To je to što me zanima!

Što bi oni mijenjali? 'Nastave je malo, a mi spuštamo kriterije'

Razgovaralo se o modelu obrazovanja ako izbije novi val korone na jesen, o digitalizaciji, ali i promjenama koje će provesti naši sugovornici ako dođu na vlast
Vidi originalni članak

Obrazovanje je izazvalo usijanu raspravu i u velikoj političkoj debati 24sata. Tko je kome što ostavio i što treba hitno reformirati raspravljali su Blaženka Divjak, Sabina Glasovac, Radovan Fuchs, Ivica Puljak i Igor Peternel.

POGLEDAJTE SNIMKU VELIKE DEBATE

Svi su se složili kako je nužno nastaviti s Nacionalnom strategijom obrazovanja, usvojenom konsenzusom tijekom vlade SDP-ove koalicije. Složili su se i kako treba što prije povećati satnicu i uvesti cjelodnevnu nastavu, kao i osigurati jednake uvjete svim učenicima, posebno u uvjetima škole na daljinu.

Najveća se bitka ipak povela između Blaženke Divjak i Sabine Glasovac, koje su jedna drugoj “vadile” propuste iz mandata.

- Hvaliti se povećanjem proračuna za obrazovanje kad proračun općenito raste, vi ste gubitnica i to je presmiješno. Više se dalo za prvu ratu nabave borbene eskadrile nego za obrazovanje. Niste imali snagu u koaliciji da se izborite za obrazovanje i poslali ste poruku prioriteta da se više novca izdvaja za borbenu eskadrilu. Vi ste se odlučili za tablete, dolazite s FOI-ja i vidite samo dio svog svemira. Odustali ste od snažne podrške nastavnika, ponizili ste ih, masakrirali ste Nacionalnu strategiju obrazovanja - nabrajala je ministrici Sabina Glasovac (SDP), no Divjak joj nije ostala dužna:

- Lijepo da smo se složili da je oprema i informatizacija alat a ne cilj, ali da nismo sve nabavljali, kako je vaša stranka inzistirala, ovu bismo godinu mogli staviti ad acta. Vi ste mijenjali zakon, a niste si napravili pripremu za kurikularnu reformu, što pokazuje koliko ste bili voljni raditi na tome. Kad ste vi bili u obrazovanju, proračun je bio 14 milijardi kuna, sad je 18 milijardi. Govorimo o većim plaćama, nagrađivanju najboljih... Bez obzira na to što govorite, brojevi su neumoljivi. A promjene zakona - gdje je to? Nigdje.

Ministricu su ipak svi pohvalili na brzom uvođenju online nastave, no kako su istaknuli, bilo je previše pogrešaka i kaosa u provedbi.

- Treba napraviti kompletnu analizu sustava, koliko nastavnika treba biti uključeno u nastavu u školama među onima koji spadaju u krizne skupine, ne ostavljati odluku na roditeljima treba li djecu slati u škole, treba stožer jasno objasniti koje su specifičnosti rada u školama i vrtićima. Ne možemo djeci vezati štrik oko noge pa će se vrtjeti oko kolca - upozorio je Radovan Fuchs.

- Moramo se zapitati zašto smo se našli u ovoj situaciji, imamo najslabiju optičku infrastrukturu u cijeloj Europi. Imamo jako puno ljudi koji nemaju osnovna informatička znanja, ali i opremu. Obrazovni sustav je jako loše organiziran, politički postavljeni ravnatelji, više od 50 posto su HDZ-ovi ljudi. Naš sustav nije jako loš, nego je jednostavno loš, no na dulji rok se mora sve reformirati. Ljudi si moraju moći priuštiti infrastrukturu kako bi se uspostavila kvalitetna škola na daljinu - komentirao je Ivica Puljak, koji je inzistirao na tome da se oko obrazovanja ne treba voditi debata, nego konstruktivna rasprava. 
Upozorio je i na veliki problem nejednakih uvjeta školovanja koji se vide u tome da 11 škola u Hrvatskoj ima nastavu u tri smjene. Igor Peternel istaknuo je nekoliko jako važnih činjenica, poput sustavnog snižavanja kriterija u školstvu.

- U moje vrijeme nije se moglo na popravak s četiri jedinice, i to je suštinski problem. Radi se pritisak na nastavak školovanja, ali i na sustav, jer ćer se propustiti i ono što se ne bi inače propuštalo. Predajem kemiju na fakultetu, dolaze mi ljudi koji ne znaju razliku između anorganske i organske kemije. Kriteriji su nam vrlo niski i rušenje tih kriterija nam ne ide u korist - upozorio je Peternel, koji je nekoliko puta naglasio važnost uvođenja nacionalnih ispita i prije državne mature.

- Ja ne mislim da su naša djeca loše educirana, mislim da su dobro educirana - loše rezultate pokazuju u primjeni naučenog znanja, u broju sati iz testiranih predmeta - 13,5 sati tjedno, pola manje nego u europskim zemljama. Nastavnici nemaju vremena da gradivo rade s djecom - komentirao je Radovan Fuchs.

Sabina Glasovac je Blaženki Divjak spočitala što je prekinula konsenzus koji je postignut u društvu o obrazovanju te istaknula kako će SDP i njegova koalicija, kad se vrate na vlast, nastaviti s provedbom Cjelovite kurikularne reforme.

I Peternel je istaknuo kako je šteta što je HDZ prekinuo s provedbom Nacionalne strategije u obrazovanju te da treba inzistirati na uvođenju cjelodnevne nastave, toplom obroku za svu djecu i jednakim uvjetima školovanja.

Blaženka Divjak poručila je kako za uvođenje cjelodnevne nastave nije bilo novca u Fondovima u ove tri godine pa se stoga njezin tim fokusirao na nabavku opreme i informatizaciju škola. Uvođenje bolje infrastrukture i cjelodnevne nastave, istaknula je, bit će njezino drugo poluvrijeme, ako ga dobije. No kandidata na tu funkciju ima poprilično.     

Idi na 24sata

Komentari 54

  • 17.06.2020.

    Nije znanje znanje znati, vec je znanje drugome znanje dati.

  • 16.06.2020.

    u hrvatskom školstvu treba otpustit 20 000 ljudi i zamjenit ih aplikacijom.

  • trom 16.06.2020.

    Ova školska godina je pokazala koliko je aktualna ministrica nesposobna i potkapacitirana kad treba raditi u kriznim situacijama i donositi odluke. Šteta da nije odstupila na vrijeme.

Komentiraj...
Vidi sve komentare