To je to što me zanima!

Istraživanje: Hrvatski četvrtaši pri vrhu liste europskih učenika po čitalačkoj pismenosti

Istraživanje PIRLS provedeno je 2021. među učenicima četvrtih razreda u 57 zemalja svijeta. Hrvatski učenici ukupno su na sedmom mjestu, te na drugom mjestu među zemljama EU. Ipak, ne vole baš čitati
Vidi originalni članak

Hrvatska je druga najuspješnija zemlja Europske Unije u čitanju u četvrtom razredu, pokazalo je Međunarodno istraživanje čitalačke pismenosti PIRLS 2021. Od 57 zemalja koje su sudjelovale u istraživanju, Hrvatska je na visokom sedmom mjestu, dok su susjedne zemlje, Slovenija i Srbija na 30., odnosno 33. mjestu.

U PIRLS 2021. istraživanju sudjelovalo je oko 400.000 učenika, 380.000 roditelja, 20.000 učitelja i 13.000 ravnatelja škola. U Hrvatskoj su sudjelovale 154 osnovne škole, 259 učitelja razredne nastave, jednako toliko razreda te 3973 učenika i roditelja. Ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinko Filipović predstavio je nacionalne rezultate istraživanja provedenog 2021. godine. Istraživanje se temelji se na kurikulumu te istražuje načine učenja i poučavanja čitalačke pismenosti. Od 2011., kad je provedeno posljednje istraživanje, hrvatski rezultat se povećao za četiri boda, pa iako je razlika pozitivna, iz NCVVO-a su istaknuli da je ona još uvijek premala da bi se moglo govoriti uzlaznom trendu u postignućima u čitanju.

Istraživanje se temeljilo na dvije dimenzije: sadržajnoj, odnosno svrsi čitanja te kognitivnoj dimenziji - procesu razumijevanja pisanog teksta. Kod svrhe čitanja ispitivao se doživljaj književnog djela ili literarna domena i prikupljanje i primjena informacija ili informativna domena. Kod kognitivne dimenzije se ispitivali procesi prisjećanja i pronalaženja informacija, neposredno zaključivanje, tumačenje i povezivanje ideja i informacija te procjenjivanje i prosuđivanje sadržaja i tekstnih elemenata.

Na prvom mjestu je Singapur, a ispred Hrvatske su se redom našle Irska, Hong Kong, Rusija, Sjeverna Irska i Engleska. Zemlje Afrike i Bliskog Istoka zabilježile su najlošije rezultate.

- Ono što nas osobito veseli je da su naši učenici doista postigli zavidno dobre rezultate što će vjerojatno biti temelj za neke druge analize i usporedbe s međunarodnim i nacionalnim vrednovanjima, prvenstveno nacionalnim ispitima. Ovo pokazuje da oni postižu zadovoljavajuće rezultate, mislim da do sad ni u jednom međunarodnom vrednovanju nismo imali tako dobar rezultat i indikativno je da je testiranje bilo za vrijeme pandemije Covida, a sigurno je utjecala i odluka da učenici do četvrtog razreda budu u školi, možda čak i najviše od svih zemalja u Europi - izjavio je ravnatelj NCVVO-a, Vinko Filipović.

Djevojčice bolje u gotovo svim zemljama

Ono što je zanimljivo je da su djevojčice postigle značajno bolje rezultate, i to u 51 od 57 država, u preostalih šest nema razlike, dok dječaci nisu postigli bolji rezultat niti u jednoj zemlji. U Hrvatskoj su djevojčice postigle bolje rezultate i 2011., a razlika se u ovom istraživanju smanjila za tri boda.

Razlika u rezultatima primjetila se i kod socioekonomskog statusa - učenici koji dolaze iz kućanstava boljeg statusa, pokazali su značajno više rezultate, s razlikom od čak 75 bodova, a iz NCVVO-a su istaknuli kako su viša postignuća povezana i s češćim aktivnostima roditelja u ranoj dobi vezanim uz predčitalačku pismenost, većim afinitetom prema čitanju kod roditelja i učenika te većim samopouzdanjem u čitanju kod učenika.

Ipak, mali broj hrvatskih četvrtaša je odgovorio da jako voli čitati - tek 23 posto, u odnosu na ukupni prosjek država od 42 posto. Kao iduće korake su najavili daljnja istraživanja, posebno među starijim učenicima koji postižu lošije rezultate. Naime, u Međunarodnom programu za ispitivanje znanja i vještina učenika (PISA) iz 2018. godine, Hrvatska je u području čitalačke pismenosti bila tek 29. od 77 zemalja sudionica.

- Kurikulum predmeta razredne nastave je po ovim rezultatima zasigurno dobro izrađen, a očito je da u onome za učenike od petog do osmog razreda postoje određeni problemi. Rezultati PISA-e koje ćemo imati početkom prosinca, kao i nastavnih ispita, vjerojatno će biti dobar temelj da se dođe do određenih zaključaka, promjena u kurikulumu, pa i stručnih usavršavanja učitelja. Činjenica je da su to ista djeca koja postignu odlične rezultate na PIRLS-u, a onda smo kasnije, prema prošlim istraživanjima, tek na sredini - zaključio je Filipović

Idi na 24sata

Komentari 0

Komentiraj...
Vidi sve komentare