News

Komentari 4

LNG na Krku postaje isplativ- za zakup su se javili Mađari, preko Krka će ići 2 milijarde kubika

LNG na Krku postaje isplativ- za zakup su se javili Mađari, preko Krka će ići 2 milijarde kubika

Terminal bi trebao početi s radom početkom iduće godine, a do kraja ove godine na Krk stiže brod za uplinjavanje. Stručnjaci upozoravaju da ne smijemo dozvoliti prodaju udjela vlasništva nad terminalom Mađarima

Tvrtka MFGK Croatia, u vlasništvu MVM-a, najvećeg mađarskog distributera plina i struje, zakupila je velik dio kapaciteta budućeg LNG terminala na Krku, čime je on napokon postao profitabilan. Mađari će u idućoj godini, kad terminal započinje s radom, zakupiti 666 milijuna kubika kapaciteta, a u svakoj od narednih šest godina onda po jednu milijardu. S onim što su dosad već zakupili INA i HEP te MET Croatia Energy Trade, ukupno će biti zakupljeno oko 80 posto terminala preko kojeg može proći ukupno 2,6 milijardi kubika plina godišnje. U plinskoj godini 2020./2021. MFGK je zakupio kapacitet od 666 milijuna kubičnih metara prirodnog plina, a u svakoj od narednih šest godina po 1,014 milijardi. INA i HEP su prvi zakupili malo više od pola milijarde, a MET Croatia Energy trade je za prvu plinsku godinu terminala zakupio oko 200 milijuna kubika, a za dvije godine iza toga po oko pola milijarde. 

Na krčki će terminal u tankerima dolaziti ukapljeni plin, u tekućem stanju, i na usidrenom krčkom brodu za uplinjavanje (FSRU brod) se ponovno vraćati u plinovito stanje te plinovodom odlaziti dalje u Europu. Plutajući terminal bi trebao početi s radom početkom iduće godine, dok bi FSRU iz brodogradilišta u Kini, gdje se prenamjenjuje, trebao stići do studenog ove godine. Kupljen je kao LNG tanker koji će biti konvertiran u plutajući terminal. Kapacitete na terminalu uzimaju zakupci, dok prodavatelji i kupci, neovisno o terminalu i Hrvatskoj, dogovaraju cijenu plina. LNG Hrvatska će zarađivati samo od zakupa kapaciteta.  Da bi terminal Hrvatskoj bio isplativ, potreban je bio zakup najmanje 1,1 milijarde kubika kapaciteta, a zasad ima popunjene gotovo dvije milijarde kubika. Do kraja godine bi trebao biti završen Plinacrov plinovod koji će omogućiti protok plina iz Hrvatske prema Mađarskoj i drugdje u Europi. 

'Ne prodavati udio na terminalu Mađarskoj, to bi bila katastrofa!


- Ulazak Mađara je jako dobra vijest, jer terminal postaje profitabilan. Osim toga, riječ je o tvrtki u vlasništvu MVM-a, mađarske elektroprivrede, velike i jake, dobre firme. Dakle, zakupac nije bilo tko. Konačno se pokazuje da je terminal trebalo graditi, unatoč onima koji su pesimistično tvrdili suprotno. Jedino što Hrvatska sad ne smije dozvoliti jest ulazak Mađarske i u vlasništvo terminala, jer ćemo u tom slučaju dobiti novu INA-u, upozorava konzultant Jasminko Umićević. Podsjetimo, prije točno godinu dana ministar energetike Tomislav Ćorić potvrdio je kako je od Mađarske primio pismo namjere u kojem izražavaju želju sudjelovanja u vlasništvu budućeg LNG terminala na Krku s 25 posto. Razmišlja se o ponudi Mađara, komentirao je pismo Ćorić te dodao kako će njihov ulazak u vlasništvo biti uvjetovan ulaskom mađarskih zakupaca plinskih kapaciteta na terminal. Je li počeo taj proces? 
- To bi bila katastrofa, novi slučaj INA-MOL. I MOL je ušao na mala vrata u INA-u. Udio na terminalu na Krku nipošto ne smijemo prodavati jer je riječ o profitabilnom biznisu, koji će u budućnosti biti i sve profitabilniji. Prodaja prirodnog plina će rasti, kaže Umićević. 
Nekadašnji ministar gospodarstva Tomislav Panenić dodaje kako je očito da ljubav između Hrvatske i Mađarske "ponovno cvjeta" , baš pred izbore, kad Andreju Plenkoviću tnajviše treba. 
- Sad je trenutak prikupljanja poena, pa i s ovim, dakako. Ključno je pitanje pod kojim je uvjetima dogovoren ulazak Mađara na terminal. Jer, dok sam ja bio ministar, tražili su posebne uvjete, ne vjerujem da se to promijenilo. Situacija s opskrbom plina u Europi se smirila, ruski plin ima povoljnu cijenu, nisam siguran da bi Mađari sad odustajali od povoljnijih uvjeta za sebe, sumnjičav je Panenić. 

Neće biti potrebe da građani plaćaju SOS naknadu


Zanimljiv je trenutak u kojem su se Mađari javili za zakup kapaciteta na terminalu, jer poziv LNG-a Hrvatska traje nekoliko godina. U međuvremenu je, valja podsjetiti, prenamijenjena, de facto ugašena sisačka rafinerija, kako je MOL želio, a hrvatska je sirova nafta krenula na preradu u MOL-ove druge rafinerije. Mađari se sve to vrijeme za zakup nisu javljali, osim što je stigla neobvezujuća ponuda da zakupe samo 300 milijuna godišnje. 
MFGK Croatia će, međutim, zakupiti ukupno 6,75 milijardi kubičnih metara kapaciteta omišaljskog budućeg terminala kroz sedam godina, objavljeno je iz LNG-a Hrvatska, čija je dosadašnja direktorica Barbara Dorić nedavno imenovana u upravu INA-e. Zamijenio ju je Hrvoje Krhen, koji je za Novi list rekao da ovolikim zakupom Mađara prestaje potreba za uvođenjem tzv. SOS naknade koju bi plaćali svi potrošači u slučaju da zakupaca u Omišlju nema dovoljno. Riječ je o naknadi za sigurnost opskrbe koju bi, da je zakupljeno manje od 1,1 milijarde kubika na terminalu, plaćali svi potrošači plina u Hrvatskoj. 
 

Najčitaniji članci