To je to što me zanima!

Ništa im ne može promaknuti: Posada spašava ljude i u mraku

DJELUJU IMPRESIVNO: Posade Eskadrile višenamjenskih helikoptera s helikopterom Mi-171Sh odradili su letenje u noćnim uvjetima s naočalama za noćno gledanje
Vidi originalni članak

Na letjelištu Lučko posade Eskadrile višenamjenskih helikoptera s helikopterom Mi-171 Sh prošlog tjedna odradili su letenje u noćnim uvjetima s naočalama za noćno gledanje. Prije samog polijetanja, posade su prošle izvršnu pripremu tijekom koje im je liječnica provjerila psihofizičku spremnost za izvršenje zadaće, te su dobili osnovne informacije o meteorološkoj situaciji i prognozu vremena, kao i podatke o eventualnim promjenama u načinu izvršenja leta.

Nakon toga, posada se uputila prema impresivnom helikopteru kojeg osvjetljuju zelenkaste lampe na stajanci. Piloti i tehničari letači namjestili su NVG (Night Vision Goggles) te su poletjeli.

Bojnik Ivan, kapetan na Mi-171 SH kaže da prije samog polijetanja, priprema leta kreće od dobivanja zadatka. 

-  Od tog trenutka pripremam se za zadaću. Priprema se navigacijska karta, iscrtavaju se kursevi, te proučavam rutu po kojoj letim. To sve radimo jer u svakoj minuti moram znati gdje se nalazi npr. dalekovod, rijeka, ili gdje se koja cesta križa s drugom cestom da bi se znao orijentirati gdje sam - govori nam bojnik.

Oprema s kojom lete piloti i mehaničari je ustvari NVG (Night Vision Goggles). Također je vrlo  važno da helikopter bude prilagođen letenju s NVG-om. To znači da instrumenti, osvjetljenje instrumenata budu prilagođeni tim naočalama, a upravo Mi-171 Sh to jest.

Što se tiče noćnog letenja, ono je samo po sebi zahtjevno, dok se s NVG-om  pilotima smanjuje širina vidnog polja. 

- Standardno vidno polje kod ljudi je oko 190 stupnjeva. Kad stavimo naočale na oči to se smanjuje na 40 stupnjeva. S obzirom da nam je smanjeno vidno polje, tehničari letači ili bočni strijelci na vratima nam pomažu. Sve ono što pilot ne vidi, vide tehničari s bočnih strana. Oni su te naše oči.– rekao je bojnik Ivan. Posadi helikoptera NVG uređaj pomaže i kod slijetanja na nepripremljene terene. No sam princip odabira terena je isti kao i po danu. Teren se nadlijeće, provjerava na jednoj pa na drugoj visini. Kada se kompletna posada uvjeri da  teren odgovara uvjetima, tek se onda slijeće. Što se tiče visina, NVG omogućava letenje na malim visinama. 

- Bez NVG-a nije moguće letjeti nisko iznad terena zbog sigurnosti. Ne mogu se vidjeti dalekovodi, žice te je teško uočiti prepreke u mraku. NVG nam omogućava da ih vidimo – rekao je bojnik koji dodaje da je letenje samo po sebi iscrpljujuće, a s NVG-om  još i više. 

- Samo po sebi letenje je iscrpljujuće. Kad sam počinjao kao pilot, jedan me  liječnik  pitao  znam li što je iscrpljujuće za organizam. Je li to kopanje, sklekovi, trčanje na 100 metara... Tada nisam znao odgovor, a on je objasnio da je pomicanje pažnje najveći zamor za organizam. U slučaju s NVG-om ne radi se samo o pomicanju pažnje  očima, već i glavom. Da bi dobio svoj kut gledanja, moram konstantno micati glavom, a tu je i opterećenje za vrat budući su naočale  same po sebi teške - kazao je bojnik.

Kod letenja s NVG-om također može doći do stvaranja iluzija. 

Može doći do dezorijentacije pilota; autokineze. Mogu se zamijeniti zemaljska svjetla sa zvijezdama što uzrokuje promjenu položaja helikoptera. 

- Zadaće koje su bile rezervirane isključivo za dnevno letenje, s NVG-om se sada mogu provoditi i tijekom noći. To podrazumijeva sve zadaće, od tradicionalno vojnih do onih koje spašavaju ljudske živote – prije svega  zračni medicinski prijevoz, zadaće potrage i spašavanja. Time je naša sposobnost  proširena, ukoliko se npr.  negdje dogodila prometna nesreća i žurno treba prevesti ozlijeđene, sada po njih možemo doći i po mraku - zaključio je bojnik.
 

Idi na 24sata

Komentari 11

  • Blue sea 16.04.2017.

    Uveli smo sankcije Rusiji, a i dalje ne možemo bez njihovih helikoptera, aviona i druge opreme.

  • ZelenaHrvatska 13.04.2017.

    Dajte vise kupite helikoptere koji služe isključivo za medicinski prijevoz i spašavanje kao sto to imaju sve normalne države,a ne ove ruske vojne kante koje su ogromne i služe za trnsport vojske i njihove opreme,ti helikopteri rijetko gdje mogu sletjet zbog svoje veličine a i nisu bas nesto pouzdani!

  • lokal patriota 12.04.2017.

    Napokon nešto došlo u Hrvatsku, a u svijetu sa tom tehnologijom lete već skoro tridest godina. Nismo uopće zaostali.

Komentiraj...
Vidi sve komentare