To je to što me zanima!

Heroji s neba: Čim dobiju poziv, u zraku su za nekoliko minuta

Posada helikoptera zajedno s medicinskim timom od početka godine dežura na otoku Krku, u Zračnoj luci Rijeka. U subotu smo proveli jedan dan s njima
Vidi originalni članak

Hitan prijevoz iz Malog Lošinja, Cresa... Čim čuje ovakav poziv u pomoć, posada iz sastava Eskadrile višenamjenskih helikoptera 91. zrakoplovne baze HRZ i PZO-a pali motore helikoptera Mi-8 i za nekoliko minuta su u zraku.

POGLEDAJTE VIDEO:

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

Posada helikoptera zajedno s medicinskim timom od početka godine dežura na otoku Krku, u Zračnoj luci Rijeka. U subotu smo proveli jedan dan s njima.

Dočekali su nas zapovjednik posade, pilot Ivan Rubil, pilot Alen Boris Marenci, tehničar letač Andrija Supina, doktorica Andreja Prtorić i medicinska tehničarka Katica Supraha. Pokraj njih je cijelo vrijeme bila radiostanica putem koje dobivaju poziv za hitan zračni medicinski prijevoz.

- Dežurstvo traje 24 sata cijelu godinu. Mijenjamo se sustavno svakih tjedan dana, tj. svakih tjedan dana se mijenjaju posade. U dežurstvu su dvije posade, svaka po 12 sati. Što se tiče samih intervencija, do subote smo imali 111 zahtjeva za intercvenciju, a prevezli smo 132 pacijenta - kazao je Ivan Rubil, zapovjednik posade.     

Područje koje posada helikoptera s medicinskim timom pokriva proteže se od Kvarnera do Paga. Tu ulaze i otoci Lošinj i Rab. Intervenirali su i kod Gospića.

Što se tiče samih intervencija, početkom godine zahtjeva za spšavanje je manje, no kako ljeto dolazi te na obalu pristiže sve više ljudi, tako se i povećava broj intervencija. Cijelo vrijeme dežurstva posada se priprema. Pregledavaju meteoroške uvjete, zračni prostor itd.

- Tijekom cijelog dežurstva se pripremamo. Provjeravmo meteorološke uvjete. Također pregledavamo zračni prostor, je li dio prostora zatvoren i slične stvari. Inače, od trenutka poziva preciziramo pozivom prema meteorološkoj službi mjesto i put kojim letimo te točno dobivamo informacije o meteosituaciji. Na taj način usmjeravamo samu pripremu tipičnu za taj let - kazao je Rubil.

Od primanja poziva za hitni medicinski zračni prijevoz, u roku 15 minuta helikopter mora poletjeti. Tu nastaje stresna situacija, koju posada i medicinski tim uspješno svladavaju.

- Samo letenje helikopterom je stres zbog mogućnosti pogreške koja može dovesti do bilo kakvih problema u letu. Također ubrzanje bilo kakvog standardnog procesa, primjerice polijetanje kad smo ograničeni vremenom, odnosno od trenutka odobrenja leta do polijetanja ne smije proći više od 15 minuta. Zbog toga dolazi do povećanog stresa. No uspješno se nosimo s tim te svladavamo takve situacije - kaže Rubil.

Inače, dežurni tim niti noć ne sprečava u letenju. Jedino što ih može spriječiti u izvršavanju zadaće su nepovoljni meteorološki uvjeti. Što se tiče osjećaja nakon leta kojim su prevezli pacijenta u bolnicu, zapovjednik posade Rubil je skroman te kaže kako je to u opisu njihova posla, ali su sretni kad znaju da su uspješno prevezli pacijenta te mu spasili život.

- Inače, prijevoz ljudi je u opisu našeg posla. Stvar je u tome da će nakon svake sigurno izvršene zadaće svaki pilot biti zadovoljan svojim letom. Jer ne bi bio pilot da ne voli letjeti. Ali kad letiš te kad nekom spasiš život, onda se taj osjećaj zadovoljstva povećava. Jer kad znaš da je tebi bilo dobro kao pilotu, još se bolje osjećaš, pogotovo kad znaš da si nekome pomogao - rekao je Rubil.

