To je to što me zanima!

Knjige postale bauk: Dajmo im da svi čitaju Harryja Pottera

Djeca bi zavoljela čitanje sa zabavnim i pustolovnim knjigama. Mi ih moramo tjerati da gutaju Šenoine ‘Povjestice’ i tekstove koje ne razumiju, upozorava prof. Slivac
Vidi originalni članak

U nekim školama u Americi, u kojima nema domaće zadaće, jedinu stvar za rad kod kuće koju učitelji nisu izbacili jest pola sata čitanja prije spavanja. Rezultati testiranja čitalačke pismenosti prema PISA testiranju svake godine su sve lošiji. Čak 20 posto hrvatskih 15-godišnjaka ne zadovoljava osnove čitalačke pismenosti. Prevedeno, ne razumiju ono što pročitaju.

- Lektirni naslovi moraju postati djeci prihvatljiviji. I u vrijeme kad sam ja išla u osnovnu školu lektira je bila kamen spoticanja. Ono što nam je bilo zadano nije bilo zanimljivo. Danas je i gore. Mi djeci nudimo ‘Smrt Smail-age Čengića’, Šenoine ‘Povjestice’, a oni bi ‘Kronike iz Narnije’, ‘Harryja Pottera’, ‘Gospodara prstenova’... Ključ je u promjeni naslova - tvrdi Jasna Slivac, profesorica hrvatskog jezika u osječkoj OŠ “Antuna Mihanovića”. Profesorica ne smatra da sadašnje naslove treba izbaciti iz programa, ali da se mora pripaziti u kojim razredima će se naći u planu i programu.

- ‘Romeo i Julija’ bi bili primjereni za srednju školu, no bili su i u odabiru lektira za osnovnu školu. ‘Mali princ’ se prerano stavlja u lektiru petog ili šestog razreda jer to nije klasična bajka. Govorim o lektirnim djelima koja su njima malo strana što se tiče jezika. Puno je arhaizama i njima je to djelo puno teže čitati nego ‘Junake Pavlove ulice’, ‘Trojicu u Trnju’, ‘Strah u Ulici lipa’... U djelima poput ‘Alkara’, Šimunovićeve ‘Duge’ ili Kolareve ‘Breze’, koja su njima jezično arhaična i pomalo dosadna temom, pokušavamo djelo staviti u sadašnjost, aktualizirati ga i približiti tako da učenici osjete tu svevremenost. Imamo vrlo lijepih novih izdanja koja bi njima bila puno bliža – ‘Vanda’, ‘Debela’, ‘Gospodar prstenova’, ‘Harry Potter’... Te knjige se čitaju u jednom dahu. Na kraju svake godine zamolim ih da mi predlože nešto što su pročitali u slobodno vrijeme i među najčešćim prijedlozima za lektiru je ‘O mamama sve najbolje’. Oni traže znanstvenu fantastiku, npr. ‘Kronike iz Narnije’. Djeca vole sve što je pustolovno i blisko njihovim godinama - govori Slivac. Profesorica neprestano traži načine kako zainteresirati djecu što više za čitanje. Primjerice, učenike odvede u dvoranu gdje scenski pokušaju odigrati “Kuginu kuću” ili “Kamene svatove”.

- ‘Brezu’ radim kao sudnicu. Zadam im ranije zadatke, odredim tužitelja, branitelja, porotu, imamo i zapisničara, tajnicu koja sve zapisuje. Učenici najviše vole debatu, kad moraju braniti, tj. iznositi vlastito mišljenje. Često gledamo i filmove na satu. Od ‘Romea i Julije’ napravili smo igrokaz, ali čitali smo originalan tekst. Onda smo ga modernizirali s korištenjem suvremenih medija, mobitela i SMS-ova - kaže nam profesorica Jasna Slivac.

Profesorica Lilijana Radobuljac slaže se kako se nastavni program u Hrvatskoj nije promijenio već desetljećima i ne prati suvremena zbivanja u društvu.

- U nastavi hrvatskog jezika, prema važećem nastavnom planu i programu, kao da ništa poslije devedesetih nije napisano i objavljeno. Do uvođenja državne mature nastavnici općih predmeta još su i imali mogućnost individualiziranog pristupa, ali sad smo omeđeni Ispitnim katalogom koji se temelji na nastavnom planu i programu iz devedesetih - razočarana je Radobuljac.

Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku

Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje

Idi na 24sata

Komentari 92

  • sarajevo_jalija 12.11.2014.

    Knjige su jako dobra stvar...ali treba paziti šta se čita ima puno knjiga koje su jednostavno šund.

  • Wolfenstein_1 12.11.2014.

    preporučujem Charlesa Bukowskog: "Zapisi starog pokvarenjaka" i Henrya Mullera "Rakova obratnica". predivna štiva, preporučijem prije spavanja..

  • Molly24 12.11.2014.

    obožavam čitati i baš nedavno sam si zadala zadatak pročitati neke od klasika iz srednje škole.. sada kada sam nekoliko god starija shvaćam koliko su te knjige i sada jako teške za čitanje, a kamoli učenicima od 16 godina.. ispunjene ratom, mržnjom, prijevarom, samoubojstvima... u adolescenciji kada djeci pada svašta na pamet i kada sami sebi idu na živce, ne trebaju još knjige koje potiču na ono najgore... daleko od toga da to nisu klasici i velika književnost... ali upravo to velika književnost za velike ( odrasle) ljude

Komentiraj...
Vidi sve komentare