HZZO godišnje troši 753 milijuna kuna za razna pomagala. Adriana Drljo prijavila je kontroli HZZO-a da su bez njezinog znanja naručili kolica za sina. Da to nije otkrila, ne bi ih dobio
'Sin (11) bi ostao bez kolica da nisam otkrila sve. Varaju nas!'
Moj Darko ima 11 godina i višestruka oštećenja. Školuje se u dnevnoj bolnici na Goljaku i ima pravo na dvoja kolica – jedna za školu, a druga za privatne svrhe. U svibnju sam nazvala fizijatra na Goljaku, dr. Antonija Vranjkovića, i zatražila doznake za još jedna kolica, no on mi je rekao da na njih nemam pravo do prosinca.
POGLEDAJTE VIDEO:
Pokretanje videa...
Suprug i ja pomirili smo se s tim te odlučili čekati prosinac. Ispričala nam je to Adriana Drljo (37) iz Zagreba. Suprug Dragan (39) kaže da su jedina kolica dobili 2015. i naručili su ih iz tvrtke Plasting ortopedija d.o.o. Riječ je modelu kolica koji je drugačiji i skuplji od jednostavnijih školskih kolica za koja, tvrde, do svibnja nisu ni znali da na njih imaju pravo. Školska kolica mogu tražiti svake četiri godine, dok ova skuplja mogu dobiti svake dvije.
Roditelji tvrde da nisu obaviješteni
- Sredinom listopada išla sam na HZZO obaviti nešto drugo, a usput sam zamolila djelatnicu da mi izlista sva pomagala koja sam podizala za svojega sina. Noge su mi se odsjekle kad sam vidjela da je liječnik izdao doznake za školska kolica u svibnju, a distributer ortopedske opreme Plasting d.o.o. poslao je HZZO-u račun na 4605 kuna i potvrdu da sam kolica preuzela u kolovozu. Ništa nisam preuzela niti sam znala da su ih naručili – nastavlja Adriana. Roditelji su odmah tražili objašnjenje liječnika i Plastinga, ali tvrde kako ga nisu dobili. Kolica su na Goljak stigla u listopadu, tjedan dana nakon njezine reakcije. Liječnik koji je izdao doznake, dr. Antonio Vranjković, kaže kako je riječ o nesporazumu.
Bolnica tvrdi da je sve po pravilima
- Roditelji su tražili aktivna invalidska kolica na koja imaju pravo tek u prosincu (uvidom u dokumentaciju). Čim sam od medicinskog osoblja čuo da dijete nema druga invalidska kolica koja ostvaruje kao školski obveznik, a koja prema Pravilniku mogu biti samo standardna, odmah sam kontaktirao roditelje i propisao navedeni tip kolica – rekao je dr. Vranjković.
Ravnateljica Goljaka Katarina Bošnjak Nađ izjavila je da je odmah nakon našeg upita oformila Komisiju za unutarnji nadzor koja je ispitala činjenično stanje.
- Postupak dr. Vranjkovića glede propisivanja ortopedskog pomagala bio je u skladu s pravilima struke, u dobroj vjeri i u interesu djeteta, te nije utvrđena namjera da se pacijent D. D. uskrati za bilo koje pravo koje kao korisnik zdravstvene zaštite ima.
Na pitanje kako je moguće da je dobavljač predao potvrdu o preuzimanju bez potpisa roditelja, ravnateljica nam je rekla da taj upit treba uputiti dobavljaču.
Dobavljač je u ovom slučaju zagrebačka tvrtka Plasting ortopedija d.o.o., koja također ne vidi ništa sporno i smatra da je riječ samo o nesporazumu.
Dobavljač se ispričava
- Narudžba je izvršena krajem srpnja i činjenično se spojilo predviđeno vrijeme isporuke kolica s kolektivnim godišnjim odmorima kod našeg krajnjeg dobavljača. Kako isporuka kolica od strane našeg dobavljača nije uslijedila unutar roka važenja doznake, došlo je do jedinog propusta s naše strane. Naime, naša djelatnica je propustila kontaktirati roditelje dječaka i obavijestiti ih o kašnjenju isporuke kolica te je na svoju ruku fakturirala kolica bez konzultacije s roditeljima dječaka. Zbog toga će biti adekvatno sankcionirana. Ovim putem u ime djelatnika Plasting ortopedije d.o.o. želimo se ispričati obitelji Drljo zbog neugodnosti uzrokovanih propustom naše djelatnice – rekao nam je Hrvoje Palavra, direktor Plastinga.