Osim posade, u timu su u subotu bile liječnica Andreja Prtorić i medicinska tehničarka Katica Supraha. Njih dvije kažu da je njihov rad u helikopteru tijekom intervencije vrlo specifičan.

Od primanja poziva za hitnim zračnim medicinskim prijevozom, ona i medicinska tehničarka se dogovaraju u kojem smjeru bi mogla ići intervencija.

- Nakon što primimo zadaću, medicinska sestra i ja se dogovoramo u kojem smjeru bi mogla ići intervencija. Predviđamo što bi se moglo dogoditi. Naravno, dogovaramo se što ćemo napraviti s pacijentom, koje lijekove mu trebamo dati... - kaže Andreja. Dodaje da je u helikopteru vrlo dinamično.

- Rad u helikopteru je vrlo dinamičan. Kad pacijenta unesu u helikopter, medicinska sestra i ja ga zbrinjavamo kao i kod zemaljske Hitne pomoći. Pratimo njegovo stanje, dajemo mu terapiju. Što se tiče samih intervencija, tu bude teško ozlijeđenih ljudi, reanimacija... Budući da se radi o najhitnijim intervencijama, kao medicinski timovi dobro smo uvježbani za svakakve situacije - kaže dr. Andreja Prtorić, koja posljednjih šest mjeseci u smjenama radi u hitnom zračnom medicinskom prijevozu. U Oružanim snagama Republike Hrvatske je godinu dana. Što se tiče opremljenosti helikoptera, kaže da je vrhunski opremljen.

- Imamo svu opremu koja nam je potrebna za zbrinjavanje pacijenta. Tako se u helikopteru nalaze defibrilator, respirator, aspirator, lijekovi, imobilizacijska sredstava, nosila, itd. - kazala je Andreja. Dodaje da ne postoji osjećaj koji se može usporediti s tim kad pomognu ozlijeđenima.

- Osjećaj je lijep. Ne postoji nešto što se može usporediti s time kad znate da ste pomogli nekome, a pogotovo još kad spasite život - zaključila je Andreja.

Osim posade na Krku, u medicinskim letovima i spašavanjima angažirane su posade Eskadrile transportnih helikoptera (ETH) 93. zrakoplovne baze HRZ i PZO-a stacionirane u Divuljama kod Splita.

Ekskluzivan prilog o letačko-medicinskom timu pogledajte na portalu 24sata i Facebbok stranici 24sata.     

Idi na 24sata

Komentari 19

  • Mario Srnec 07.07.2017.

    Ma eto..nitko osim Hr..valjda ne koristi vojni helikopter u spasilačke svrhe..ono prije s talijanima bilo je savrseno...pa na slici su njih troje u posadi..a ptrosnja goriva....jedna sramota...nije vrijedno spomena..mogu služiti samo u svrhu zračnog prijevoza bolesnika..koma time se hvaliti..sve je to novac iz proračuna..no nekom lobiju to odgovara(zna se)

  • SamoJedanPoljubac 07.07.2017.

    Ovi ljudi rade fantastican posao u gotovo svim vremenskim uvjetima,ali to nije ono sto njijova primarna namkena nit je ovo HEMS kakav egzistira sirom svijeta.Ovo je neki surogat HEMS-a gdje se bezveze trose vojni resursi,a da se uopce ne razmislja o propisima ni o pravom HEMS-u.Jedino ispravno rjesenje je da se kupe specijalizirani helikopteri za HEMS,da su stacionirani sirom drzave,a ne samo sirom obale,da su izvan MORH-a,a da piloti MORH-a i MUP-a rade ono sto i jest njihova namjena.

  • SlavkoIgric 07.07.2017.

    Gdje su bili heroji 25 lipnja kad je 14 godišnja djevojčica iskrvarila?

Komentiraj...
Vidi sve komentare