Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
2 komentara

Kako od obiteljskog hobija doći do vrhunskog proizvoda?

Iako na tržištu postoji mnogo sličnih prozivoda, neki se ipak ističu. Zašto? Ispričati ćemo vam poduzetničku priču obitelji koje je hobi pretvorila u uspješan posao

Pametna kuna/Vedran Mušura
Foto: Pametna kuna/Vedran Mušura
2 komentara

Kada ste zadnji put na tržištu susreli s poduzetničkom idejom koja se s pravom može nazvati novinom? Nešto što pomiče granice i pravila, te možda i postavlja temelje nekim novim idejama. Ovog ćemo vam puta ispričati poduzetničku priču obitelji koje je svoj hobi pretvorila u uspješan posao. 

Dom Jambrešićevih smješten je u zagorskom mjestu Klanjec te se na ovom relativno malom obiteljskom imanju već skoro 20 godina bave uzgojem kupina, namirnice koju mnogi stručnjaci zbog koncentracije ljekovitih sastojaka i antioksidansa nazivaju supervoćem. Ovog puta, razgovarali smo s mlađim predstavnikom ove obiteljske tvrtke Igorom Jambrešićem, mladim stručnjakom koji nam je pojasnio zbog čega su kupine za obitelj Jambrešić toliko važne.

Kako je krenula vaša tvrtka i zašto ste se odlučili za uzgoj kupina?

Obiteljski hobi uzgoj kupina potaknuo nas je na ovaj poduzetnički pothvat. Roditelji su u svom malom vrtu godinama uzgajali kupine, koje su tako lijepo rasle i ukrašavale naše imanje da bi bila prava šteta da nismo krenuli u plantažni uzgoj ovog super-voća, kako ga nazivaju stručnjaci. Krajem osamdesetih posjetili su nas agronomi iz tadašnje DONE   koji su proveli analizu naše zemlje te ustanovili da je idealna za uzgoj bobičastog voća. Tako je sklopljen kooperantski ugovor o otkupu kupine – mi uzgajamo, beremo i dostavljamo svježe kupine, otkupljivač preuzima i plaća kupine. Uspješna suradnja je trajala do ranih devedesetih, no rat  i novonastala tržišna situacija je nažalost zaustavila otkup naših kupina. Te smo imali problem - kako plasirati svježe kupine?

Tada je nastupila prekretnica – poslovni problem pretvaramo u danas dobro uhodani posao. Uz upornost mojih roditelja, ali i nas djece, pronašli smo novi način distribucije naših kupina, te smo došli do ideje o proizvodnji ljekovitog kupinovog vina. Osnovnu recepturu o proizvodnji vina,  dali su nam enolozi s Agronomskog fakulteta u Zagrebu i tako je 1993. nastala prva pokusna bačva kupinovog vina Kupilek. 

Mislim da je bitno naglasiti kako sam toliko zavolio naš obiteljski posao da sam 2003. na stručnom studiju Ekonomije obranio diplomsku radnju na temu „Poduzetnički plan proizvodnje ljekovitog  kupinovog vina“.  Mogu reći da sam jedna od sretnijih osoba, danas se bavim poslom koji sam kao dijete zavolio, a kasnije ga i usavršio svojim školovanjem.

Osim priče o počecima vaše obiteljske tvrtke, drugi bitan dio prilikom odluke za pokretanje svojeg posla je i analiza situacije na tržištu. Kakva je situacija na tržištu kupina i proizvoda od kupina? Postoji li u toj specifičnoj niši velika konkurencija ili uopće ne?

Proizvođača kupina i kupinovog vina u Hrvatskoj ima podosta, no najveći je problem je u tome što kod  vina postoje prevelika odstupanja u okusu i kvaliteti vina. Također kao neke od glavnih problema mogu istaknuti nedovoljno poznavanje tehnoloških procesa proizvodnje kod manjih proizvođača te nepoštivanje osnovne namirnice i njenih zakonitosti glede uzgoja i obrade.

Naše vino u Hrvatskoj nema konkurencija u vidu jednog velikog proizvođača, no postoji u većem broju manjih.Trenutno imamo sklopljene ugovore s dva stalna kooperanta koji nam isporučuju kompletan urod svježih kupina. Dakle, konkurencija postoji, uostalom kao i u svakom poslu, no ja kao vlasnik i nositelj obiteljskog biznisa pratim što ona radi u svakome  trenutku. Bez toga ne ide.

