Na portal se također možeš prijaviti i
putem svog Facebook ili Google računa.
ili Prijava Prijavi se
0 komentara

Zašto su ljudi sretni dok kupuju te kako pristupiti kupovini?

Naša stručnjakinja Tanja Pureta odgovora na pitanja zašto su ljudi sretni dok kupuju, što je osobito vidljivo u blagdansko vrijeme te koji je najbolji dar za bližnje.

Thinkstock
Foto: Thinkstock
0 komentara

Ljudi imaju različite želje i potrebe koje nastoje ostvariti, između ostalog i ciljanom kupovinom. Te želje i potrebe mogu jako varirati od osobe do osobe pa tako neki npr. imaju potrebu hraniti se zdravo te u tu svrhu pomno biraju namirnice uzimajući u obzir njihove nutritivne karakteristike. Drugima je pri izboru hrane važan gurmanski aspekt pa biraju hranu u kojoj najviše uživaju. Slično je i s drugim potrebama, kao što je npr. potreba opremanja stana ili nabavke odjeće, pri čemu je jednima presudna udobnost, a drugima estetika. Ovo su, naravno, vrlo uopćeni primjeri, ali jasno ukazuju na temeljne mehanizme izbora u svrhu zadovoljenja potreba. U nedostatku gotovih proizvoda nekad su ljudi puno toga morali sami proizvesti. Danas je ponuda vrlo bogata i jedini izazov je odabrati one proizvoda koji najbolje zadovoljavaju naše želje i potrebe, naravno sukladno našim kupovnim mogućnostima. 

Božić je blagdan koji izaziva posebno vesele emocije pa je posve logično da želimo to veselje prenijeti i na našu okolinu, nabavljajući razne ukrase za dom, kao i poklone za one koje volimo. U svemu tome krije se i velika zamka prevelikog trošenja, kupovanja stvari koje nam zapravo ne trebaju te općenito prevelikog iscrpljivanja. U tu zamku je sve lakše pasti jer nas različiti trgovci svojim sugestivnim porukama upućuju da nema pravog Božića bez najnovijih kućanskih aparata, posuđa, krema za lice i tijelo, odjeće, mirisa, ukrasa, posteljine, putovanja, itd. Tu se, također, javlja i želja da svojim najdražima nadoknadimo nekim značajnijim poklonom ono što smo im propustili dati tijekom godine. Božićno vrijeme nas inspirira i da intenzivnim priređivanjem druženja s prijateljima (koja se nerijetko pretvaraju u prave gozbe), ugostimo sve koje nismo dugo vidjeli. Sve to može rezultirati pretjerivanjima u svakom smislu riječi, koja se lako pretvore u emocionalnu prazninu, jer u cijeloj toj jurnjavi ne uspijevamo ni osjetiti Božić niti se posvetili onome što nas stvarno kao osobe ispunjava.

Radost Božića je upravo u mudrom odabiru

Stoga je Božićnom vremenu mudro pristupiti promišljeno, prvenstveno nastojeći razumjeti same sebe: koje su nam najvažnije želje i potrebe, odnosno što stvarno želimo pokloniti sebi i drugima. Pritom je važno realno procijeniti sve resurse koji su nam na raspolaganju (novac, vrijeme i naše psihofizičko stanje), kako bi se mogli posvetiti onome što nam je stvarno važno i tako izbjegli nepromišljene odluke i iscrpljivanje. Prije odlaska u kupovinu dobro je ispitati i stvarne želje i potrebe onih kojima želimo nešto pokloniti.

Možda bi djetetu bilo draže da mu roditelji kupe knjigu priča koje će mu čitati svake večeri prije spavanja nego neku najskuplju igračku s kojom bi se trebalo igrati samo. Također, možda bi partneru mogli pokloniti pretplatu za neki ciklus kulturnih ili sportskih priredbi u kojima bi mogli zajednički uživati nego neki stereotipni poklon. Isto tako, atmosferu Božića u velikoj mjeri kreiraju i dobro raspoloženje, poštovanje, razumijevanje, zajedništvo, dobra glazba, osmišljene zabavne aktivnosti i sl., a ne samo pokloni i kulinarske majstorije. U ovo vrijeme darivanja dobro je sjetiti se i pokloniti nešto i onima koji su siromašni, tužni, zaboravljeni. Važno je osvijestiti da ne možemo kupiti sve što želimo svima kojima želimo, niti bi to bilo dobro. Radost Božića je upravo u mudrom odabiru koji nam omogućuje da promišljenom kupnjom, maštovitim aktivnostima i dobrom voljom darujemo i primamo - ljubav. 

O autorici

Tanja Pureta je magistrica psihologije, specijalistica organizacijske i industrijske psihologije, sa osmogodišnjim radnim iskustvom u dvije renomirane međunarodne tvrtke: Pliva d.d. i IBM Hrvatska d.o.o. Nositeljica je brojnih certifikata poslovnih treninga pohađanih u zemlji i inozemstvu. 2002. postaje direktorica poduzeća "Ramiro", koje se bavi pružanjem konzultantskih usluga u području poslovne psihologije. Njen najveći uspjeh jest nagrada PRIMUS 2010. za najboljeg poslovnog savjetnika u kategoriji Ljudski potencijali, edukacija i trening. 

Možda vas zanima i ovo:
Naši partneri pišu
Message