Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
Najnovije vijesti iz Hrvatske i Svijeta na 24sata
178 komentara

'Štrajkaše zovem na odricanje jer će jedino tako CA opstati'

Tri sindikata koji okupljaju dio osoblja Croatia Airlinesa počeli su štrajk. Prema zadnjim informacijama sindikat zemaljskog osoblja postigao je dogovor s Upravom

Marko Prpić/Pixsell
Foto: Marko Prpić/Pixsell
178 komentara

Ministar pomorstva, prometa i veza je u utorak u Splitu komentirao štrajk u Croatia Airlinesu rekavši kako je riječ o legitimnom pravu djelatnika te tvrtke, ali je pozvao štrajkaše na razum.

- Pozivam i na odricanje od dijela prihoda određenog osoblja koje štrajka jer je to jedina mogućnost da Croatia Airlines opstane. Drugo rješenje su veliki penali, zapravo bankrot kompanije – rekao je ministar Hajdaš Dončić dodajući kako ipak vjeruje da Croatia Airlines ima potencijal za opstanak. 

- Malo ružno zvuči, ali niskobudžetne aviokompanije jedva čekaju da uđu u prostor Croatia Airlinesa – kazao je ministar Dončić. Rekao je i kako je, nakon predavanja plana restrukturiranja i dokapitalizacije od 1,1 milijarde kuna od strane države, Europskoj komisiji već stiglo nekoliko prijava od strane niskobudžetnih aviokompanija. 

- U planu restrukturiranja moguće su velike uštede, prije svega kroz sprječavanje raznoraznih povlastica koje su do sada bile moguće kroz besplatna putovanja članova Nadzornog odbora. Dio ušteda mora doći i iz troškova plaća. To je jedina mogućnost da do 2015. godine kompanija u ovome obujmu opstane - pojasnio je ministar Dončić.

Dio sindikata potpisao ugovor s Upravom, pregovori još traju

Tri sindikata koji okupljaju dio osoblja Croatia Airlinesa, Hrvatski sindikat prometnih pilota, Sindikat kabinskog osoblja i Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu, u utorak u 6 sati započeli su štrajk.

Prema zadnjim informacijama sindikat zemaljskog osoblja postigao je dogovor s Upravom Croatia Airlinesa, dok pregovori sa stjuardesama i pilotima još traju.

Krešimir Kučko, čelni čovjek Uprave CA rekao je kako se pregovori s pilotima i stjuardesama nastavljaju u 15 sati. Rekao je da pregovori s pilotima idu u pravcu gdje su prijepori sve manji, a kako sa stjuardesama pregovori idu dalje. Uprava je naglasila i kako su zasad samo najavili otkaze za 42 stjuardese i stjuarda, no niti jedan član kabinskog osoblja nije dobio otkaz. Konačnu odluku o otkazima će kažu, donijeti na temelju izvještaja HZZO-a i mišljenja Radničkog vijeća.

Uprava: Neto plaća stjuardesa je 7.523 kuna, a prosječna plaća pilota je 23.237 kuna 

Uprava je na konferenciji za novinare rekla i kako piloti tvrde da se iz godine u godinu od njih traži više rada za manja primanja. No Uprava tvrdi da piloti rade manje od konkurencije u okružju i to za veća primanja.

- Ugovorena norma je 70 sati mjesečno dok je njihova prosječna norma 60 sati, a njihov prosječni nalet tek 59 posto zakonski predviđenog naleta - kažu u Upravi. 

Uprava je rekla i kako piloti tvrde da su spremni raditi 900 sati na godinu.

- To nije točno iz razloga što je produktivnost u CA deset do 15 posto niža od prosjeka članica AEA (Udruge europskih zračnih prijevoznika) na rutnom području Europa - kažu u Upravi. Uprava tvrdi i da je produktivnost pilota niža zbog broja dana godišnjeg odmora, zbog broja slobodnih dana i zato jer im se garantira godišnji odmor od dva tjedna u ljeto.  

- Piloti ne pristaju na ukidanje dva tjedna godišnjeg u punoj sezoni što je neprihvatljivo jer kompanija u sezoni može osigurati veći nalet - kažu u Upravi. 

- Piloti tvrde da su najjeftinija radna snaga u avioindustriji. To je netočno, jer su prosječna neto primanja pilota 23.237 kuna, kopilota 17.373 kune, a kapetana 28.853. Po bruto iznosu, njihova su primanja najveća u regiji - kažu u Upravi CA.  

