Obavijesti

Promo sadržaj

Konkurencija na hrvatskom tržištu daleko je od poštene

Konkurencija na hrvatskom tržištu daleko je od poštene
2

Zagovornici prijevoza koji se odvija uz mjerenje i naplatu mobilnim aplikacijama svoje stavove podupiru pojmom „zdrave konkurencije“, no europska je praksa već više puta osporila takve navode

Polemika oko djelovanja novih oblika autotaksi prijevoza na hrvatskom tržištu dosegla je vrhunac. Zagovornici prijevoza koji se odvija uz mjerenje i naplatu mobilnim aplikacijama svoje stavove podupiru pojmom „zdrave konkurencije“, no europska je praksa već više puta osporila takve navode.

Taksisti u Hrvatskoj kontinuirano zagovaraju poslovanje pod jednakim kriterijima za sve koji se bave prijevozničkim uslugama, odnosno istovjetne licencije i dozvole za sve pružatelje, budući da su do sada vozači koji se koriste isključivo aplikacijom u pružanju usluga radili samo na temelju vozačke dozvole, a što trenutačnim zakonskim okvirom, uključujući posljednje dvije godine otkad su se takve aplikacije počele koristiti kod nas, nije dozvoljeno.

Ono što bi državi trebalo kod izrade novog zakonskog okvira, koja je u tijeku, biti posebno važno je činjenica da sredstva od plaćanja autotaksi usluga kod „konvencionalnih“ taksisa u cjelokupnom iznosu ostaju u Hrvatskoj, dok vozači angažirani za tvrtke koje pružaju navedene platforme za vožnju naplaćeni iznos „šalju“ u zemlju gdje su dotične tvrtke registrirane, a koje uopće ne plaćaju poreze u Hrvatskoj. Ta činjenica je, između ostalog, u korijenu pravnih problema tih tvrtki u više zemalja Europske unije, a u mnogim su slučajevima završile i na sudu. 

Zasada je u Hrvatskoj autotaksi prijevoz reguliran Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu koji je, sukladno zaključku Studije o analizi postojećeg stanja na području Republike Hrvatske i Europske unije, jedan od najliberalniji u Europskoj uniji. Spomenutim je Zakonom, sukladno Ustavu Republike Hrvatske, ostavljena mogućnost jedinicama lokalne samouprave da putem akata, najčešće odluka o autotaksi prijevozu, na svome području reguliraju ovu djelatnost. 

Nedavno je završeno javno savjetovanje o nacrtu novog prijedloga Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, no prikladno rješenje još nije na vidiku – iako je velika većina građana u komentarima zaključila da su potrebne znatne izmjene nacrta, uz veće uvažavanje mišljenja struke te su se gradonačelnici Splita i Dubrovnika žestoko usprotivili njegovim odredbama i time potvrdili ono što struka cijelo vrijeme govori, a to je da broj i organizaciju autotaksi prijevoz na svome području trebaju određivati jedinice lokalne samouprave.

Neupitna je potreba donošenja zakona koji će se prije svega usmjeriti na sigurnost i pouzdanosti obavljanja usluge autotaksi prijevoza, ali uvažiti i principe razvoja novih informacijskih tehnologija i „novih ekonomija“. No, ne smije se zanemarivati propisivanje sankcija za prekršitelje zakona, a štetno je i ukidanje kontrole jedinica lokalne samouprave nad brojem taksija na njihovom području, kako po promet, tako i po turizam.

Za vrijeme navedenih prepirki oko zakonske regulacije, pružanje autotaksi usluga temeljem aplikacije i dalje se nesmetano odvija, odnosno obavlja se djelatnost za koju tvrtka koja je na tržište plasirala aplikaciju nije registrirana u Hrvatskoj te pri tome krši Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, Zakon o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti, Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o nedopuštenom oglašavanju, Zakon o obveznim osiguranjima u prometu, Zakon o radu, Zakon o obveznom mirovinskom osiguranju, Kazneni zakon i Zakon o trgovačkim društvima.

Visoki prekršajni sud Republike Hrvatske je već u nekoliko navrata potvrdio prvostupanjske presude u kojima je utvrđeno da su neki vozači bili dužni posjedovati licenciju za autotaksi prijevoz putnika, dakle sankcionirani su hrvatski državljani i tvrtke, a ne one inozemne, odnosno onih povezanih s njima, a koje su u RH registrirane za marketing i promidžbu. Vrijedi spomenuti da je Europski sud pravde krajem godine presudio kako su takve tvrtke pružatelj usluga prijevoza, a ne samo aplikacija.

Da bi se usuglasila mišljenja u javnosti, najbolje bi bilo voditi se primjerom država u okruženju -  sve zemlje članice Europske unije propisuju i dodatne kvalitativne kriterije na temelju kojih nadležna tijela državne/regionalne/lokalne vlasti provjeravaju vjerodostojnost, financijsku sposobnost i profesionalne kompetencije podnositelja zahtjeva za obavljanje autotaksi prijevoza. Dobivena dozvola mora se obnavljati, a u većini zemalja u slučajevima kada pružatelj usluga želi obavljati taksi prijevoz na području većeg broja općina, isti mora posebno pribaviti dozvole za autotaksi prijevoz od svih institucija lokalnih vlasti nadležnih na području promatranih općina.

Gradonačelnici Dubrovnika, Splita i Zadra već su se oštro usprotivili oduzimanju mogućnosti da se gradski promet uređuje u skladu s potrebama, a očekuje se da se i drugi gradonačelnici diljem Hrvatske pobune protiv nepotrebne centralizacije. Zakon u obliku kakav je predstavljen javnosti proteklog mjeseca vrlo bi se nepovoljno odrazio na turizam, posebno priobalnih gradova, ali i na kvalitetu života domaćih stanovnika, na što su ovi gradonačelnici upozorili.

Dakle, pitanje aplikacija u službi obavljanja autotaksi prijevoza nije bitka za ili protiv napretka ili digitalizacije, već pitanje vrijede li zakoni za sve jednako ili se dopušta razvijanje nelojalne konkurencije pod krinkom liberalizacije. 

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.
Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.
VIDEO

Pet savršenih lokacija za fotografiranje u Hrvatskoj koje morate posjetiti
PROMO

Pet savršenih lokacija za fotografiranje u Hrvatskoj koje morate posjetiti

Hrvatska je zemlja bogate povijesti, spektakularne prirode i nevjerojatnih prizora koji ostavljaju bez daha

HUB i EIB pokreću dvogodišnju edukaciju mladih poduzetnika i srednjoškolaca
PROMO

HUB i EIB pokreću dvogodišnju edukaciju mladih poduzetnika i srednjoškolaca

Incijativa „Financije za nove generacije" ključan je korak u osnaživanju financijske pismenosti i poduzetničkog duha među mladim generacijama u Hrvatskoj
Ante Cash otkriva kako biti kreativan s pur pjenom
PROMO

Ante Cash otkriva kako biti kreativan s pur pjenom

U Antinoj Garaži danas se kupamo u pur pjeni. Zašto je ona neizostavan dio svakog gradilišta, na svoj način pokazuje vam Ante Cash.