Za uspjeh je ključno vrijeme, znanje, predanost i kvaliteta rada
Bez digitalne prisutnosti danas je teško moguće poslovati. Publika i klijenti su na internetu te se do njih dolazi digitalizacijom poslovanja. Ivan Dominik, suvlasnik prve hrvatske digital-only agencije Azimut Travela, kao i Social Media Manager marketinške agencije, Real grupe, kaže kako se već nekoliko godina ne može bez digitalne prisutnosti.
- Namjerno ne kažem 'bez digitalnog marketinga' jer treba razlikovati 'digitalni marketing' od 'digitalnog oglašavanja' ili 'digitalne prodaje' koja je u prvom redu ECommerce, dok marketing ipak uključuje i šire razumijevanje pojmova te termine kao što su kreiranje imidža, PR, brand awareness, pozicioniranje na tržištu, percepciju poruke i slično, a oglašavanje i prodaja su također dio marketinga, dakle uži pojmovi. Digitalni marketing nije samo ECommerce prodaja ni samo oglašavanje putem digitalnih kanala kako se to kod nas nerijetko prikazuje. No, kada sve te „digitalne“ pojmove spojimo i pojednostavimo, dolazimo do 'digitalne prisutnosti' bez koje danas nije apsolutno nemoguće, ali je definitivno puno teže i bolnije poslovati - govori Ivan i ističe kako nije lako procijeniti koliko dugo osobi može trebati da svlada osnove digitalnog poslovanja i marketinga jer to ovisi o puno faktora.
- U svakom slučaju to nije manje od šest mjeseci, ali nije ni više od nekoliko godina. Meni je 25 godina, sedam godina sam u digitalu, od toga četiri godine u agencijskom poslu i iza sebe imam nekoliko velikih projekata, pa i vlastitu tvrtku koja funkcionira samo na digitalu - priča Ivan citirajući Matu Rimca koji je, govori, jedanput ispravno rekao: 'Ako nešto čitate i istražujete deset godina, bit ćete među 1% najboljih na svijetu'. Na stranu klasično obrazovanje. Koliko je novca u digitalno poslovanje potrebno uložiti, također je ističe Ivan, nezahvalno procjenjivati, ali prema njegovu iskustvu, iznadprosječni rezultati za mala i srednja poduzeća u kontekstu digitalnog marketinga mogu se postići budžetom između 2300 i 5000 kn na mjesec, ali je pri tome izuzetno bitna konstantna (always-on) prisutnost i komunikacija brenda prema ciljanoj publici.
- To zahtijeva veliku predanost, vrijeme, trud i znanje. Naravno, sve ovisi radi li se o mediju, tvrtki ili obrtu, o kojoj je industriji riječ, prodaje li se proizvod ili usluga... Digital se trenutno podosta zasniva na 'nešto za nešto' performansu i uglavnom je pogodniji 'malim' brendovima usmjerenim na prodaju nego velikim brendovima koji traže imidž. Svaki marketing, prodaja ili poslovanje koji ne daju rezultate najskuplji su, pa tako i digital. Zato nije bitno koliko nego kako - pojašnjava Ivan.
Veliki brendovi, kaže, često govore i idu na digital jer je "jeftin(iji)".
- To je pogrešno na 100 razina pa nerijetko baš zato imaju upravo takve rezultate; jeftine i male - govori Ivan te napominje da je na digitalu manje puno češće više i da se na digitalu često više može napraviti s manje novca nego s puno, ali tu su ključni vrijeme i kvaliteta rada, pogotovo u marketingu i oglašavanju.
Glavni digitalni/internetski marketinški kanali danas su svakako portali, blogovi, forumi, društvene mreže, od kojih su u Hrvatskoj trenutno najjači Facebook i Instagram te Google tražilica (Search) i Google Display Network (GDN).
- Za početak, svakome malom i srednjem poduzetniku najvažniji bi trebali biti Facebook s nešto malo Instagrama za target 18-24 (ako želi dosezati mlade ljude i studente) te GDN. Poslije, kada imidž i brending kao cilj prijeđu ili se izjednače s prodajom, odnosno kada instant-prodaja više nije jedini cilj, dolazi do potrebe za oglašavanjem na velikim i jakim portalima, što ima smisla na određenim formatima. Puno više od GDN-a, ako pričamo o imidžu i brand awarenessu te kategorijama koje stvaraju prodajni impuls za šest mjeseci, a ne nužno odmah - tumači Ivan. Napominje i da je "search" nužan poput felgi na automobilu za gotovo sve industrije, a jak prodajni kanal svakako su i "newsletteri".