To tvrde i za kabinsko osoblje kojem su prosječna neto primanja 9.437 kuna s tim da domaćica kabineta ima 11.340 kuna, a stjuardesa 7.523 kune.

- Sindikati tvrde da se uštede mogu ostvariti bez zadiranja u primanja radnika. To nije točno jer su se 65 posto kontrolabilnih troškova odnosi na trošak radne snage - kažu u Upravi. Tvrde i da nije istina da se uštede žele ostvariti samo na račun kabinskog osoblja.

- Trošak primanja kabinskog osoblja povećan je u 2012. za 44 posto u odnosu na 2010., a primanje kabinskog osoblja novim kolektivnim ugovorom bila bi smanjena 22 posto u odnosu na 2010. - kažu u Upravi. Tvrde i kako nije točno da nova Uprava nema rezultata.

-  Broj putnika u ovom kvartalu je veći šest posto u odnosu na isto razdoblje 2012. Prihod od putničkog prometa porastao je za jedan posto, a operativni troškovi poslovanja smanjeni su pet posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Operativni gubitak smanjen je 2,6 milijuna kuna, a neto gubitak za 600.000 kuna. Uprava također tvrdi da je otvorena za sve pregovore te da je pokazala razumijevanje za zahtjeve sindikata.  

"Kolegica ima plaću 4600 kuna"

- Uprava tvrdi da je prosjek naših plaća 9000 kuna, a evo vam primjer. Kolegica koja već devet godina radi u kabini ima prosjek plaće 4600 kuna. Do prije dvije godine bili smo najslabije plaćen sektor. Sad kad napokon imamo normalna primanja i plaće, žele nam novim kolektivnim ugovorom to ukinuti - rekla je Ivana Lojo iz Sindikata kabinskog osoblja. 

Dodala je da su uštede od tri sindikata koja su potpisala kolektivni ugovor 500.000 kuna, a sada i od Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenih u zrakoplovstvu koji su jutros našli zajednički jezik s upravom 500.000 kuna.

- Na ta četiri sindikata će uštedjeti milijun kuna, a na nama i pilotima planiraju uštedu od 10 milijuna kuna. Po novom kolektivnom ugovoru smanjili bi nam plaće i godišnje odmore. Mi podržavamo odluku o restrukturiranju CA, ali se ne slažemo da se uštede ostvaruju samo rezanjem naših prava - istaknula je Lojo. 

Božidar Andrašek iz Sindikata pilota 17 godina je pilot te kaže da on ima ista prava i plaće kao i onaj pilot koji je tek došao raditi. 

- Smatram da je vrlo važno iskustvo u ovom poslu. Sva prava su nam smanjena, mi ne bi trebali imati od 1. 6. do 30. 9. godišnji odmor. Zamislite kako je onima koji imaju djecu. Dnevnice i određene naknade, povećanje plaća od jedan posto po godini staža, sve bi ukinuli. Ipak se nadam dobrom ishodu. Oni moraju shvatiti da nikada nisu imali spremnije sindikate za dogovor. Mi smo svjesni situacije, ali nismo mi doveli firmu u stanje u kojem se nalazi. Samo tražimo prava koja imamo sada, a ne tražimo nikakva povećanja - rekao je Andrašek. Dodao je kako piloti imaju najmanje slobodnih dana te da ne žele ići vani raditi. Žele ostati u istoj firmi i u Hrvatskoj.

Štrajk znači samo djelomični poremećaj prometa

Iz Croatia Airlinesa su izvijestili kako štrajk znači samo djelomični poremećaj prometa, jer će većina putnika biti prevezena prema redu letenja zrakoplovima Croatia Airlinesa, a ostali dio zrakoplovima partnerskih kompanija. 

Izmijenjen je i red letenja pa su tako 24 leta otkazana, a 22 leta su zamijenjena stranim kompanijama.

Štrajk bi, prema najavama, trebao trajati do ispunjena zahtjeva, pri čemu se traži zadržavanje svih stečenih prava prema kolektivnom ugovoru iz prošle godine. 

Štrajku bi se od 11 sati trebao pridružiti i Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu. Oni traže i odustajanje od najavljenog smanjivanja broja zaposlenih na poslovima operative i administracije za 27 posto.

Očekuje se kako će oko 900 putnika osjetiti poremećaj u prometu.

Niti u 23 sata u ponedjeljak nije bilo dogovora sindikata i Uprave Croatia Airlinesa. Na maratonskom sastanku, koji je započeo u 16 sati, pokušavao se dogovoriti novi kolektivni ugovor kako bi se spriječio štrajk.

Otkazane letove za 14. svibnja provjerite OVDJE

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message