Ostaje da se vratimo pregovorima oko švedskih Gripena, bez naoružanja, novim F-16 direktno iz SAD-a ili pak polovnima iz Portugala ili Grčke...
Oni se "tuku", a mi ne letimo: Što će biti s našim avionima?
Bizarno je, ali istinito - Hrvatska je kolateralna žrtva svađe vlade SAD-a i Izraela oko prodaje zrakoplova F-16.
Sasvim je neoubičajeno da bi se dva, tako bliska strateška saveznika u svjetskim geopolitičkim odnosima, našla u klinču zbog komercijalnog ugovora s trećom državom koja je, a nije baš nevažno, i njihova saveznica. Kad dosad poznate okolnosti uzmemo u obzir, u ovom trenutku vrlo je teško povjerovati da će izraelski F-16, u ovom obliku, biti prodani Hrvatskoj.
U tom će slučaju natječaj MORH-a, na kojem je izraelska ponuda proglašena najboljom, biti poništen. I onda nitko ne zna što će se dalje događati s modernizacijom HRZ-a. To više neće biti pitanje za ministra Damira Krstičevića ili MORH. To je onda opet strateška odluka Plenkovićeve vlade i svih drugih institucija uključenih u taj osjetljiv proces. Hoćemo li se vratiti skupim švedskim Gripenima, bez naoružanja, novim F-16 direktno iz SAD-a ili polovnima iz Portugala ili Grčke koji, iz različitih razloga, nisu zadovoljli kriterije prvog natječaja?
Sinoć je izraelski News kanal 10 prvi objavio detalje prijepora Izraela i SAD-a oko aviona za Hrvatsku.
Ukratko, izraelski medij kaže kako američki ministar obrane James Mattis ne dopušta Izraelu da proda 12 borbenih aviona F-16 Hrvatskoj. Te da je, prošlog ponedjeljka u Bruxellesu, izraelski premijer Benjamin Bibi Netanyahu istu stvar spomenuo Trumpovu šefu diplomacije Mikeu Pompeu. U razgovoru s američkim diplomatskim izvorima u Zagrebu nismo mogli dobiti potvrdu o sadržaju razgovora Netanyahu-Pompeo. Upućeni smo na priopćenje veleposlanstva SAD-a.
Pažljivo iščitavajući njegov tekst u oči upada dio: “Više od godinu dana mi (SAD, op.a.) smo radili s Izraelom na detaljima oko predloženog transfera aviona F-16. Tijekom naših diskusija bili smo postojani i jasni oko tehničkih uvjeta pod kojima možemo odobriti ovaj transfer”. Ovo je jasna indicija da su problemi s američkom stranom postojali i prije nego što su Izraelci dali pisana jamstva MORH-u za isporuku F-16. Što se može nazvati i stanovitom muljažom. Ili barem neiskrenošću. Dakle, u dokumentu iz siječnja 2018. Izrael jamči isporuku aviona s NATO kompatibilnom opremom bez dodatnih troškova za nas. Zatim, preuzimaju odgovornost za SLEP (program produljenja resursa) uz korištenje originalnih procedura, dijelova i dokumentacije američkog proizvođača zrakoplova F-16, Lockeed Martin. I, konačno, izraelska strana obvezala se priskrbiti od vlade u Washingtonu tzv. TPT (Third Party Agreement ili dopuštenje SAD-a svim korisnicima naoružanja i vojne opreme čiji su originalni proizvođači američke kompanije da ih transferiraju nekoj trećoj državi, op.a.).
Ministar Krstičević inzistirat će na potpunom poštovanju odredbi. Postignuti dogovor, unutar dogovrnih gabarita, mora se poštovati ili ga jednostavno neće biti, pojasnili su hrvatski izvori. Neugodna je situacija kad Hrvatska ispada usputna žrtva nejasnih nesporazuma Jeruzalema i Washingtona. A to je i prilično neozbiljno, ujedno razočaravajuće od država koje nazivaju Hrvatsku dragocjenim partnerom i saveznikom.
F-16 je superiorni lovac-bombarder dodatno unaprijeđen izraelskom elektronikom, pogodan za sve vrste borbenih zadaća (air policing, zračna podrška...)
Povijest izraelskih F-16
Borbene eskadrile F-16 IAF-a (Israel Air Force) bombardirale su nuklearne reaktore u Iraku, skladišta u Siriji, rušile arapske MiG-ove u Dolini Bekka
Borbena eskadrila
Izrael je pobjednik natječaja iz ožujka 2018. s ponudom za 12 F-16 Barak i Brakeet (10 jednosjeda plus dva dvosjeda). Cijena je bila 2,9 milijardi kuna
"Izrael mora prihvatiti tehničke uvjete da bi odobrili prodaju"
- Izraelci moraju prihvatiti naše tehničke zahtjeve i kada se to učini možemo krenuti dalje i prodaja zrakoplova biti će odobrena - kazao je američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst na blagdanskom domjenku i oproštajnoj svečanosti izraelske veleposlanice Zine Kalay Kleitman.
Prema njegovim riječima, SAD je Izraelu dvije godine ponavljao o kojim se tehničkim zahtjevima radi te da je pomalo iznenađen "da sada imamo ovaj zastoj". Također, pojasnio je, pitanje je tko će platiti prenamjenu jer SAD i Locheed Martin moraju obaviti posao pošto su "oni ti koji posjeduju tehnologiju i intelektualno vlasništvo".
- Iako nisam uključen u pregovore, mislim da Izraelci jednostavno nemaju izbora jer se radi o intelektualnom vlasništvu Lockheed Martina i oni moraju dati zeleno svjetlo za transfer - rekao je američki veleposlanik novinarima.
Na pitanje da li smatra da je Izrael, prešutivši da je naknadno ugradio svoje sofisticirane elektronske sustave, nepošteno pobijedio na javnom natječaju za borbene zrakoplove vrijedne 500 milijuna američkih dolara, odgovorio je da "ne zna koja je bila njihova pregovaračka strategija".
- Uvjeren sam, međutim, da su svoju ponudu dali u dobroj vjeri - rekao je Kohorst i istaknuo da su Hrvatska, SAD i Izrael "veliki saveznici" i da bi trebali pronaći rješenje za ovaj problem.
Premijer Andrej Plenković u petak je izjavio da Hrvatska, što se tiče isporuke izraelskih aviona F16, nije ni u kakvoj opterećujućoj situaciji, budući da je sve što je napravljeno s hrvatske strane bilo korektno te je izrazio uvjerenje da neće biti ugrožen proces nabave zrakoplova.