su ljudi omiljeni zato što inspiriraju i pokreću ljude. Kad se potrudite pokazati koliko vam je do nečeg stalo, lakše ćete pridobiti i druge. Skromnost i samozatajnost nisu dobre tehnike za ostvarenje neke ideje i prijedloga ni u privatnom životu.
Naučite postavljati ciljeve
Budući da su trenirani da ispunjavaju kvote, prodavači su vješti u postavljanju (realnih) ciljeva, kratkoročnih i dugoročnih, koji im pomažu u (samo)motivaciji. Da biste bili produktivniji u privatnom životu, naučite si postavljati ciljeve i njih se držati. Može to biti večera s obitelji barem 3 puta tjedno, odlazak u teretanu 2 puta tjedno ili bilo koja mjerljiva aktivnost koju ste postavili kao prioritet u nekom razdoblju.
Ne shvaćajte stvari osobno
Najteža prodajna vještina jest nositi se s odbijanjem i krenuti dalje. Takve stvari ne bismo trebali shvatiti osobno. Možda neki ljudi oko vas nisu spremni za vaše ideje, trenutno nisu raspoloženi, zabavljeni su drugim stvarima i slično. Drugim riječima, možda se šef izvikao na vas jer ima loš dan. Nemojte se obeshrabriti, pričekajte bolju priliku ili svoju ideju ostvarite pomoću ljudi s kojima možete naći zajednički jezik.
Gledajte ljude u oči
Primijetili ste sigurno da vas dobri prodavači uvijek gledaju u oči. Kontaktom očima pokazujete da vam je stalo do sugovornika, a njegovim izbjegavanjem pokazujete nepoštovanje i vlastitu nesigurnost. Sugovornici će vas više cijeniti držite li se ovog vrlo jednostavnog savjeta koji prokušano djeluje, bili vi na poslovnom sastanku ili prvom izlasku s curom.
Održavajte kontakt
U prodaji održavanje kontakta (follow-up) podrazumijeva traženje povratnog mišljenja od kupca i zahvalu na kupnji, što predstavlja dragocjen nastavak komunikacije i zadržavanje u korisnikovoj svijesti. Ako želite biti uspješni i omiljeni u društvu, kontinuirano pokazujte brigu za ljude oko sebe, primjerice tako da pitate prijatelja je li mu pomogla preporuka koju ste mu dali. Na taj način pokazujete ljudima da vam je stalo do njih i rješavanja njihovih problema. Kad govorimo o važnosti održavanja kontakta, lako možemo naći paralelu sa svim odnosima u životu, svi to znamo.
Za profesionalce
Profesionalcima u ovom poslu ovi savjeti neće puno značiti jer sve navedeno dobro znaju. Međutim, u nadogradnji znanja itekako im mogu pomoći savjeti iskusnih prodajnih stručnjaka kao što je dr. Primož Hvala, koji će održati predavanje na otvorenim danima što ih od 14. do 16. prosinca u Zagrebu organizira COTRUGLI Business School. U međuvremenu poslušajte njegove savjete koji će vam biti korisni čime god se u životu bavili.