Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
9 komentara

I najbolji električni auto nekoć je bio "samo" pametna ideja

Jedna od najboljih hrvatskih priča o uspjehu je priča Mate Rimca. Kako je „tamo neki mali iz Hrvatske“ postao tata najsnažnijeg električnog automobila na svijetu?

Petar Glebov/PIXSELL
Foto: Pametnom idejom do uspjeha
9 komentara

U sklopu poduzetničkog natječaja "Pametnom idejom do uspjeha" donosimo vam razgovor s Matom Rimcem, tvorcem svjetski poznatih električnih automobila te motocikala. 


Mate Rimac je prije nekoliko godina imao pametnu poslovnu ideju. Kakvi su bili počeci poslovanja čovjeka koji je u nekoliko godina mukotrpnog rada postao milijunaš? Čitajte i inspirirajte se!

Kako biste opisali svoje poslovne početke? 

Još u srednjoj školi sam napisao prve patente i diljem svijeta osvajao nagrade za svoje inovacije. Oduvijek sam volio i automobile pa mi je prvi projekt s električnim automobilima, trkaća električna BMW "kockica", bila garažni projekt za kombinaciju moje dvije strasti: automobila i elektronike. Na samim počecima sam prvi projekt doživljavao samo kao vlastiti hobi i istraživanje tehnologije, nisam bio siguran hoće li se i kada to što radim pretvoriti u ozbiljno poslovanje iako mi je to oduvijek bio cilj. U trenutku kada su se pojavili prvi zainteresirani investitori dobio sam vjetar u leđa da cjelokupni projekt pokrenem ozbiljnije. Osnovao sam tvrtku, zaposlio prve ljude, unajmio halu i počeli smo ozbiljno raditi. Tada nisam ni slutio koliko će biti uspona i padova na mome putu. I iako je prošlo dosta vremena ja bih rekao da smo još uvijek na početku i čeka nas dugi put da ostvarimo sve što želimo. Uvijek kažem da je ideja samo 1%, do ostvarenog prvog prototipa dug je put, a do pokretanja ozbiljnije proizvodnje put je još duži. 

Koja je bila Vaša prva poslovna ideja, a kamo Vas je ona dovela? Jeste li prije nekoliko godina zamišljali ovakav razvoj situacije?

Moja prva poslovna ideja bila je još u srednjoj školi kada sam napravio i svoj prvi patent, ali mislim da sam tada bio uistinu premlad da bih ideju komercijalizirao. Postigao sam popriličan uspjeh na međunarodnim natjecanjima inovatora i elektrotehničara te sam svoj drugi patent, sustav za uklanjanje mrtvog kuta, djelomice komercijalizirao. 

Kada sam krenuo s razvojem automobila nisam mogao ni sanjati što će se sve ostvariti i dogoditi na tom putu. Iskreno, mislio sam da će sve ići  drugačije i nisam očekivao da će u nekim trenucima biti toliko teško. Mislim da te nitko ne može pripremiti za ono što te čeka kada pokrećeš vlastiti posao. Otac mi je govorio da mi je bolje da se negdje zaposlim, da će mi biti lakše, da neću morati brinuti o plaćama zaposlenika, o tome kako unaprijediti posao i o svemu ostalome što donosi zadaća jednog poduzetnika. I imao je pravo, vjerojatno bi mi, da sam radio nešto drugo život bio puno bezbrižniji, ali isto tako ne bi bio toliko dinamičan, zanimljiv, ispunjavajuć. Smatram da je veliki uspjeh što smo u zemlji bez auto-industrije trenutno vodeći u našem segmentu, razvijamo tehnologije budućnosti za neka od najzvučnijih imena u industriji i dižemo letvicu mogućnosti tehnologije svakim danom. To što radimo je veće od svakog od nas pojedinačno i stoga nikad ne stavljam sebe ispred tvrtke i sretan sam što sam dio cijelog pothvata. 

S kojim ste se poteškoćama najviše susretali u početku? 

Najveće prepreke su uvijek bile financijske prirode. Pronaći investitora za projekt bila je moja najveća borba. Trebalo je iz mjeseca u mjesec  smisliti način kako pokriti troškove, platiti plaće i režije. Razvoj kompleksnog proizvoda poput automobila je dugotrajan i skup proces. Dodatan izazov za nas je bio što sve tehnologije sami razvijamo i veliku većinu sustava sami proizvodimo pa smo trebali stvoriti znanje (jer "gotovog" kadra za razvoj i proizvodnju automobila u Hrvatskoj nema) i infrastrukturu (razvojne laboratorije i proizvodne pogone). Trebalo je pronaći poslove koji će nas financirati i držati na životu dok nismo postali interesantni za investitore. Sada se ta borba bliži kraju i napokon ću se moći posvetiti onome što puno više volim a to je razvoj i unapređenje tehnologije i automobila. 

