To je to što me zanima!

Ne nasjedajte na psihotrikove: Preživite i vi blagdansko ludilo

Mirisi, božićna glazba i raspored stvari u trgovinama potiču kupce da potroše što više novca. Trgovine trikovima "love" kupce, ali istrenirano oko će im moći odoljeti
Vidi originalni članak

U predbožićno vrijeme trgovci će se poslužiti najlukavijim trikovima kako bi vam iz džepa izvukli što više novca, a pritom će se prije svega poigrati vašim osjećajima. U blagdansko vrijeme osobito igraju na kartu nostalgije koju će u vama pobuditi određeni mirisi, boje, zvukovi, ali i ono što vidite u trgovinama. Stoga ni ne čudi da ljudi kupe čak 70 posto neplaniranih proizvoda upravo zbog izazvanih emocija. 

A kad spojite mirise, osjećaje, komplimente prodavača s vašim zadovoljstvom i naraslim samopouzdanjem, kupujete bez razmišljanja a da pritom niste ni svjesni da kupujete samo privremeni osjećaj. No kad dođete kući, nema glazbe ni mirisa, odjeća ne pristaje najbolje, a vi se osjećate krivima. Zato obvezno čuvajte račune i ne skidajte etikete s proizvoda kako biste ih mogli zamijeniti. Svaka trgovina ima određeni rok zamjene, uglavnom od tjedna do mjesec dana, pa se pri kupnji raspitajte. Isto vrijedi i za darove. Želite li izbjeći takve muke, najbolje je bližnjima darovati poklon-bon.

Ne vodite djecu u kupnju

Mnogi roditelji teško će odoljeti dječjemu moljakanju za najnovijom odjećom, igračkama i slatkišima umotanima u božićno ruho, pa ni ne čudi što roditelji popuste uvjeravanjima djece te potroše čak 26 posto više od planiranog. Također se ne preporučuje voditi ni partnera jer je kupac u njegovu društvu skloniji potrošiti više. A to sve trgovci vrlo dobro znaju i iskorištavaju.

Mirisi potiču na trošenje

U vrijeme božićnih blagdana trgovine posežu za mirisima poput bora, cimeta ili vanilije jer ti mirisi podsjećaju kupce na Božić, a vanilija potiče žene na kupnju odjeće, pokazala su istraživanja. Miris lavande potiče na veću potrošnju u restoranima.

Glazba "otvara" novčanik

Božićne pjesme u trgovinama čak i dva mjeseca prije Božića stalno vas podsjećaju na to da se bliži, a kupci su skloniji više potrošiti u trgovinama s takvom glazbom, pokazalo je američko istraživanje. Glazba i inače opušta kupce, pa više kupuju.

Već za 30 sekundi se zaljubi u proizvod

Kako bi vas potaknuli da što više potrošite, trgovci postavljaju stvari u trgovinama tako da dođete u doticaj sa što više proizvoda. Držite li proizvod u ruci oko 30 sekundi, veća je šansa da ćete ga kupiti jer ćete se emocionalno vezati uz njega, pokazala su istraživanja. No i razmještaj je ključan, a cilj mu je da vam određeni proizvodi “zapnu” za oko. Tako će proizvodi koji su vam zaista potrebni biti u stražnjim dijelovima kako biste na putu do njih što više stavili u golema kolica, koja su također jedan od trgovačkih trikova. 

Zato ih izbjegavajte ako ih zaista ne trebate. Veliku ulogu ima i osvjetljenje. Na njega se i inače pazi, a trgovci će mu u predbožićno vrijeme posvetiti posebnu pozornost jer pod određenim osvjetljenjem proizvodi izgledaju puno bolje nego kada ih donesete kući. Tako ljubičasto osvjetljenje asocira na luksuz, pa potiče kupnju, a plava umiruje te ulijeva povjerenje u trgovce. 

No ako ste uspjeli proći kroz trgovinu i odoljeti iskušenjima, tu nije kraj. Posljednja zamka i zadnja šansa krije se na blagajni. Tu ćete naći gotovo sve, pa se preporučuje ne razgledavati jer ćete sigurno kupiti nešto što vam ne treba.

Skupo je uvijek nadohvat ruke

Najskuplji proizvodi obično su smješteni u razini očiju tako da budu prvo što ćete vidjeti ili nadohvat ruci, a jeftine inačice uvijek se nalaze na donjim policama. Proizvodi na akciji nalaze se uvijek na kraju svakog prolaza jer će ih tu kupci najprije uočiti. 

Cjeline su bolje od komada

U trgovinama odjećom ili odjeljenjima s odjećom većina predmeta je izložena u kombinacijama. Kupac koji, primjerice, traži samo košulju, uz nju će vidjeti i cipele i torbu koje baš idu uz to, pa će vjerojatno kupiti sve predmete. A trgovci to itekako dobro znaju.

Reklamacije i zamjene proizvoda 

Pravo na reklamaciju imate za svaki proizvod, bez obzira na to je li kupljen na sniženju, akcijskoj prodaji ili rasprodaji. Nemate pravo reklamirati samo onaj nedostatak na koji ste bili upozoreni i zbog kojeg je proizvod bio snižen, upozorava Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva. Ako vam se neki proizvod ne sviđa i želite ga zamijeniti, trgovac nije obvezan to učiniti. 

Idi na 24sata

Komentari 5

  • user_32967 06.12.2011.

    tko se nemože kontrolirati nek izađe s 50 kn u džepu, a kartice ostavi kod kuće i stvar riješena.

  • vasilij zajcev_1 05.12.2011.

    neznam kako vi al..na meni nikakvi trgovacki trikovi ne pale jer kad nesto odlucim 100 ljudi me nemoze odagnati od tog cilja a kamoli neka glupa muzika ili mirisi u pojedinim trgovinama :///

  • slatka lili 05.12.2011.

    heh kad nemaš love ni za ono najosnovije u životu nemreš nasjesti više na ništa....

Komentiraj...
Vidi sve komentare