Obavijesti

News

Komentari 51

Najveći zrakoplovni as: 'Crni vrag' srušio je 352 aviona...

Najveći zrakoplovni as: 'Crni vrag' srušio je 352 aviona...
1

Erich Hartmann u II. svjetskom ratu srušio je 345 ruskih aviona i sedam američkih. Nakon rata je proveo 10 godina u radnim logorima u Sibiru. Potom se vratio u Njemačku gdje je opet služio u zračnim snagama

VIDEO

Samo nekoliko sati prije završetka II. svjetskog rata u Europi, pokraj njemačkog grada Brunna na istoku zemlje, dogodila se posljednja zračna bitka.

Ruski vojnici na tlu slavili su konačan pad nacističke njemačke dok su dva Yakovlev Yak-9 zrakoplova u zraku izvodila akrobacije.

Najbolji lovački as svih vremena

Iznenada se iza oblaka tog 8. svibnja 1945, pojavio usamljeni Messerschmitt Me-109. Prvi Yak-9 odmah je srušen dok se drugi spasio samo zato jer mu je u pomoć priskočilo nekoliko američkih P-51 lovaca.

Igre na sreću mogu izazvati ovisnost. 18+.

Bilo je to 352. rušenje njemačkog zrakoplovnog asa Ericha Hartmanna nadimka Bubi. Postignuće koje nitko prije ni poslije nije ponovio. Nikad nije bio srušen, niti je morao sletjeti zato što je njegov zrakoplov teško oštećen suparničkom vatrom.

Samo jednom je sletio u polje, i to zato što je pogođen ostacima ruskog zrakoplova kojeg je netom prije pogodio.

Predao se Amerikancima a oni ga poslali Rusima

Hartmann je tog 8. kolovoza 1945. pobjegao od Amerikanaca i vratio se u bazu te je naredio da se svi zrakoplovi unište. Potom se predao Amerikancima, no oni su ga poslali Rusima.

Nije to znao, no prema dogovoru s Jalte svi njemački vojnici koji su se borili na Istočnoj fronti morali su biti predani Sovjetima.

- Zrakoplovima sam naučio upravljati zbog mame, ona je također bila licencirani pilot. Otvorila je i školu za pilote - rekao je Hartmann u jednom od rijetkih intervjua.

Hartmann je u maminoj školi sa samo 15 godina postao i instruktor. 

Rođen je 1922., no prvih šest godina živio je u Kini. Njegov otac bio je liječnik, a zbog teške gospodarske situacije u Njemačkoj s obitelji se preselio u Kinu. Vratio se kući 1928. nakon što je počeo kineski građanski rat.

Sa samo 18 godina prijavio se u Luftwaffe te je u listopadu 1940. počeo s obukom na Me-109.

Igrom slučaja nedisciplina mu je spasila život. Izvodio je akrobacije u zraku te su ga instruktori suspendirali. Idući dan u njegovu zrakoplovu poginuo je drugi pilot. Avion je, naime, bio tehnički neispravan.

Strah i trepet Istočne fronte

Početak je za Hartmanna bio težak, u prvoj misiji morao je prisilno sletjeti jer je ostao bez goriva. Kažnjen je trodnevnim radom u servisu za zrakoplove.

Prvo rušenje zabilježio je 5. studenog 1942., bio je to Iljušin Il-2. Do kraja travnja 1943. već je imao 11 rušenja, a onda je postao strah i trepet Istočne fronte.

Rusi su mu dali nadimak 'Crni vrag' te su ga izbjegavali u borbi, no ipak se nisu mogli skriti. Godinu i pol kasnije, 24. kolovoza 1944., Hartmann je u samo jednom danu srušio 11 zrakoplova čime je prešao brojku od 300 neprijateljskih rušenja.

Hermann Göring više mu nije dao letjeti kako ne bi izgubio heroja, a Adolf Hitler, osim brojnim medaljama i ordenima, Hartmanna je nagradio i prebacivanjem u projekt razvoja mlaznog lovca Me 262.

Njemački as odbio je Hitlera te se nastavio boriti uglavnom protiv Rusa do kraja rata.

Rusi htjeli da leti za Istočnu Njemačku - odbio ih..

Nakon što su ga Amerikanci predali Crvenoj armiji, Hartmann je nekoliko mjeseci bio u pritvoru, a Rusi su ga željeli nagovoriti da se priključi tek oformljenim zračnim snagama Istočne Njemačke.

Nije pristao te su ga Rusi osudili na 25 godina zatvora za ratne zločine. Dokazi su bili izmišljeni, no Hartmann na sudu nije imao šanse.

U radnim logorima na Sibiru proveo je punih deset godina. Konačno je pušten na slobodu 1955. uz lobiranje kancelara Zapadne Njemačke Conrada Adenauera.

Erich Hartmann, Friedland 1955

Bio je jedan od posljednjih njemačkih ratnih zarobljenika kojeg su pustile vlasti Sovjetskog Saveza.

Nisu ga slušali, pa su mnogi piloti poginuli

Nakon povratka doma, Hartmann se priključio zračnim snagama Zapadne Njemačke. Često je bio u sukobu s nadređenima te je kritizirao kupnju lovaca Lockheed F-104 jer su bili nepouzdani. I bio je u pravu jer je više od 100 njemačkih pilota doživjelo nesreću u spomenutom zrakoplovu.  

Zbog tih čestih sukoba bio je prisiljen 1970. napustiti vojsku. Otišao je u mirovinu u činu pukovnika. U Bonnu je potom postao instruktor letenja. Prizemljen je 1980. zbog srčanih problema, a preminuo je na današnji dan prije 25 godina u 72. godini.

Sve što je bitno, na dohvat ruke
Skini aplikaciju za najbolje iskustvo portala. Čitaj, komentiraj i budi uvijek u toku s najnovijim vijestima.

Komentari 51
VIDEO

'Sočni' detalji iz života fatalne Coco: Voljela plemića i nacista
MIRIS SKANDALA

'Sočni' detalji iz života fatalne Coco: Voljela plemića i nacista

Ljubiteljica aristokracije, milijunaša i nacista - genijalna modna ikona Coco Chanel cijelo vrijeme okupacije Francuske provela je u hotelu Ritz gdje je bila smještena nacistička vrhuška

Toranj smrti: I danas živimo u strahu da ćemo izgorjeti živi...
GRENFELL TORANJ

Toranj smrti: I danas živimo u strahu da ćemo izgorjeti živi...

Poznati londonski neboder Grenfell na današnji dan prije dvije godine planuo je kao šibica. U požaru je život izgubile 72 ljudi, dvoje ih je podleglo ozljedama u bolnici dok je 70 ljudi bilo ozlijeđeno
Sloboda i strah na Kosovu: 'Da tu nije NATO, izbio bi novi rat'
20 GODINA OD PREKRETNICE

Sloboda i strah na Kosovu: 'Da tu nije NATO, izbio bi novi rat'

NATO-ova tromjesečna intervencija zaustavila je nasilje između albanskih separatista i srpskih snaga kojima je upravljao Slobodan Milošević. Iako je nasilje zaustavljeno, dvije se strane nikada nisu pomirile u cijelosti