To je to što me zanima!

Loši rezultati: Matura nije poligon za pokuse na đacima

Stigao dug na naplatu: Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak za tjednik Express napisala je što misli o rezultatima državne mature
Vidi originalni članak

Oko 8800 maturanata ove je godine palo na ljetnom roku državne mature. Gdje vidi uzroke ovako loših rezultata, ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak napisala je u svojem osvrtu u novom broju tjednika Express. Donosimo najvažnija razmišljanja.

Ovogodišnji rezultati državne mature šokirali su mnoge, ali malo se njih usudilo zagrepsti ispod površine da se dođe do uzroka problema. Na naplatu je došao dug koji se gomilao barem 12 godina te su zbog toga učenici pokazali koliko ih je školovanje opremilo za polaganje ispita, ma što se na njima mjerilo. I danas se vodi rasprava o tome kako osigurati da ispitni materijali državne mature budu standardizirani, pouzdani i relevantni, a ni tu nije postignut željeni napredak.

Promjena načina vrednovanja je jedan od važnih ciljeva kurikularne reforme u čijoj su pripremi učitelji osposobljavani baš za takav način vrednovanja. Naime, ne možemo ulogu učitelja da kriterijski vrednuju zamijeniti vanjskim vrednovanjem.

Koji su, dakle, temeljni razlozi loših rezultata na ovogodišnjoj državnoj maturi? Prepoznajem tri bitna razloga:

1. Zanemareni sustav odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj koji se desetljećima nije suštinski mijenjao i koji nije osiguravao razvoj kritičkog mišljenja i rješavanje problema te nije poticao kriterijsko ocjenjivanje.

2. Državna matura koja nije osiguravala dosljednost i usporedivost rezultata.

3. Učenici koji se teško nose s ispitima visokog rizika jer se ranije s njima nisu susretali, ali i zbog ponekad previsokih očekivanja okruženja, a posebno roditelja što se vidi i u velikom broju žalbi - roditelja.

Što sam poduzela da se ta tri glavna uzroka i promijene?

Na sastanku Povjerenstva za praćenje državne mature zatražila sam nekoliko mjera.

Analize rezultata i povratnu informaciju školama o rezultatima njihovih učenika. Uvođenje novih kurikuluma obaveznih predmeta državne mature i u četverogodišnje strukovne srednje škole kako bi se osigurali jednaki uvjeti za te učenike.

U pripremi za maturu 2022. tražim od Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja da osigura relevantnost, pouzdanost i standardizaciju. Prije te nove mature potrebno je pripremiti i “probnu maturu” kako bi se ispitali različiti aspekti promjena da se ne dogodi da se sustav “vježba” na učenicima kojima je matura važan instrument za upise na visoka učilišta. Nema brzih rezultata, ali i najzahtjevniji put započinje prvim korakom. I te prve korake u reformi upravo radimo. 

Idi na 24sata

Komentari 3

  • dektiva3 05.08.2019.

    Zbog eksperimenata ministrice i vlade,cijeloj jednoj generaciji učenika ste srušili snove,zadali traume a očekujete da nas ova generacija mladih izbavi iz rupe u koju ste nas uvalili...

  • ab ovo 02.08.2019.

    ukratko: kada sam upisivao gimnaziju 70-ih godina prošlog stoljeća direktor škole nam je pozdravno obraćanje završio riječima "obveze učenika su...", kada sam upisivao sina u srednju školu 2000-ih godina ravnateljica škole je pozdravno obraćanje završila riječima "prava učenika su..."

  • Jozoo_1 02.08.2019.

    1. Državna matura je uvedena da bi se privatnim školama dao legimitet( jedini razlog sve ostalo su laži) 2. Vanjsko vrednovanje DA! Ali nastavnika. Krava vas ne može naičiti ni čitati ni pisati,samo muuuuuu. 3. Škola kao i sve ostalo funkcionira samo po inerkciji vrijednosti i dostignuča nekih prošlih vremena. Sustavno uništavanje sad več 30 godina. 4. Škola mora biti odgojno- obrazovna-socijalna ustanova dostupna svima bezuvjetno, od 1. Razreda do doktorata znanosti.

Komentiraj...
Vidi sve komentare