News

Komentari 250

"Presretan sam! Moj 'Osvetnik Dubrovnika' vraća se u život"

"Presretan sam! Moj 'Osvetnik Dubrovnika' vraća se u život"

Zrakoplov MIG 102-ojka "Osvetnik Dubrovnika" kojim je umirovljeni brigadir Ivan Selak preletio iz JNA u Hrvatsku i koji je godinama napušten trunuo na ledini napokon će se spasiti od zaborava...

Ivan Selak naš najbolji ratni pilot beskrajno je sretan. Njegov prijatelj, legendarni "Osvetnik Dubrovnika" više neće ležati ostavljen na zabačenoj livadi na kojoj je zadnjih 15 godina doslovno trunuo. Podnosio snijeg, kiše, sunce i zapušten propadao na očigled.

- Teško je pojmit koliko ja volim taj avion. Godinama sam bio beskrajno tužan što više ne leti i što je tako ostavljen i napušten. Zaboravljen - kaže nam Selak.

Iako je branio hrvatsko nebo i teritorij tijekom Domovinskog rata, "Osvetnik Dubrovnika" otpisan je 2002. godine. Sada je ministar Damir Krstičević dao zeleno svijetlo da slavni MIG preveze u Zrakoplovno tehnički zavod gdje će mu struka udahnuti novi život novom bojom te će mu se napraviti kompletna defektacija da se vidi u kakvom je stanju. On je inače najmlađi MIG- 21 koji je iz Rusije stigao 1981. godine i jedino za njega ZTC ima remontnu dokumentaciju jer je tamo i rađen remont 1990. godine.

Nerazdvojni dvojac

- Avion nije stvar koju ćeš šutnuti nogom ili gurnuti. On je moj prijatelj, uvijek smo jedan drugome pomagali. Nekada je on mene vratio na aerodrom, nekad ja njega. Teško mi ga je ostaviti kada ga volim - iskreno će Selak.

Ni njemu još uvijek nije jasno zašto je taj sjajni borbeni avion "umirovljen" bolje rečeno bačen da trune i propada. Naime, 2002. godine trebao je ići na remont u Rumunjsku, ali na kraju to nije dogodilo. Jednostavno su ga otpisali. Selak je te godine zadnji put i letio s njim.

- Ne mogu vam reći koliko sam danas sretan. Evo sad sam ga išao vidjeti. Drago mi je da se netko pametan sjetio da je šteta da se naša zrakoplovna baština uništava. Teško mi je bilo godinama gledati kako propada jedan takav avion. Ljudi u Zavodu, inače moji prijatelji, koji će raditi na njemu su rekli da neće naplatiti svoj rad. Samo materijal treba osigurati. A kako ja ne želim da Ministarstvo obrane išta plati kad su već imali volju i dali odobrenje da se on sredi nekoliko mojih prijatelja i ja ćemo osigurati novce za materijal. I rekao sam da i ja želim biti prisutan dok radovi traju. On meni nikad nije otkazao, a sad ni ja neću njemu.. - oduševljeno nam priča Selak. Njegov slavni "Osvetnik Dubrovnika" tako bi mogao eventualno završiti u muzeju. 

Cijeli rat 'Osvetnik' se borio

- Samo da je malo truda i novaca on bi se mogao dovesti i u letno stanje. Idealan je za Air Show - kaže nam Selak koji se nada da će se uskoro osnovati muzej hrvatske vojske u kojem bi se njegov MIG, ako ikad više ne poleti, mogao čuvati i pokazivati budućim naraštajima koja je to zvijer bila i što je sve prošao..

A on i Selak bili su godinama kao "prst i nokat". Prema mišljenju mnogih, najbolji hrvatski i jedan od najiskusnijih europskih borbenih pilota Ivan Selak je s njim 15. svibnja 1992. preletio odnosno pobjegao iz JNA u Hrvatsku. Njegov kolega Ivica Ivandić istu stvar je isti dan napravio s "Osvetnikom Vukovara".

Po dolasku u Hrvatsku, Selak se pozicionirao u novoformiranoj 21. borbenoj eskadrili i aktivno sudjelovao u Domovinskom ratu. Nije se odvajao od svog "Osvetnika" kojeg je koristio za napade na ciljeve na zemlji, zapovjedna mjesta, otporne točke, centre veze, te za uništavanje tenkova i točkastih objekata. Njegov MIG djelovao je tijekom cijelog rata, pa i poslije, a aktivno je sudjelovao i u akcijama oslobođenja Dubrovnika.

Vratiti Rudijev avion u Hrvatsku!

Selakova životna želja je da se iz Austrije konačno vrati avion slavnog hrvatskog pilota Rudolfa Perišina koji je sa svojim MIG-om prebjegao iz JNA u listopadu 1991. i da ga se stavi u muzej u Hrvatskoj.

- On je legenda. Rudijev avion mora biti u hrvatskom muzeju. Priča se da postoji mogućnost da se muzej Hrvatske vojske bude na zagrebačkom Velesajmu. Taj avion silno želim u Hrvatskoj. Rudi to zaista zaslužuje - ističe Selak.

Najčitaniji članci