Danas, na Svjetski dan šuma, najavljen je nastavak najveće volonterske akcije pošumljavanja požarišta Dalmacije - Boranke. U projekt su se uključila i djeca...
'Naši vrijedni volonteri posadili su čak 25.000 novih stabala'
Boranka, simpatična i izuzetno korisna kampanja obnove dalmatinskih požarišta, koju je pokrenuo Savez izviđača Hrvatske, a 24Sata se uključio kao glavni medijski pokrovitelj, nastavit će se i u ovoj godini. Upravo je današnji dan, koji se svugdje u svijetu obilježava kao Svjetski dan šuma, odabran kako bi se najavio nastavak Boranke s brojnim novim akcijama u 2019. godini.
Cijela kampanja započela je prije više od godinu dana kada su izviđači, vođeni željom da konkretno pomognu obnovi prirode u dijelovima Dalmacije koji su teško stradali u katastrofalnim požarima 2017., organizirali cijeli niz partnera, sponzora, pokrovitelja i volontera koji su se svi zajednički udružili u akcije obnove Lijepe naše. U konačnici, organizirali su tijekom prošle godine preko 2500 volontera koji su u 8 vikenda sadnje posadili preko 25,000 novih stabala crnogorice i bjelogorice – što u sadnicama što u sjemenu i žiru.
Sudjelovalo preko 5000 djece
Uz akcije sadnje, zajedno s partnerima iz HGSS-a, Hrvatskih šuma i Državne uprave za zaštitu i spašavanje, proveli su i brojne edukacije po školama gdje su djecu i mlade kroz interaktivne radionice educirali o važnosti šuma, zaštiti prirode, utjecaju klimatskih promjena i opasnosti od požara. Izračunali su da je preko 5,000 djece sudjelovalo u nekim od edukativnih aktivnosti u sklopu kampanje Boranka.
A upravo su klimatske promjene tema koja sve više zauzima javni prostor, čak i u Hrvatskoj. Sama činjenica da su se i hrvatski učenici, slijedeći primjer svojih europskih vršnjaka, počeli organizirati kako bi upozorili javnost i institucije na negativne učinke klimatskih promjena, čiji je glavni uzročnik upravo čovjek, govori u prilog tome da se ova tema više neće moći olako ignorirati kao i da odgovornost za budućnost planeta kakvog ostavljamo našoj djeci i budućim naraštajima leži na svima nama.
To da šume proizvode kisik i da su dom brojnim životinjskim i biljnim vrstama vjerojatno znaju svi. No, pitanje je koliko nas je uistinu svjesno i upoznato s činjenicom da, osim proizvodnje kisika, šume štite tlo od erozije, pročišćuju podzemne i površinske vode, ljeti povećavaju vlažnost zraka, sprječavaju promjene mikroklime određenog područja, štite od onečišćenog zraka i zadržavaju velike količine prašine.
'Priroda je nemoćna sama se obraniti i brzo obnoviti'
- Upravo šume imaju direktan utjecaj na klimu ublažavanjem velikih promjena temperatura pa slobodno možemo zaključiti kako nestankom šuma nestaju i naši najveći prirodni saveznici u borbi protiv klimatskih promjena. U velikim požarima, koji sve češće haraju hrvatskom obalom i priobaljem, stradavaju izrazito velike površine šuma. Globalno povećanje temperatura i sušnih perioda, uzrokovano klimatskim promjenama, dodatno utječe na pojavu i širenje požara. Vatrene stihije, koje su već postale ljetna svakodnevica, iza sebe ostavljaju pustoš s katastrofalnim prirodnim posljedicama. Priroda je nemoćna sama se obraniti i brzo obnoviti i upravo zato joj je potrebna naša pomoć – poručuju iz Saveza izviđača Hrvatske koji ove godine planiraju uključiti još više volontera u akcije sadnje, ali i povećati broj djece koje će proći kroz edukativne aktivnosti i radionice. U tome im je potrebna pomoć građana i tvrtki pa će u sljedećim mjesecima provesti javnu kampanju u koju će se ponovno uključiti i 24Sata.
Kako bi dodatno zainteresirali građane i potaknuli ih na sudjelovanje u kampanji, u suradnji s agencijom Imago Ogilvy, izviđači su osmislili jedinstven alat. Od pepela borova koji su izgorjeli u požarima 2017., tvrtka Karbon je na otoku Korčuli za potrebe kampanje sponzorski proizvela preko 115,000 pastelnih bojica – takozvanih „boralica“ po čemu je i cijela kampanja dobila ime – Boranka.
Većina boralica podijeljena je širom Hrvatske uz tiskano izdanje 24Sata. Građani se u kampanju mogu uključiti na jedinstven način. Osim volontiranjem ili donacijama za sadnice, svatko može sa svojom boralicom (pa čak i bez nje) nacrtati svoje stablo, dati mu ime i „posaditi“ ga u virtualnu šumu na glavnoj stranici kampanje www.boranka.hr koju je besplatno osmislila i izradila agencija Bornfight.
Za svako virtualno zasađeno stablo, izviđači i volonteri Boranke u prirodi će zasaditi pravo. Tako je Boranka postala jedina bojanka na svijetu koja iz spaljenog drveta stvara novi život jer kako raste virtualna šuma tako se povećava i broj živih sadnica u prirodi.
Ljude ni kiša ni bura nije spriječila da dođu saditi
Zbog svoje originalnosti, ali i velikog broja ljudi koji su se već uključili u kampanju, što danas nije nimalo lako, Boranka je već dobila pojedine nagrade. Tako je kampanja proglašena najboljom iskustvenom kampanjom u 2018., a nagrađena je i kao jedna od tri najbolje neprofitne kampanje u prošloj godini.
Iza cijelog vizualnog i kreativnog koncepta kampanje stoji agencija Imago, koja se u kampanju uključila u potpunosti besplatno, dokazujući da je, kad imaš dobru ekipu i plemenit cilj moguće čak i od pepela stvoriti novu šumu.
- Ljude danas nije lako pokrenuti i uključiti. Činjenica da su se tisuće ljudi iz svih dijelova Hrvatske okupile na buri, kiši ili suncu kako bi svojim rukama zasadili tisuće novih stabala i time pomogli oporavku prirode, čini nas izuzetno sretnima. S obzirom na veliki broj građana koji nam se, nakon prošlogodišnje kampanje, i dalje javljaju kako bi volontirali i pomogli u akcijama pošumljavanja, ove godine planiramo dodatno proširiti obuhvat aktivnosti pošumljavanja i edukacija u odnosu na prošlu godinu. – najavio je Dan Špicer, glavni koordinator Boranke i poslovni direktor Saveza izviđača Hrvatske, poručujući za kraj:
- Tko jednom osobno zasadi drvo, vjerojatnije je da će se i u budućnosti bolje odnositi prema prirodi.