U prilogu dopisa poslao je ispis poziva sa svojeg službenog telefona i istaknuo kako je 11. svibnja razgovarao s obitelji Drljo upravo o kolicima, a razgovor je trajao dvije i pol minute.
- Broj na ispisu je moj broj, ali ja mu se nisam javio. Jedino ako je razgovarao s mojim bolesnim sinom. Nas nije obavijestio - odlučan je tata Dragan.
- Zašto bi o kolicima pričali 11. svibnja, a doznake su ovjerene tek 7. lipnja. I u konačnici, tko je potpisao da sam preuzela kolica – pita se majka.
Zamolili smo Hrvoja Palavru da nam predoči potvrdu o preuzimanju koju su roditelji trebali potpisati i bez koje nije mogao poslati fakturu na naplatu HZZO-u.
- Traženi dokumenti nalaze se na Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje a kopije nismo do sada radili jer nije bilo potrebe – rekao je Palavra.
Na pitanje tko je potpisao potvrdu nije odgovorio, nego je rekao da oni mjesečno fakturiraju od 300 do 500 doznaka. U HZZO-u kažu da je potvrdu o preuzimanju morao potpisati roditelj.
- U slučaju odobrenja pomagala, isporučitelj je obvezan odmah nakon preuzimanja narudžbe na osnovi Potvrde o pomagalima izvijestiti osiguranu osobu o vremenu dostave ili preuzimanju pomagala. Primitak pomagala osigurana osoba (roditelj ili skrbnik) potvrđuje vlastoručnim potpisom na Potvrdi o pomagalima uz naznaku datuma preuzimanja - rekli su u Službi za odnose s javnošću HZZO-a.
Majka kaže da traži istinu
Pojasnili su i kako distributer, , može potpisati potvrdu samo u jednom slučaju.
- Isporučitelji mogu propisivati na tiskanici Potvrde o pomagalima, sukladno odredbama Pravilnika i Popisa pomagala, rezervne dijelove, potrošni materijal samo u slučajevima istrošenosti te nemogućnosti uporabe pomagala. Takva tiskanica prolazi kroz postupak donošenja ocjene, nalaza i mišljenja nadležnog liječničkog povjerenstva HZZO-a – napisali su nam u odgovoru.
Adria Drljo kaže da je odlučna sam cijeli slučaj istjerati do kraja jer stoji kod toga da ih nitko nije obavijestio o nabavci kolica.
- Da slučajno sama nisam otkrila da su navodno preuzeta, tko zna što bi bilo. Kako to da se na isporuku čekalo mjesecima, a oni su HZZO-u predali u kolovozu potvrdu da sam ih već preuzela? Ništa nisam potpisala, nikakvu potvrdu. Zato sam u HZZO-u zatražila da mi predoče potvrdu o preuzimanju kolica kako bih provjerila čiji je potpis, no djelatnica na šalteru rekla mi je da su je vratili dobavljaču. Iz njegove tvrtke su mi rekli da ju je potpisala njihova sad već sankcionirana djelatnica, ali tvrde i da su potvrdu vratili na HZZO. I sad me šeću. Kako je to uopće prošlo na HZZO-u? Osim što s Plastingom više nikad ne želim poslovati, inzistiram da mi se vrate doznake kako bih mogla kolica preuzeti od drugog dobavljača – odlučna je Adriana.
U HZZO-u pokrenuli kontrolu
U HZZO-u smo pitali je li i na koji način moguće da su preuzeli fakturu ako roditelj nije osobno potpisao potvrdu o preuzimanju te ih zamolili da nam rasvijetle okolnosti ovoga slučaja.
- Iz našeg Regionalnog ureda Zagreb dobili smo informaciju da je potrebno napraviti opsežnu kontrolu u svim segmentima, tek tad bismo Vam mogli odgovoriti na pitanja jer momentalno nemamo podatke potrebne da bismo odgovorili na postavljena pitanja – napisali su iz Službe za odnose s javnošću.
Objasnili su da je godišnji iznos koji su lani potrošili za sva medicinska i ortopedska pomagala u Hrvatskoj ukupno 753,190.944 kune, a podatak je objavljen i u financijskom izvješću HZZO-a za 2016. godinu. Iz Ministarstva zdravstva su poručili da je cjelokupna problematika u nadležnosti HZZO-a.
