To je to što me zanima!

Zakonom su zaštitili sve lokalne baje: Obračun kod O.K. Morala

LEX ŠERIF Andrej Plenković i Lovro Kuščević su zaštitili lokalne čelnike od smjene i dali im veće ovlasti. Oni više nikome ne odgovaraju osim sebi... Sami biraju pročelnike, ne može ih smijeniti ni vijeće
Vidi originalni članak

Mi tu ne možemo ništa, tu nema nikakvih mehanizama, rekao je nemoćno premijer Andrej Plenković upitan ostaje li Ivo Žinić i dalje župan nakon nekretninske afere.

I tu je potpuno u pravu. Niti jedan premijer, ali niti stranački šef nema nikakve zakonske osnove da makne nekog župana, gradonačelnika ili načelnika. Pa čak i da takvom direktno izabranom čelniku i većina u lokalnom vijeću/skupštini okrene leđa, opet ga mogu iznimno teško maknuti. Ali ono što je Plenković prešutio u izjavi o nepostojanu mehanizama je činjenica da je upravo njegova Vlada dodatno zaštitila status lokalnih šerifa. Time su nastavili SDP-ovu politiku povećanja ovlasti.

- Kad je zakon izglasan u Saboru, svatko komu je na srcu demokratizacija naše zemlje trebao je nazdraviti. No nije trebalo nazdraviti čašicom pića, nego otrova. Te zakonske izmjene na razini lokalne demokracije, demokracije uopće, kao i na praktičnoj razini su upravo čaša otrova koju nam pokušavaju prodati kao čašu dobrog vina - napisao je o opširnom tekstu profesor Ivan Koprić za tjednik Express kad su usvojene izmjene zakona o lokalnoj upravi prije četiri godine.

OD ŽINIĆA DO BANDIĆA... Moćnici feudalne Hrvatske koji su jači od zakona: Rade što god žele, a vladar se pravi slijep

Nakon proteka skoro cijelog mandata, jasno je da je profesor bio itekako u pravu.

Plenkovićeva Vlada, u kojoj je ministar uprave bio Lovro Kuščević, požurila je sa zakonskim izmjenama koje su učinile lokalne čelnike nesmjenjivima.

U prijašnjoj verziji zakona, nakon što su čelnici birani neposredno, lokalno vijeće ih je moglo smijeniti jednom godišnje. Tako da mu ne usvoje proračun.

I to je bilo teško, ali je HDZ još dodatno otežao. Ako ne usvoje proračun, sad se raspušta lokalno vijeće. Pa oni idu na izbore, a čelnik ostaje. Tek ako mu onda novo vijeće ne usvoji proračun, raspisuju se novi izbori i za čelnika.

- Opravdanje je bilo da se želi postići stabilnost lokalne vlasti, ali ono nije točno. Situacija da vijeće sruši proračun je bilo desetak godišnje, što je tek dva posto i ne možemo govoriti o nikakvoj ugrađenoj nestabilnosti, nego o normalnoj političkoj borbi. Ali to je iskorišteno kako bi se dale veće ovlasti i lokalni čelnik je postao nesmjenjiv - kaže Mihovil Škarica s Katedre za upravnu znanost Pravnog fakulteta u Zagrebu.

EKSKLUZIVNO: NOVA AFERA I Žinićev zamjenik ima tajni stan u Zagrebu! Iznajmljuje ga, a po zgradi priča da živi u Njemačkoj

Vlada se opravdavala da je ostavila mogućnost smjene referendumom, ali uvjeti za njegovo provođenje su takvi da su od 2009. godine do danas pokrenuta točno dva referenduma. I oba nisu uspjela. I za samo pokretanje referenduma teško je skupiti dvotrećinsku većinu u lokalnom vijeću.

- Uz ranije izmjene zakona koje su dale čelnicima direktnu ovlast da imenuju čelnike javnih tvrtki i ustanova umjesto vijeća, postali su praktički nesmjenjivi. Dok su ranije barem morali paziti da imaju realan proračun, sad mogu predložiti što hoće. Jer i ako ga vijeće, gdje sjede izabrani predstavnici građana, odbije, njima se neće dogoditi baš ništa. Transparentnost i demokratska kontrola su smanjeni - kaže Škarica, koji napominje da je razina transparentnosti ostavljena na volju lokalnih čelnika.

Neki objavljuju svoje troškove, neki ne.

Prema istraživanju koje su na Katedri proveli nakon što je uveden neposredni izbor lokalnih čelnika, u anonimnoj anketi, većina čelnika je rekla da neposredni izbor nije pridonio povećanju kvalitete života građana.

Čelnik nema ni obveze ostavke nakon otvaranja istraga. Kako bi se omogućila stručnost uprave, propisano je da se pročelnici u gradu moraju birati javnim natječajem. Ali to je mrtvo slovo na papiru.

FEUDALNA HRVATSKA Krv nije voda: Sinovi političara s aferama su se snašli u životu

Konačna odluka je opet na čelniku koji može na osnovu razgovora s njim dodijeliti ključne bodove i izabrati koga želi. Kad se sve zbroji, jasna je moć koju imaju. I to se neće tako lako promijeniti jer i u Saboru većinu svakoj vladi čuva upravo 20-ak načelnika i gradonačelnika.

- Jasno je da je sva praksa pokazala nužni povratak ravnoteže moći. Jer lokalni čelnik je sad nesmjenjiv i ne odgovara nikome - zaključuje Škarica.

Sve ovlasti bez demokratske kontrole

  • VIJEĆE GA NE MOŽE SMIJENITI - Ako predloži loš proračun koje lokalno vijeće ne želi, neće imati posljedice, nego će se raspustiti vijeće.
  • REFERENDUM? MRTVO SLOVO - Propisano je da se može smijeniti na referendumu, ali to je neprovedivo s obzirom na propisane uvjete.
  • GAZDA SVIH UHLJEBA - U njegovoj nadležnosti su imenovanja u lokalnim tvrtkama, ustanovama, a onda njegovi ljudi kadroviraju dalje.
  • MILIJUN KUNA BEZ KONTROLE - Odluke o kupnji i prodaji imovine do milijun kuna su samo njegove, ne treba mu suglasnost lokalnog vijeća.
  • NE ODGOVARA NITI JAVNOSTI - Nema javnih sjednica Poglavarstva kao nekad, on sve potpisuje i objavi naknadno, što smanjuje transparentnost.
  • ON BIRA SVOJE PROČELNIKE - Iako se formalno provodi natječaj, lokalni čelnik može izabrati koga hoće na pročelnička mjesta.
Idi na 24sata

Komentari 311

  • 06.02.2021.

    Hrvatski narod je pokraden,radimo za smiješne plaće (većina nas) s kojima jedva možeš preživjeti.

  • 06.02.2021.

    To sigurno ne potpada pod pojam demokracije. Kod nas je pojam demokracije rastezljiv po potrebi.

  • Smankiwi 06.02.2021.

    pa tako nam i treba...tak dugo dok smo tiho OVI VELIKI RADA STO HOCE

Komentiraj...
Vidi sve komentare