Golemi teleskop ispod Južnog pola lovi tajanstvene neutrine

Golemi teleskop u biti je mreža detektora koji duboko u ledu promatraju neutrine. Znanstvenici se nadaju otkriti tajne tamne tvari, ali i spoznaje o nastanku svemira

Znanstvenici će najvećim teleskopom na svijetu, 2,4 kilometra ispod leda na Južnome polu, pokušati uloviti neutrine, malo poznate čestice, i tako pokušati otkriti brojne tajne svemira, ali i nove spoznaje o njegovu nastanku.

Detektor su napravili kako bi promatrali neutrine, čestice gotovo bez mase, koji dolaze sa sunca, eksplodirajućih zvijezda i drugih nuklearnih reakcija te se kreću gotovo brzinom svjetlosti.

Golemi detektor IceCube gradio se 10 godina, 2400 metara ispod leda, a površinom je veći od Empire State Buildinga, Searsova tornja i šangajskog World Financial Center zajedno.

- Ispružite li prst, kroz njega će svake sekunde prići stotine milijardi neutrina sa Sunca - kaže Jenni Adams koja radi na IceCube eksperimentu.

IceCube je u osnovi niz detektora koji su smješteni duboko u bušotinama u ledu gdje je iznimno mračno te lakše promatrati interakcije neutrina. Ono što znanstvenici promatraju su interakcije neutrina s atomima leda nakon čega nastaju čestice mioni koji emitiraju svjetlo. Smjer i intenzitet tog svjetla znanstvenicima pomažu u otkrivanju odakle iz svemira su došli ti neutrini. Također, duboko u ledu, detektori su i zaštićeni od zračenja.

- Eksplodira li neka zvijezda u našoj galaksiji, ovaj detektor moći će vidjeti njene neutrine - dodala je Adams i pojasnila kako neće moći vidjeti svaku česticu, već će cijeli detektor reagirati kao ogromni vatromet.

Znanstvenici ovim teleskopom pokušavaju otkriti odakle stižu čestice, kako bi otkrili što se događa u svemiru, osobito u dijelovima koji se ne mogu vidjeti, poput tamne tvari.

Prije dovršetka IceCubea znanstvenici su vidjeli samo 14 neutrina, a ovim detektorom te još jednim na Sredozemlju dosad su ih otkrili više stotina, piše Reuters.

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV
SVJETSKA PREMIJERA

Vozili smo novu Škodu Kodiaq: Impresivno prostrani SUV

Rijetko koji model na tržištu ovdje nudi više prostora, i iskreno, trenutno nam ne pada na pamet ni jedan veliki SUV koji bi imao više prostora od ove Škode

Petković otkrio: Nikad neću odjenuti dres Hajduka! Mog oca tražili su novac za poguranac
VATRENI AS OTVORENO

Nikad nisam stigao zahvaliti Mariju Budimiru za prvi gol u Dinamu, pet puta kaznili su me zbog kašnjenja, a u Dinamu je minuta kašnjenja 100 eura! Stotine Brazilaca prijetile su mi smrću nakon gola na SP-u...
U Južnoj Koreji rijetko ćete sresti osobe s dioptrijskim naočalama: Znate li zašto?
'RENTATE' LI SVOJ VID?