Kakvi su planovi tvrtke za budućnost? Donosi li približavanje europskoj uniji promjene za uzgajivače?  

Početkom iduće godine podižemo novi nasad kupina od 3000 grmova kupina na površini od 1,5 hektara gdje planiramo sagraditi  prvu kušaonicu voćnih vina u Hrvatskoj u kojoj će posjetitelji moći degustirati vino i ponešto naučiti o samim kupinama, ali našem prelijepom Klanječkom kraju. Sukladno rezultatima ispitivanja kontinuirano svake godine povećavamo proizvodne kapacitete te se pripremamo za izlazak na tržište EU na kojemu će opstati samo kvalitetni proizvođači, koji će se moći prilagođavati novonastalim tržišnim potrebama.

Vratimo se natrag na vaš proizvod, kupinovo vino. Kako je nastalo ime Kupilek?

Priča o imenu je zapravo jednostavna. Kupina + lijek = Kupilek. Budući da se naše imanje nalazi u Hrvatskom Zagorju u kojem se na kajkavskom "lijek" kaže "lek", dodali smo to imenici kupina i dobili naziv - Kupilek. 

Vratimo se natrag na temu hrvatskog tržišta, da li je Hrvatsko tržište premalo ili dovoljno veliko za plasiranje vašeg proizvoda?

Hrvatsko tržište bi nam u današnjim okvirima bilo premaleno da ono ne postaje znatno bogatije u vrijeme turističke sezone. Ne iskoristiti potencijal tolikog ogromnog broja ljudi koji nam godinama dolazi u Hrvatsku na odmor i ne ponuditi im kvalitetne izvorne Hrvatske proizvode, kao što je naš, bila bi neoprostiva pogreška u stvaranju planova o plasmanu naših proizvoda. 

Često se u kontekstu uzgoja voća i povrća spominje pojam ekološkog uzgoja. Koliki je izazov baviti se takvim uzgojem i prepoznaju li Hrvati eko-proizvode i njihovu vrijednost?

Kada sam uvidio što točno znači baviti se ekološkim uzgojem kupina, shvatio sam da to i nije preveliki problem za nekog tko dobro poznaje konvencionalnu proizvodnju. Prihraniti i zaštititi kupinu sredstvima proizvedenim iz prirodnih izvora (organske tvari), koje uglavnom sami proizvodimo, a ne preparatima koje je proizvela neka kemijska industrija najbitnija je razlika u pristupu proizvodnji. Kupina ionako voli da se oko nje šiša trava, da je se okopa i zalije vodom. Još ako ju natkrijemo protugradnom mrežom, koja ujedno i smanjuje sunčeve pjege, kupina će Vam biti zahvalna tijekom čitavog ljeta i rado će vam vratiti uloženo. Sjetimo se da kupina voli rasti iako je ne njegujemo, a plantažna kupina je dio porodice divljih kupina. Samim time njezina je otpornost na bolesti na visokoj razini. 

U Hrvatskoj gotovo svakodnevno vidimo pomake u ekološkoj svijesti proizvođača domaćih proizvoda i sve se više obiteljska gospodarstva odlučuju za obradu tla u skladu s ekološkim sustavom održivog gospodarenja. Što se tiče naših kupaca i potrošača, osobno sam primijetio da im nije toliko bitno isticanje velike naljepnice s ogromnim logom koja kaže "EKO", već vole upoznati i „osjetiti“ proizvođača čije namirnice konzumiraju. Jednom kad steknemo njihovo povjerenje, uvijek nam se rado vraćaju!

I pitanje za kraj: što bi prenijeli našim čitateljima? Što ste kroz svoju poduzetnički pothvat naučili? Koja je po vama najvažnija lekcija?

U ostvarivanju sličnih poduzetničkih pothvata povijest je pokazala da je potrebno više generacija da bi se stvorio kompletan proizvod. Primjer toga je i naše kupinovo vino s kojim smo u našem dijelu tržišne niše uspjeli nametnuti jasno prepoznatljiv proizvod. Samo vrhunska namirnica, dugogodišnji predan rad uz provjereni proces proizvodnje mogu dati kvalitetan proizvod.  To jedini i ispravan put ka poduzetničkom uspjehu. To potvrđuje veliki osmijeh našeg konzumenta i radost darivane osobe Kupilekom.

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message