Na brodu su našli hrđavu oplatu, dizelski motor previše je zagađivao okoliš, pomoćni motor imao je problem s radom te je vlasnik imao problem s plaćama...
Spasio naše more od opasnog broda: Tonuo je, a bio sam sâm
Nakon neizvjesnosti oko spašavanja turskog broda Haksa, u čije potpalublje je u nedjelju rano u jutro prodrlo more, današnjim pristankom u trogirski škver agoniji je došao kraj.
Kako piše Morski.hr, pravi junak spasilačke akcije je Andy Marović, instruktor ronjenja s Komiže. Marovića su pozvali u nedjelju poslijepodne kako bi zakrpao brod da bi pumpe lakše ispumpavale vodu i kako bi ga koliko-toliko sigurnije mogao preuzeti Brodospasov remorker Alkaid.
Brod je preuzet u tegalj, no nekoliko nautičkih milja od kopna, trup je opet počeo popuštati, pa su Marovića ponovno pozvali oko 4 sata ujutro u ponedjeljak. To je za Morski potvrdio i Marović:
- Istina je, zvali su nas u nedjelju oko 16 sati i u ponedjeljak rano u jutro između 4 i 5 sati. Krpali smo rupu na krmenom dijelu dna, veličine 15 puta 10 centimetara s dvokomponentnim ljepilima i priručnim materijalima – pojasnio je Marović.
- Drugi prodor mora u brod dogodio se kroz usis motora i brod bi definitivno potonuo da nismo došli! Prijavili su da brod tone oko 5 sati i nitko doista nije mogao doći brže nego li je došao, kaže.
Na pitanje tko je s njim radio na popravku odgovara:
- Radio sam sam prvi put gotovo dva sata i drugi put nešto više od sat vremena, a kako je bilo raditi, probajte zamisliti rad na otvorenom moru ispod korita broda koji tone.
Marovića su pozvali vlasnik broda i Lučka kapetanija, a s obzirom na splet dobrih slučajnosti s vremenskim prilikama, prava je sreća da se u Jadranu nije dogodila velika ekološka katastrofa.
Hrđava oplata, loša higijena...: Opasni brod nije ni smio ploviti
Međunarodna brodska inspekcija Port State Control (PSC) od veljače 2017. četiri puta pregledavala je turski teretni brod Haksa, koji je u nedjelju tonuo kraj otoka Jabuka. Otkrili su da je imao hrđav trup i neispravan pomoćni motor.
Iako su hrvatski ronioci u nedjelju pokrili rupu u trupu, veliku 20 četvornih centimetara, more se u ponedjeljak ponovno probilo u potpalublje. Vodu su ispumpali vatrogasci JVP-a Šibenik. Ostali su na brodu do 15 sati, kad su ga dovukli u trogirsko brodogradilište. Kako nam je pojasnio inženjer brodostrojarstva i sudski vještak za brodogradnju Siniša Bacalja, Haksa je rizična za plovidbu.
- Brod je star 25 godina i, prema pravilima, ove godine trebao bi ići na specijalni pregled. Na njemu radi tursko-indijska posada, koja je vlasniku jeftina za plaćanje. Inspektori su mu u veljači prošle godine otkrili devet nedostataka te su ga tri dana zadržali u luci Trst - rekao je Bacalja.
Prema podacima PSC-a, pronašli su hrđavu brodsku oplatu, dizelski motor previše je zagađivao okoliš, pomoćni motor imao je problem s radom te je vlasnik imao problem s plaćama. Brod je u luci ostao i zbog nedostatka osobne opreme, nisu provodili vježbe za spašavanje, sanitarni čvorovi bili su užasno prljavi te nisu zadovoljavali uvjete međunarodnih sigurnosnih standarda. Dva mjeseca poslije brod su pregledali u slovenskom Kopru jer im nisu radila svjetla, trube, vodonepropusna vrata, ventilacijski sustav te su im i prolazi za nuždu bili loši.
U srpnju 2017. analizirali su ga inspektori u splitskoj luci i otkrili da im žiro kompas ne daje podatke, nemaju bilješke o točenju i količini goriva, a strojarnica je bila neuredna. Zadnji put pregledali su ga prije pet mjeseci u Kopru. Nisu imali karte za navigaciju, protupožarni sustav nije bio potpun, nisu vježbali spašavanje i nisu imali utvrđeno radno vrijeme mornara.