To je to što me zanima!

Donošenje odluka: Razlika između pretpostavke i činjenice

Koliko puta ste donijeli odluku samo na temelju pretpostavki i pogriješili? Kao uspješan poduzetnik morate poznavati razliku između pretpostavke i činjenice.
Vidi originalni članak

Ovu priču sam ispričala bezbroj puta na svojim radionicama i treninzima. Pričam je i na individualnom coachingu kad uvidim koliko klijent ima ograničavajućih uvjerenja koja ga sprječavaju da ostvari ono što želi. Čula sam je na jednom seminaru u Kolnu.

Zamislite jedan otok u oceanu. Otok je potpuno neistražen, ne zna se ima li života na njemu. Vrijeme je kolonija i jedna ekspedicija dobije zadatak da istraži otok i provjeri postoji li mogućnost naseliti otok i izgraditi grad. Vođa ekspedicije šalje četiri broda s posadom da istraže otok svaki s jedne strane. Kreće prvi brod. Ubrzo kapetan broda javlja vođi ekspedicije da je nemoguće pristati na otok zbog visokih i velikih stijena. Vratili su se u bazu neobavljena posla. Kreće drugi brod. Uspjeli su se približiti otoku s te strane međutim nisu uspjeli pristati zbog močvarnog tla. Zaključili su kako nema šanse da tu izgrade naselje i vratili su se nazad u bazu. Zatim, ide treći brod. Pristali su na obalu otoka i uspjeli se iskrcati. Područje je bilo prekriveno velikom gustom šumom nalik džungli. Nije im se svidjelo što su vidjeli te su se i oni vratili u bazu zaključivši kako je vrlo teško naseliti takav otok. I na kraju, krenuo je i četvrti brod prema zadnjoj neistraženoj strani otoka. Čim su se približili otoku bili su oduševljeni jer ništa ljepše u životu nisu vidjeli. Dočekala ih je prekrasna oaza, pješčana plaža, raj na zemlji te su počeli planirati kako će tu graditi naselje. 

I pitanje glasi: „Tko govori istinu?“ Svi, naravno. I onda se pitamo što je zapravo istina? Istina je u oku promatrača. Ovisi o našoj percepciji, kako mi doživljavamo stvarnost oko sebe. Svatko od nas ima svoju istinu, koju vidi, čuje i osjeća, međutim na drugoj strani ona nije takva. I upravo tu dolazi do problema jer mi pretpostavljamo da ono što mi vidimo i kako to vidimo, vide i drugi. A oni imaju svoju istinu. Zbog toga, većina odluka i zaključaka koje donosimo uglavnom su pogrešne jer ih uzimamo samo na temelju naših pretpostavki i onoga kako mi doživljavamo stvarnost koju vidimo, a zapravo nemamo cijelu sliku, potpune informacije i činjenice koje bi nam pomogle da donesemo ispravniju i bolju odluku. 

I zato najvažnija lekcija u svijetu poduzetništva, ali i u životu općenito jest poznavanje razlike između pretpostavke i činjenice. Moramo jasno poznavati tu razliku želimo li biti uspješni. Moramo znati da li je to zaista tako ili mi samo mislimo da jest. Pitanje koje vam može pomoći u raspoznavanju razlike između jednog i drugog glasi: „Kako to znam?“ 

Slušajte što vam i drugi govore

Dakle, ukoliko želite biti uspješan poduzetnik i imati profitabilnu tvrtku morate poznavati razliku između pretpostavke i činjenice. Ako donosite odluke na temelju pretpostavki u startu gubite jer nemate ili ne poznajete sve činjenice. Što imate širu sliku to bolje za vas jer samo tako možete donositi ispravne odluke. Koliko puta vam se dogodilo da ste govorili nešto jako važno primjerice klijentu, zaposleniku, poslovnim partnerima, kolegama uvjereni da su vas razumjeli, a na kraju se pokazalo da su oni shvatili nešto sasvim drugo? Ili koliko vremena gubite razmišljajući što drugi ljudi misle i namjeravaju učiniti? Ili koliko puta ste zaključili da ništa od posla, dogovora ili suradnje jer vam se činilo da druga strana nije dovoljno zainteresirana?

Posljedica ovoga je da gubite dragocjeno vrijeme, živce, novac, resurse. To se događa jer pretpostavljate stvari umjesto da jednostavno upitate, provjerite, tražite objašnjenje. Smišljate pretpostavke, obično protiv sebe, a zatim donosite odluke na temelju tih pretpostavki. Pretpostavljate činjenice koje možda ne postoje, a zatim gradite predrasude oko tih činjenica. Koliko bi situacija bila drugačija kada biste poznavali sve činjenice, ali stvarne činjenice u vezi s nekom situacijom, osobom, problemom ili prilikom. Tada možete donositi zaključke, odluke i djelovati na temelju onoga što je stvarno, a ne onoga što ste zapravo izmislili. To možete saznati vrlo jednostavno tako da pitate, pitate, pitate i budete znatiželjni. Zatim, slušate, slušate, slušate što vam druga strana govori te na temelju njihovih odgovora dobijete njihovu sliku stvarnosti kako je oni vide, čuju i osjećaju. Tada imate daleko više informacija koje će vam pomoći da sagledate situaciju u cjelini te tako poduzmete daljnje korake kako biste riješili situaciju ili donijeli prave odluke. 

Inga Lalić, business coach i konzultantica, ima desetogodišnje iskustvo u radu s tisuću klijenata. Osmislila je i vodi trening Poduzetnička piramida.  Pomaže poduzetnicima i onima koji to žele biti da ostvare svoje želje i ciljeve, povećaju prihode uz više slobodnog vremena i postanu učinkovitiji, uspješniji, sretniji i bogatiji. Vlasnica je tvrtke RE-FORMA, specijaliziranog centra za razvoj poduzetnika.

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare