Opet skuplje: U Ministarstvu pomorstva i prometa pripremaju novi način naplate naknade za ceste. Usvoje li pravilnik, registracija auta mogla bi osjetno poskupjeti
Naknade za ceste: Naplata ne po kubikaži već po težini auta?
U Ministarstvu pomorstva i prometa odlučili su promijeniti način naplate naknade za uporabu javnih cesta. U budućnosti će se naplaćivati po težini, a ne jačini automobila. Ako usvoje novi pravilnik, vlasnici vozila će tu naknadu pri registraciji plaćati po težini vozila iako bi najpoštenije bilo prema prijeđenim kilometrima. U Ministarstvu kažu da ne znaju kad će novi pravilnik zaživjeti jer tek rade na radnoj verziji, koja je podložna promjenama. Kako stvari sada stoje, vozači prijedlogom nisu zadovoljni jer bi po njemu mogli plaćati puno veću naknadu nego sada. Na primjer, oni koji imaju automobil od 1601 do 2000 cm3 težak od 1501 do 2000 kg, po sadašnjem pravilniku, plaćaju 451,50 kuna. Ako usvoje novi pravilnik, isti vozač morao bi izdvojiti 1292 kune.
Naplata koju sada prakticiraju svakako nije poštena. Na primjer, netko tko ima auto manji od 1001 cm3, godišnje može prijeći 30.000 kilometara, a platit će naknadu od 180,6 kuna. S druge strane, netko tko ima auto s više od 2500 cm3 može godišnje prijeći samo 500 kilometara, a platit će naknadu od 1201,85 kuna, što je gotovo sedam puta više. Ima još nelogičnosti. Teretna vozila sada naknadu ne plaćaju prema kubikaži nego po težini. Na primjer, ako netko ima osobni automobil težak, npr. 1900 kg s više od 2500 cm3 platit će gotovo 450 kuna veću naknadu od teretnog vozila (N1) iste težine i jačine. Pitali smo ministarstvo zašto naknadu ne naplaćuju po kilometraži.
- Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu definirane su kategorije vozila, obvezni uređaji i oprema vozila. On je potpuno usklađen s direktivama EU. Putomjer nije obavezan uređaj u vozilu i nije umjerljiv tako da se njegovi podaci ne mogu koristiti kao element za naplatu godišnje naknade za uporabu javnih cesta. Stoga su snaga motora, masa vozila ili najveća dopuštena masa, kao i broj osovina, uzeti kao element za izračun naknade za uporabu javnih cesta - objašnjava Goran Škec iz glasnogovorništva ministarstva. Da bi ta naknada trebala biti manja i da bi se trebala naplaćivati po kilometraži, smatra i profesor s Fakulteta prometnih znanosti. - Jačina vozila nema prevelike veze s potrošnjom ceste. Taj sustav naplate je ostatak socijalističkog pristupa kad su oni koji imaju više, više i plaćali. Država uzima tamo gdje ima i dodaje nove namete. Moglo bi se dogoditi da će građani sve manje voziti automobile jer to neće moći financirati - kaže prof. dr. sc. Ivan Dadić. Osim što naknadu za ceste plaćamo pri registraciji automobila, naknadu za građenje i održavanje cesta plaćamo svaki put kad natočimo gorivo. Od svake litre na račun Hrvatskih cesta ide 80 lipa, a na račun Hrvatskih autocesta 20 lipa. S obzirom na to koliko novca nam država uzima za ceste, čovjek bi pomislio da su savršene. Ipak, svjedoci smo da su prepune oštećenja na kojima svakodnevno uništavamo svoje automobile.
Što kad loše ceste unište automobil?
Na oštećenim kolnicima može se uništiti donji ovjes auta, a događa se i da otpadne guma u vožnji, kaže prof. dr. sc. Ivan Dadić. Dodaje da popravak automobila oštećenog na lošim cestama može stajati po nekoliko tisuća kuna. Moguće je tražiti odštetu od onoga tko upravlja cestama, ali to je mukotrpan proces jer vještak treba dokazati da je auto uništen baš na pojedinoj cesti.
Jeftinije produljiti dozvolu u policiji
Nije jednako produljujete li prometnu dozvolu u policiji ili u stanici za tehnički pregled. Ako to napravite u policiji, štedite. Naime, možete uštedjeti do oko sto kuna. Mnoge stanice za tehnički pregled, uz trošak produljenja prometne dozvole jednak onome u policiji, naplaćuju i naknadu za uslugu. Visina te naknade nije u svakoj stanici jednaka.
Pravo na povrat dijela naknade
Kad odjavite svoje vozilo, a nije prošlo godinu dana od registracije, po zakonu imate pravo na povrat dijela naknade za ceste. Iznos povrata se računa razmjerno razdoblju koje ostaje nakon odjave vozila pa do datuma do kojeg bi registracija trajala. Cijeli iznos naknade dijeli se na dane u godini i oduzima se vrijeme do odjave. Ostatak se vraća vlasniku vozila.