To je to što me zanima!

Osnovali smo Klikeraj jer škole ne brinu o nadarenima đacima

Skupina mladih psihologa iz Osijeka od 2014. godine u slavonskim osnovnim školama, izvan nastave, radi s darovitom djecom. Josipa Mamužić, Anamarija Šibalić i Ivan Alagić pokrenuli su osnivanje udruge
Vidi originalni članak

Hrvatski pravilnik o radu s darovitom djecom većim je dijelom istovjetan onome nastalom 1970. i potpuno je zastario.

Ističu to osječki psiholozi koji su prije tri godine osnovali udrugu Klikeraj.

- Za razliku od programa koji su namijenjeni djeci s poteškoćama u nastavi, a na kojima se radi proteklih desetak godina, programi za razvoj i napredovanje nadarene i talentirane djece ne postoje. U našem zakonu postoji mogućnost da se posebno talentirano i nadareno dijete akcelerira u viši razred, odnosno da preskoči neki od razreda, no u praksi je do sada takvih primjera bilo svega nekoliko.

Najavljenom kurikularnom reformom to se trebalo promijeniti, odnosno nadarena djeca trebala su imati dodatne mogućnosti korištenja svojih kapaciteta, no od reforme se odustalo - objašnjava nam grupa mladih psihologa iz Osijeka koja je odlučila promijeniti stvari.

Njihova udruga namijenjena je upravo prepoznavanju darovite djece i njihovu napredovanju.

- Počeli smo 2014. godine. Radili smo po školama s djecom i uvidjeli probleme. Sve je nekako krenulo kad sam počela raditi s grupom nadarene djece u svojoj osnovnoj školi. Htjela sam im pomoći u razvoju, ali koga god sam pitala za neke savjete, tražila dodatne edukacije za rad s nadarenima, ništa nisam pronalazila. Shvatila sam da se jako malo ljudi bavi takvom djecom pa sam to izložila prijateljima te smo se okupili oko te ideje da mi budemo ti koji ćemo prepoznavati darovitu djecu i dalje ih usmjeravati - kaže psihologinja Josipa Mamužić (30).

Upravo je ona iskoristila svoje znanje psihologije i sve njezine praktične dijelove kako bi osmislila program koji bi služio nastavnicima i profesorima da prepoznaju darovitost u svakom njezinu smislu. Josipa je osmislila i didaktički materijal koji im u tome pomaže.

- To su zapravo edukacijske igre koje imaju didaktičku vrijednost, znači poučavaju nečemu i razvijaju kreativnost. Osmislila sam to u školi kao bazu svojeg rada s nadarenim učenicima. Neke igre se više oslanjaju na razvoj originalnosti, fluentnosti, fleksibilnosti, elaboracije... Uz svaku igru možete mijenjati puno aktivnosti, dodavati svoj sadržaj..., dok logika ostaje ista. Što je dijete sposobnije, sama igra se obogaćuje, pa iz tih igara najviše profitiraju nadarena djeca. Trenutačno je u tom programu šest igara koje se mogu primijeniti i za djecu predškolskog te srednjoškolskog uzrasta. Neke su više za mlađi uzrast, a neke za starije - objašnjava psihologinja.     

Psiholozi iz udruge Klikeraj ističu kako je u školama zapostavljeno razvijanje kreativnost.

- To razvijamo našim didaktičkim igrama. Sad planiramo širiti taj program. Do sada je bio za djecu od 5 do 10 godina. Nakon 10. godine htjeli bismo im omogućiti rad s mentorom u područjima njihove darovitosti.

Kasnije bismo radili s djecom od 10. godine do srednjoškolskog uzrasta, na vještinama komunikacije, razvoju unutarnje motivacije, rukovodstvene i poduzetničke vještine - kaže psihologinja Josipa Mamužić.

Istodobno provode edukacije učitelja. Educirali su više od 350 kolega iz 18 osnovnih škola u istočnoj Slavoniji. Svatko od njih dobio je didaktičke priručnike i pripremu za nastavu.

- Imamo puno planova. Voljeli bismo da udruga s vremenom preraste u obrazovni centar u kojem bi roditelji i obrazovni stručnjaci dobili informacije, edukaciju, a i da sama djeca imaju mjesto na kojem se mogu razvijati, kao i da ih mi, jednog dana, usmjerimo na neke vanjske programe, da ih možemo sufinancirati i tako dalje. Vjerujemo da će taj razvoj potrajati, ali negdje mora početi. Idemo oprezno jer nam je kvaliteta bitna, ne bismo voljeli ambiciozno krenuti pa se ugasiti - kažu aktivisti Klikeraja Ivan Alagić i Anamarija Šibalić. Članovi udruge sav svoj rad uglavnom sami financiraju.

- Dosta toga odrađujemo volonterski. Radionice i edukacije koje održavamo naplaćujemo pa od toga financiramo sve što je potrebno za rad. Volontiramo kod predavanja, savjetovanja, informiranja. Tražili smo od grada i županije da nam sufinanciraju programe, ali nismo uspjeli - kažu.

Nadaju se da će netko uskoro prepoznati njihov trud jer im se javljaju kolege i iz drugih gradova. Već su dio europske mreže udruga za rad s darovitim učenicima. - Nije dovoljno prepoznati darovito dijete nego mu dati mogućnost da se razvije uz odgovarajući program. Ne možete ga prozvati nadarenim i prepustiti ga samom sebi. Svako bi dijete trebalo imati priliku razviti svoje maksimalne mogućnosti, pa tako i nadareno dijete. Neopravdano je trpati sve ljude u isti koš - ističu u Klikeraju.     

Idi na 24sata

Komentari 5

  • Hugo1_1 14.02.2017.

    Znanje i snalažljivost kao i uspjeh u životu je plagiranje i prepisivanje.

  • Karamazov 14.02.2017.

    zasto samo nadarena djeca??? pa koliko ja znam to je diskriminacija... takoder kurikuralna reforma nicim ne donosi povecanju kreativnosti i inovativnosti kod djece vec ih i dalje bombardira gl_postima kao i ovaj sadasnji obrazovni model koji je sve osim obrazovni... obrazovanje treba nauciti djecu zivotu i olaksat im ga, a ne obrnuto

Komentiraj...
Vidi sve komentare