Jeste li svoje poslovne ideje od početka dijelili s obitelji/prijateljima/poznanicima ili ste ih držali za sebe? Koliko je korisno (ili štetno) pustiti glas o onome što radite? 

Već sam napomenuo kako je ideja samo 1%. I iza toga i stojim te smatram da ne treba skrivati svoje ideje "kao zmija noge" - nitko ih neće "ukrasti". Ja nisam pričao puno o tome što mislim napraviti dok nije bilo gotovo (osim s najbližima), ali samo iz tog razloga što mi na početku nitko nije vjerovao. Svima je bilo teško zamisliti da će "tamo neki mali" iz Hrvatske napraviti najsnažniji električni automobil na svijetu. Tako je i danas s projektima na kojima trenutno radimo - većinu projekata ne otkrivamo dok nisu završeni. Veliki dio projekata koje radimo za druge tvrtke zbog zahtjeva o tajnosti klijenata nikad ne možemo objaviti dok se za neke suradnje, kao s kineskim Qorosom ili španjolskom IDIADA-om, prije ili kasnije sazna. 

Poduzetnički život znači živjeti 24 sata na dan za svoju tvrtku. To neki puta znači mnogo neprospavanih noći, mnogo rada i truda. I naravno - radno vrijeme ne postoji, kada imate svoju tvrtku nikada ne prestajete raditi

U kojoj ste se mjeri u početku oslanjali na pomoć drugih, u smislu poduzetničkih udruženja, inkubatora, akceleratora? 

Na žalost kada sam ja kretao, start up zajednica još nije bila toliko aktivna. Smatram kako se to zadnjih godina u Hrvatskoj promijenilo i kako uistinu može puno pomoći mladim poduzetnicima. Siguran sam da bi mi današnja start up zajednica bila od velike koristi da je postojala u mojim počecima. Smatram da su ljudi poput Ive Spiegela, Saše Cvetojevića, Mihovila Barenčića i Hrvoja Prpića su napravili više za mlade hrvatske poduzetnike od svih ministarstava zajedno. 

Koji biste savjet dali ljudima koji imaju poslovnu ideju, a ne znaju kako krenuti u realizaciju? 

Trebaju iskoristiti ono što im se nudi - inkubatore, akceleratore i slično, koji im mogu pomoći ako ne znaju kako realizirati i komercijalizirati ideje. Ponekad je savjet/coaching korisniji od financijske podrške. Svakako bih im savjetovao da se njima obrate za pomoć. 

I naravno potrebno je imati jasnu viziju, definirati ciljeve, organizirati se, imati poslovni plan. Mnogo malih koraka potrebno je da biste ostvarili svoju ideju. Smatram da poduzetnik mora biti dobar na svim područjima - proizvod je samo jedan od njih. Ako poduzetnik nije dobar u pisanju poslovnog plana, zapošljavanju i obuci novih djelatnika, "fund-raisingu", baratanju s financijama, izradi web-stranica, promotivnih materijala, strukturiranju procesa i pravila u tvrki itd., dobro je da to na vrijeme prepozna i pronađe način da njegove slabosti ne "stopiraju" poduzetnički pothvat. 

Što zapravo znači poduzetnički život? 

Poduzetnički život znači živjeti 24 sata na dan za svoju tvrtku. To neki puta znači mnogo neprospavanih noći, mnogo rada i truda. I naravno - radno vrijeme ne postoji, kada imate svoju tvrtku nikada ne prestajete raditi. Također poduzetnički život donosi i mnogo glavobolja i briga, ali i uspjeha i zadovoljstva kao nagrada upornosti i radu. Uz sve probleme i poteškoće sam sretan što imam privilegiju raditi što volim, pomicati granice mogućega svaki dan (sve se čini nemogućim dok netko to ne napravi), sretan sam što zapošljavamo sve više mladih ljudi kojima dajemo perspektivu i mogućnost da sudjeluju u stvaranju proizvoda koji predstavljaju vrhunac tehnologije i što imamo sretne kupce iz cijelog svijeta koji su zadovoljni našim proizvodima i rješenjima.

Prijavite se već danas!

Kliknite ovdje i prijavite se na natječaj "Pametnom idejom do uspjeha"! Ostvarite svoju pametnu poslovnu ideju!

Javite nam se!

Imate pitanje o poduzetništvu? Posjetite našu Facebook stranicu, postavite nam pitanje ili započnite diskusiju s drugim čitateljima!

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message