To je to što me zanima!

"Na našem plovilu nitko više neće imati morsku bolest..."

BRODOGRADITELJI: Splitski studenti u srpnju će na svjetskom sajmu u Švicarskoj izložiti dva modela brodova budućnosti koji su otporni na valove i koriste energiju sunca
Vidi originalni članak

Tim studenata splitskog Fakulteta elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB) kroz projekt Marta od lani razvija dvije vrste naprednih i energetski učinkovitih plovila kakva se do sada nisu gradila u Hrvatskoj.

Projekt su prošle godine koncipirali i započeli studenti brodogradnje Martina Andrun i Božidar Šarić. Osmislili su teretno plovilo koje je nemoguće prevrnuti jer se većim dijelom trup nalazi ispod vode, te hidrokrilac, brod koji pri većim brzinama gotovo da lebdi na moru.

Njihov koncept je pobijedio na nedavno održanom Međunarodnom sajmu inovacija Inter Innovation 2016. u Trogiru. Nagrađeni su s 10.000 kuna. U srpnju će se pak umanjenim modelima teretnog plovila SWATH-a i hidrokrilca veličine od oko 2,5 metra, a pogonjenima električnom i solarnom energijom, natjecati na “Hydrocontestu 2016.”, svjetskom natjecanju koje se održava u u švicarskom gradu Lausanneu. Zbog tog natjecanja užurbano dovršavaju prototipove svojih plovila.

- Profesori su nas potakli na rad na studentskim projektima te nam učinili dostupnim sva moguća sredstva i opremu na FESB-u. Pola smo prošle godine istraživali različite forme brodova, od jednotrupaca preko katamarana i trimarana pa do krajnjeg koncepta SWATH plovila i hidrokrilca. Zanimljivi su nam bili iz razloga što na papiru svaki u svojoj kategoriji ima izvrsna svojstva. SWATH je osmišljen kao teretno plovilo koje bi se moglo koristiti za mapiranje morskog dna Jadrana, oceanografska istraživanja, nadzor gospodarskog pojasa ili off shore platformi. Moglo bi biti i mobilna platforma za slijetanje i punjenje dronova ili za seizmička istraživanja. Hidrokrilac je osmišljen za prijenos manjeg tereta i teži se tome da može što dulje ploviti bez nadopune baterije. Oba plovila pokretat će električna baterija - objasnila je voditeljica tima Andrun, inače studentica 3. godine brodogradnje.

Nakon natjecanja planiraju nastaviti razvoj SWATH plovila koje bi trebalo imati izuzetne karakteristike jer mu je većina volumena uronjena duboko ispod površine vode, čime je smanjen utjecaj valova na ljuljanje broda. Time se ostvaruje manja potrošnja energije, a može podnijeti i teške vremenske uvjete.

- Ovakav tip broda nikad nije bio građen u Hrvatskoj, pa se nadamo da ćemo mi biti ti koji će probiti led. Brod za laku kategoriju je plovilo hidrokrilne izvedbe koje pri većim brzinama plovi samo na uronjenim krilcima, dok ostali dio broda izroni iznad površine vode. Time se postiže smanjenje otpora, brže plovi i manje troši - rekla je Andrun.

Kako je projekt multidisciplinaran, u njihovu timu su i FESB-ovi studenti računarstva Tomislav Radanović i Mislav Pezo koji se bave elektronikom. Studentica strojarstva Petra Bagavac pomaže oko razvoja kormila. Budući brodograditelj Stipe Antunović vodi radionicu i zadužen je za tehnologiju izrade modela, a njegov kolega Josip Karačić bavi se konstrukcijom. U timu je i student brodogradnje Marin Špika zadužen za komunikaciju sa sponzorima koji prate ovaj studentski projekt, tako da je cijeli tim mladih FESB-ovaca ustrojen kao tvrtka.

- Kroz ovakve projekte na fakultetu studentima se žele približiti praktična brodograđevina i problemi iz stvarnoga života, kao što su, kašnjenje isporuke materijala, rad u većim grupama. Također nas je puno lakše zainteresirati za stvari koje bi na predavanjima bile dosadne. Kako nas plaši pomisao da nam plovila u stvarnosti ne budu onakva kakva su na papiru, ulažemo u sve dvostruko više truda. Tako naše znanje postaje realno - rekla je Andrun.     

Idi na 24sata

Komentari 6

  • John Doe Jr. 27.05.2016.

    ne vjerujem dok kolinda ne napravi a test

  • nokia004_1 27.05.2016.

    Sve je dzabe,more se i dalje ljulja!

  • fantazist 27.05.2016.

    Respekt cijeloj ekipi. Fantastičan uspjeh. Šteta što će to unovčiti neki stranac jer naša politika nema sluha za pamet

Komentiraj...
Vidi sve komentare