HZZO: U četvrtak u kontrolu zbog kolica
Nakon što je majka iz Zagreba za 24sata ustvrdila da su liječnik i distributer medicinskih pomagala njoj iza leđa naručili invalidska kolica za njezina sina, iz HZZO-a najavljuju da će kontrolu obaviti u četvrtak.
- Iz našeg Regionalnog ureda Zagreb javili su nam da će kontrola biti obavljena sutra, 26. 10. 2017., te da je sve dosta složeno. Nakon obavljene kontrole potrebno je vrijeme da kontrolori sastave izvještaj o kontroli - rekli su iz Ureda glasnogovornika HZZO-a.
Njima je Adriana Drljo iz Zagreba još sredinom listopada predala prijavu protiv liječnika dr. Antonija Vranjkovića s Goljaka te distributera medicinskih pomagala, tvrtke Plasting d.o.o.
Ustvrdila je da nju i supruga nitko nije obavijestio da su za njezina sina Darka (11) naručili invalidska kolica. Sve je, tvrdi, otkrila sama slučajnim uvidom o ispis HZZO-a o naručenim pomagalima u kojem je stajalo da je kolica primila još početkom kolovoza.
- Nisu me obavijestili i nisam potpisala nikakvu potvrdu o primitku - ogorčeno je rekla Antonija Drljo.
Pita se zašto bi o kolicima pričali 11. svibnja, a doznake su ovjerene tek 7. lipnja, te tko je zapravo potpisao potvrdu da je ona kolica preuzela. U HZZO-u su potvrdili da je naručitelj mogao poslati fakturu na naplatu jedino uz potpis roditelja. Bolnica Goljak je, kako su nam rekli, odmah po našem upitu provela unutarnji nadzor slučaja. Liječnik i Plasting d.o.o tvrde da su roditelje obavijestili i da je sve bilo u skladu s propisima.
Na više upita da nam kažu tko je potpisao spornu potvrdu o preuzimanju kolica, iz Plastinga nam nisu odgovorili.
Trebala je dobiti šest pomagala, primila je četiri
Ostvarivanje prava na ortopedska i druga pomagala utvrđeno je Pravilnikom o ortopedskim i drugim pomagalima HZZO-a i Popisom pomagala koji je njegov sastavni dio te sklopljenim Ugovorom između HZZO-a i Isporučitelja.
Postupak izdavanja doznaka nije jednostavan, što su nam potvrdili i u HZZO-u. Naime, liječnik propisuje doznake za potrebna pomagala koja u HZZO-u odobrava komisija. Ako je odgovor pozitivan, HZZO ovjerava doznake. Roditelj ih može podignuti uz potpis i zdravstvenu iskaznicu djeteta, a zatim ima pravo odnijeti ih Ugovorenom isporučitelju, kojem god želi, te preuzeti traženo pomagalo. Pritom potpisuje potvrdu da je preuzeo pomagalo, a Ugovoreni dobavljač tu potvrdu zajedno s računom šalje u HZZO na naplatu. Javila nam se još jedna majka iz Zagreba koja je htjela ostati anonimna (podaci poznati redakciji), ali je priložila dokumentaciju iz koje je vidljivo da je Plasting HZZO-u poslao na naplatu račun za pomagala njezina sina. Tvrdi kako im nije isporučio sva naručena pomagala niti ih je obavijestio da nedostaju. To je, kaže ona, otkrila sama.
- Kod Plastinga sam uzela prva kolica i bili smo s njima zadovoljni pa sam liječnici rekla da i druga želim uzeti kod njih. Doznaka je ovjerena 5. srpnja, a kolica su nam isporučili na vrata 11. kolovoza. Čuvši za slučaj obitelji Drljo, otišla sam u HZZO i zatražila ispis te shvatila da nisam dobila sve što sam trebala. Naime, Plasting mi je isporučio tražena kolica uz sigurnosni kotač, pojas i oslonce za ruke. No na ispisu HZZO-a jasno stoji da mi je isporučio i antidekubitalni jastuk te remen za stopala, a njih nikad nisam dobila niti su mi javili da to nedostaje – nabraja majka. Tvrdi kako je nazvala tvrtku i zatražila objašnjenje te je dobila odgovor da će joj to dostaviti što prije.
- Uvjerena sam da bi to sve bilo zaboravljeno da nisam reagirala i da mi to nikad ne bi dostavili – ustvrdila je. Tražili smo očitovanje Hrvoja Palavre, no nije nam ga poslao.
>>> Pozivamo korisnike pomagala u Hrvatskoj da provjere jesu li primili sva odobrena pomagala. Javite nam se na reporter@24sata.hr.